شیرمال نوعی نان سنتی ایرانی است که در هر شهری نوع مخصوص به خودش را دارد با دستورات متنوع. در این مطلب با طرز تهیه یک مدل نان شیرمال آشنا می‌شوید.

نان شیرمال

به گزارش همشهری‌آنلاین، هنر آشپزی به حدی جذاب و شیرین است که افراد را از رشته‌های مختلف با گرایش‌های متفاوت به سمت خود می‌کشاند. روزنامه همشهری در صفحه «روز هفتم» خود نیز به این هنر پرداخته و طرز تهیه نان شیرمال را از زبان هدی شهرکی‌مقدم، آشپز جوان و معمار، آموزش داده است که در ادامه می‌خوانید:

ما معمولا نان شیرمال را از فروشگاه‌های نان‌فروشی تهیه می‌کنیم. حالا که فرصت پخت آن فراهم شده است، بیایید با هم پخت این نان خوشمزه و لطیف را تجربه کنیم. این نان خوش‌عطر و طعم به‌دلیل داشتن شیر و شکر در ترکیبات خود، انتخاب خوبی برای وعده صبحانه و عصرانه شماست.

مواد لازم

آرد: ۵۰۰‌گرم
نمک: ۲قاشق چای‌خوری
شکر: یک‌سوم لیوان فرانسوی
مخمر فوری: ۴قاشق چای‌خوری
شیرخشک قنادی: ۳قاشق غذاخوری سر پر
کره به دمای محیط رسیده: ۵۰گرم
تخم‌مرغ: یک عدد
وانیل: یک قاشق چای‌خوری
شیر ولرم: سه‌چهارم لیوان فرانسوی
آب ولرم: نصف لیوان فرانسوی

طرز تهیه نان شیرمال | در ۵ مرحله این نان خوشمزه را در خانه بپزید

طرز تهیه نان شیرمال

۱- ابتدا خمیرمایه فوری را به همراه نصف قاشق غذاخوری درون آب ولرم بریزید و ۵ دقیقه کنار بگذارید تا مایع حباب بزند و کف کند. سپس آب ولرم، تخم‌مرغ، وانیل، شکر و شیرخشک را به مخلوط خمیرمایه و شیر اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.

۲- حالا نوبت اضافه‌کردن آرد است پس کم‌کم آرد را به مواد اضافه کنید. همیشه موقع اضافه‌کردن آرد این نکته را در نظر داشته باشید که جذب آب آرد مناطق مختلف با هم فرق دارد، پس زمانی که نان درست می‌کنید تا جایی آرد اضافه کنید که نهایتا خمیر لطیف باشد و به‌ دست نچسبد.

۳- بعد از اضافه‌کردن آرد، کره نرم به دمای محیط‌رسیده را اضافه کرده و حدود ۵ دقیقه شروع به ورز دادن کنید تا خمیر منسجم شود. حالا خمیر را چانه گرفته و داخل کاسه‌ای برای یک ساعت استراحت قرار دهید. روی ظرف پارچه بیندازید تا در تاریکی قوام بیاید.

۴- بعد از یک ساعت، خمیر دوبرابر می‌شود و حالا می‌توانید خمیر را به ۳ تا ۵ قسمت تقسیم کنید. روی سطح میز کار را کمی آردپاشی کنید سپس هر قسمت را با دست رول کرده و به‌هم ببافید. نوع بافت خمیر کاملا سلیقه‌ای است.

۵- در این مرحله باید نان را رومال کنید. برای این کار، تخم‌مرغ را که با وانیل و پودر هل معطر شده است، با برس به نان بزنید و حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در فر از قبل گرم‌شده با دمای ۱۸۰ درجه و المنت پایین بگذارید. احتمال دارد روی نان شما طلایی نشود، برای این منظور ۲ دقیقه آخر، پخت گریل را روشن کنید.

کد خبر 619037

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    8 2
    عالی بود👍👍
  • من IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    15 0
    اینا رو خودتون هم درست می کنین بعد به ما می گین یا هرچی گفتند شمام می گین آره خوبه؟
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    3 0
    منم میخوام درست کنم، ولی فر ندارم، تو ماکروویو میشه؟