سرطان دهانه رحم (سرطان سرویکس) هنگامی اتفاق می‌افتد که سلول‌های طبیعی در دهانه رحم به سلول‌های غیرطبیعی تبدیل می‌شوند. یعنی خارج از کنترل رشد می‌کنند؛ به گونه‌ای که می‌توانند در دیگر اعضای بدن نیز گسترش یابند و مشکلاتی را برای فرد به وجود آورند.

سرطان دهانه رحم؛ خاموش اما خطرناک

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: ۲۴ تا ۳۰ مهر ماه هفته سلامت زنان نام گرفته است. این هفته با هدف اطلاع رسانی و حساس‌سازی جامعه برای شناخت اولویت‌های سلامت زنان برگزار می‌شود.

 زنان نقش مهمی در رشد و پیشرفت جامعه و همچنین سلامت خانواده دارند. بنابراین شناخت و آگاهی از بیماری‌هایی که ممکن است سلامت آن‌ها را تحت الشعاع قرار دهد موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود.

سرطان دهانه رحم یکی از عوامل خطر آفرین برای زنان به شمار می‌رود و نوعی از سرطان است که در دهانه رحم؛ یعنی قسمت پایینی رحم در محل اتصال رحم به واژن ایجاد می‌شود.

بسیاری از زنان مبتلا به این سرطان در مراحل اولیه خود متوجه این بیماری نمی‌شوند. چون این بیماری معمولاً تا مراحل پایانی علایمی ندارد. هنگامی هم که علائم ظاهر می‌شوند گاهی به راحتی با شرایط معمولی مانند دوره‌های قاعدگی و عفونت‌های دستگاه ادراری اشتباه گرفته می‌شوند.

خاموش؛ اما خطرناک

 سرطان دهانه رحم در بسیاری موارد بیماری خاموشی است. اما با بی‌توجهی فرد مبتلا و درمان دیر هنگام، خطرناک خواهد بود و مرگ بار.

 سرطان رحم معمولاً به آرامی پیشرفت می‌کند و اغلب نشانه‌ای ندارد. اما در موارد نادری هم در مراحل ابتدایی همراه با علائمی همراه خواهد بود.

 خونریزی‌های غیرطبیعی، درد در ناحیه کمر یا پایین لگن، وجود توده در رحم که معمولاً قابل مشاهده هم هست، کاهش وزن‌های غیر طبیعی و ناخواسته و همچنین مشکلات مربوط به روده و مثانه می‌توانند از جمله نشانه‌های ابتلا به این بیماری باشند.

 در آمریکا هر سال شاهد ابتلای حدود ۱۱ هزار زن به سرطان دهانه رحم هستیم. بسیاری از مبتلایان در مراحل پیشرفته بیماری به پزشک مراجعه می‌کنند. در غیراین صورت می‌توانند درمان شوند.

علل بروز بیماری

سرطان دهانه رحم به دنبال تغییرات سلول‌های سالم دهانه رحم ایجاد می‌شود. یعنی سطح سلول‌های سالم با سرعت تعیین شده، رشد می‌کنند و تکثیر می‌شوند. ولی گاهی این تغییرات باعث رشد کنترل نشده سلول‌ها می‌شوند. یعنی تجمع سلول‌های غیر طبیعی توده و تومورهایی را تشکیل می‌دهند که در نهایت باعث ایجاد سرطان می‌شوند. ضمن آنکه سلول‌های سرطانی می‌توانند به بافت‌های مجاور حمله و در سایر نقاط بدن نیز گسترش پیدا کنند.

 یکی از رایج‌ترین دلایل ابتلا به این سرطان، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. این ویروس در ارتباط با شخص مبتلا منتقل می‌شود. البته پاپیلوما انواع مختلفی دارد که همه آن‌ها سرطان زا نیستند.

بعضی از این ویروس‌ها می‌توانند باعث زگیل تناسلی شوند و برخی هم هیچ نشانه‌ای ندارند. وقتی ویروس پاپیلوما چند سال در بدن باقی بماند می‌تواند تعدادی از سلول‌های دهانه رحم را به سلول‌های سرطانی تبدیل کند. در نتیجه این سلول‌ها بسیار پیشرونده و مهاجم می‌شوند؛ به گونه‌ای که می‌توانند به دیگر اعضای بدن هم سرایت کنند.

سیستم ایمنی ضعیف، قرص‌های ضدبارداری خوراکی، سوء تغذیه، مصرف سیگار و همچنین شروع زود هنگام رابطه جنسی و داشتن چند شریک جنسی از جمله علل دیگر ابتلا به این بیماری به شمار می‌آیند.

معاینات مرتب را جدی بگیرید

گاهی جدی نگرفتن معاینات و بررسی‌های به موقع باعث می‌شوند بعضی عفونت‌ها تبدیل به زگیل تناسلی و در نهایت نیز سرطان دهانه رحم شوند. علاوه بر آنکه ایدز و داروهای سرکوب‌گر ایمنی هم می‌توانند از علل به وجود آمدن سرطان دهانه رحم باشند.  

برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی، زنان باید تست پاپ اسمیر را جدی بگیرند. چون می‌تواند درمان را آسان‌تر کند و مانع از گسترش سلول‌ها شود.

آزمایش پاپ اسمیر

یکی از راه‌های مهم برای تشخیص سرطان دهانه رحم انجام تست پاپ اسمیر است. در این آزمایش، نمونه‌هایی که ازدهانه رحم گرفته می‌شود مورد بررسی میکروسکوپی قرار می‌گیرند تا چگونگی رشد آن‌ها شناسایی و بررسی شوند.

زمان شروع این تست هم با توجه به شرایط افراد و زمان شروع فعالیت جنسی افراد متفاوت است. اما بهتر است بعد از سی سالگی هر سال البته با نظر پزشک معالج و نتایج آزمایشات قبلی انجام شود.

واکسیناسیون

تحقیقات نشان می‌دهند واکسن ویروس پاپیلومای انسانی معمولاً در افرادی که بین ۱۵ تا ۲۶ سالگی واکسینه شده‌اند باعث محافظت آن‌ها در برابر این بیماری می‌شود.

هدف از واکسیناسیون، ایمن‌سازی در برابر عفونت با تحریک سیستم ایمنی و تولید آنتی‌بادی‌هایی است که می‌تواند از بدن محافظت کند. اما واکسن‌ها نمی‌توانند مانع از بروز تمام سرطان‌های گردن رحم شوند. به همین خاطر مانع از انجام غربالگری منظم نخواهند شد و حتماً هم باید تحت نظر پزشک انجام شوند.

 درمان

درمان سرطان رحم با توجه به شرایط بیمار و با نظر پزشک معالج می‌تواند روش‌های مختلفی داشته باشد. اما جراحی معمولاً بهترین روش درمانی تشخیص داده می‌شود.

البته این درمان ممکن است با پرتو درمانی و هورمون‌درمانی همراه باشد تا بتوان از کشته شدن تمام سلول‌های سرطانی اطمینان بیشتری حاصل کرد. البته انجام همه این کارها به مرحله پیشرفت بیماری، سن بیمار و وضعیت جسمانی او نیز بستگی دارد.

بنابراین بهترین کار آن است که تا حد امکان با انجام معاینات مرتب و دوره‌ای مانع از رسیدن بیماری به مراحل پیشرفته شویم.

ترجمه از سایت

https: //www. rush. edu/health-wellness/discover-health/preventing-cervical-cancer

کد خبر 712970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha