نان پنیری با سبزی یکی از انواع نان‌های حجیم و شکم‌پر است که می‌توانید آن را با روشی آسان و به‌راحتی در منزل تهیه کنید.

نان

به گزارش همشهری آنلاین، نان پنیری با سبزی یکی از انواع خوشمزه نان‌های فانتزی است که دستور تهیه بسیار آسانی دارد و برای صبحانه و یا تغذیه مدرسه فرزندان شما یک میان وعده سالم و مقوی محسوب می‌شود.

مواد لازم نان پنیری با سبزی

آرد گندم: ۳ لیوان

پودر خمیر مایه: ۲ قاشق غذاخوری

تخم مرغ: ۱ عدد

روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری

قند: ۲ حبه

آب ولرم: دو و نیم لیوان

نمک: نصف قاشق چای‌خوری

سیاه دانه و کنجد برای تزیین: به میزان دلخواه

پنیر سفید صبحانه: به میزان لازم

سبزی خوردن (ریحون، پیازچه، تره) : به میزان لازم

نکات مربوط به خمیر مایه

برای فعال شدن خمیر مایه ابتدا ۱ قاشق مرباخوری از خمیر مایه را همراه با ۱ قاشق مرباخوری شکر در ۱ پیمانه آب ولرم حل کنید. برای این کار حتما از ظرف چینی یا پلاستکی و برای هم زدن قاشق چوبی یا پلاستیکی استفاده کنید. ظرف را حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یک جای ثابت نگه دارید. وقتی روی آب بعد از این مدت کف کرد و پفی شد؛ یعنی خمیر مایه فعال شده است. از نشانه‌های ور آمدن خمیر این است که اگر با انگشت روی آن را فشار بدهید، جای انگشت روی خمیر باقی می‌ماند و اگر خمیر ور نیاید، نان سنگین می‌شود.

انواع آردهای مناسب برای تهیه نان شامل آرد جو، آرد گندم، آرد سفید، آرد گندم سبوس‌دار، آرد ذرت و آرد ارزن است. نکته مهمی که در مورد آرد باید به آن توجه داشته باشید، این است که کیفیت آردهای موجود در بازار متفاوت است. به همین دلیل متناسب با کیفیت آرد ممکن است میزان آن کم‌تر یا بیش‌تر از مقداری شود که در دستور گفته شده است؛ بنابراین موقع اضافه کردن آرد به این مسئله توجه داشته باشید. اگر دیدید مواد شما درحال سفت شدن است و هنوز مقداری از آرد باقی مانده است؛ یعنی آردی که اضافه کرده‌اید، کافی است و بقیه را اضافه نکنید.

اگر میزان آرد را طبق دستور اضافه کردید و دیدید که خمیر شما هنوز به دست می‌چسبد؛ یعنی باید کمی بیش‌تر به آن آرد اضافه کنید؛ بنابراین شما همیشه مقدار آردی را که در دستور گفته شده است، تهیه کنید؛ ولی ممکن است این مقدار باتوجه به کیفیت و نوع آرد کم یا زیاد شود.

طرز تهیه نان پنیری با سبزی | این نان حجیم را به راحتی در خانه تهیه کنید

طرز تهیه نان پنیری با سبزی

۱ ـ برای شروع کار پودر خمیرمایه را با دو حبه قند و آب ولرم مخلوط کنید. روی ظرف را بپوشانید و آن را کنار بگذارید تا حدود ۸ دقیقه بماند و به عمل بیاید.

۲ ـ روغن زیتون و سفیده تخم مرغ را همراه با نمک با چنگال یا همزن دستی هم بزنید تا یکدست شود؛ سپس خمیرمایه عمل آمده را به این ترکیب اضافه کنید.

۳ ـ در این مرحله آرد را که از قبل الک کرده‌اید، کم‌کم و طی سه مرحله به مایه بالا اضافه کنید و هم بزنید تا به حالت خمیر دربیاید. خمیر آماده را در محیط آشپزخانه بگذارید و روی آن را بپوشانید و نیم ساعت زمان بدهید تا استراحت کند.

۴ ـ بعد از اینکه خمیر استراحت کرد، ۳۰ ثانیه آن را ورز بدهید؛ سپس کمی از خمیر را بردارید و کف دستتان آن را به شکل توپک گرد دربیاورید. وسط خمیر یک حفره ایجاد کنید و کمی پنیر و سبزی خوردن دلخواه‌تان را که از قبل خرد کرده‌اید، وسط خمیر بگذارید و روی آن را ببندید.

۵ ـ کف سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید و توپک‌های آماده را روی کاغذ روغنی بچینید. زرده تخم مرغ را با چنگال هم بزنید و روی توپک‌ها رومال کنید و در آخر کمی کنجد و سیاه دانه روی توپک‌ها بپاشید.

۶ ـ سینی فر را داخل فر ۱۸۰ درجه سانتیگراد که از قبل گرم کرده‌اید، به مدت ۳۰ تا ۳۵ دقیقه بگذارید تا نان‌ها بپزد و پف کند.

منبع: برترین‌ها

کد خبر 711435

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha