همشهری آنلاین: جمهوری‌اسلامی‌ایران سابقه طولانی و درخشانی در برگزاری مسابقات اسلامی و قرآنی دارد

از دیدگاه داوران مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، جمهوری‌اسلامی‌ایران سابقه طولانی و درخشانی در برگزاری مسابقات اسلامی و قرآنی دارد و برگزاری باشکوه دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان و رضایت شرکت‌‌کنندگان و داوران این دوره از رقابت‌ها، ایران را به عنوان یکی از بهترین میزبانان رقابت‌های قرآنی به جهانیان معرفی‌کرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، در دومین دوره رقابت‌های قرآنی دانشجویان مسلمان استادان و داوران مشهور جهان اسلام همچون «ابوالعینین شعیشع» از مصر به‌عنوان ناظر مسابقات، «حسین حمدان» از لبنان، «عبدالباسط امام تومارا» از فیلیپین در رشته صوت، «احمد احمد نعینع» و «حلمی جمل» از مصر حضور داشتند و خبرگزاری ایکنا گفت‌و‌گوهایی به‌منظور بررسی روند برگزاری این رقابت قرآنی با ایشان انجام‌‌داده و گزارش پیش‌رو مختصری از سخنان این فعالان عرصه قرآنی را برای علاقمندان تشریح‌می‌کند.

حسین حمدان با بیان ‌این‌که برگزاری چنین مسابقاتی از سوی جمهوری اسلامی ایران اهمیت و جایگاه والای قرآن نزد مسئولان، دانشجویان و مردم مسلمان ایران را نشان می‌دهد، اعلام‌کرد: جمهوری‌اسلامی‌ایران سابقه طولانی و درخشانی در برگزاری مسابقات اسلامی و قرآنی دارد و این امر ایران را بهترین میزبان برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان قرار داد.

حسین حمدان که حدود بیست سال قبل و در سال 1368 رتبه سوم مسابقات بین‌المللی قرآن ایران را کسب کرده‌بود، با تأکید بر لزوم تقویت روابط قرآنی میان ملت‌های مسلمانان، گفت: امیدواریم جمهوری اسلامی ایران با انتقال تجربیات خویش در این زمینه، ما را در گسترش فرهنگ قرآنی در جهان اسلام یاری‌دهد.

 «حسین حمدان» داور لبنانی مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان: 
جمهوری‌اسلامی‌ایران سابقه طولانی و درخشانی در برگزاری مسابقات اسلامی و قرآنی دارد و این امر ایران را بهترین میزبان برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان قرار داده‌است.

این قاری با سابقه لبنانی با اشاره به زمان برگزاری دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان پیشنهادکرد: برای هرچه بهتر برگزار شدن مسابقات و گسترش سطح مشارکت کشورهای اسلامی و نیز غیراسلامی، مطلوب است رقابت‌های قرآنی، هم‌زمان با مناسبت‌های مهم اسلامی مانند 27 رجب ـ سال‌روز بعثت پیامبر اسلام(ص) و یا 15 شعبان ـ سال‌روز تولد منجی عالم بشریت مهدی موعود (عج) ـ برگزار شود تا بتوانیم با استفاده از فضای معنوی چنین روزهایی برادری و همبستگی اسلامی را میان مسلمانان برقرار‌کنیم.

وی در ادامه از عدم گسترش مسابقات قرآنی در لبنان انتقاد‌کرد و گفت: متأسفانه مسابقات قرآن آن‌چنان که باید در لبنان گسترش پیدا نکرده و فقط در زمان‌های خاصی مانند ماه مبارک رمضان برگزار می‌‌شود.

حمدان افزود: درحال حاضر تلاش می‌کنیم با استفاده از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، سطح مسابقات را از استانی به کشوری ارتقاء دهیم تا اهل‌سنت و شیعیان لبنان در سطحی یکسان به رقابت‌های قرآنی بپردازند.

حمدان: رقابت فشرده مسابقات دانشجویی، داوری را سخت کرد

حسین حمدان معتقد‌است تفاوت اندک در امتیازات نفرات برتر و رقابت‌های فشرده شرکت‌کنندگان از امتیازهای مهم دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان بود که این مسأله داوری حساس و سختی را برای داوران به همراه داشت.

حمدان افزود: قاری و حافظ شرکت‌کننده در این رقابت‌ها احساس‌می‌کرد که در کشوری کاملا اسلامی و قرآنی وارد شده‌است و اهتمام ویژه مسئولان ایرانی به فعالیت‌های قرآنی در این رویداد بین‌المللی کاملا مشخص بود.

وی همچنین تصریح‌کرد: دانشجویان بیست‌ساله و حتی کمتر از بیست سال در این دوره از رقابت‌ها به زیبایی و با مهارت کامل توانمندی‌های قرآنی خود را برای حاضران به نمایش گذاشتند و به‌دلیل آشنایی با قرآن و آموزه‌های کلام وحی از آگاهی‌های فرهنگی و معنوی بالایی نیز برخوردار بودند.

این قاری لبنانی روند کیفی دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان را مثبت ارزیابی ‌کرد و گفت: من به عنوان داور بین‌المللی احساس‌کردم با وجود این‌که این مسابقات در سطح دانشجویی برگزار شده‌است با دیگر رقابت‌های بین‌المللی قرآن تفاوت ندارد و این مسأله جلوه‌ای دیگر از اهتمام ایران به فعالیت‌های قرآنی را به مخاطبان نشان‌داد.

وی همچنین عملکرد کمیته داوران را مورد بررسی قرار‌داد و خاطرنشان‌کرد: داوران با حافظان و قاریان کشورهای مختلف برخورد یکسانی داشتند به گونه‌ای که تمامی شرکت‌کنندگان در این رقابت‌ها احساس می‌کردند در کشور خود رقابت می‌کنند.

حسین حمدان در ادامه تصریح‌کرد: دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان با رقابت‌های دیگر کشورهای جهان متفاوت بود و این مسابقات، اسلامی و قرآنی‌بودن جمهوری اسلامی ایران را در ذهن شرکت‌کنندگان متجلی‌کرد.

این داور بین‌المللی قرآن تجلیل از شخصیت‌های قرآنی در این دوره از مسابقات را از دیگر امتیازهای این رقابت بین‌المللی برشمرد و با اشاره به نتایج مثبت چنین آیین‌هایی یادآور‌شد: تشویق هرچه بیشتر شرکت‌کنندگان به گام‌برداشتن در راستای آشنایی با قرآن و معارف کلام وحی و افزایش شمار قاریان و حافظان و فعالان قرآنی در آینده از آثار مثبت چنین مراسمی شمرده‌ می‌شود.

به گفته حمدان با تکریم قاری و حافظ قرآن کریم او ارزشمندی فعالیت خود را حس می‌کند و به وضوح می‌بیند که دیگران برای وی احترام خاصی قایل هستند؛ زیرا مقدس‌ترین رسالت آسمانی در تاریخ بشر(کلام وحی) را با خود حمل‌می‌کند و گفتار ارزشمند پیامبر(ص): «أشراف أمتی حملة القرآن»: بزرگواران امت من حاملان قرآن هستند را تداعی‌می‌کند.

این داور بین‌المللی قرآن همچنین به سخن «ابوالعینین شعیشع» نقیب قراء مصر در آیین تجلیل از فعالان و چهره‌های قرآنی دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان اشاره‌ و اظهار‌کرد: شعیشع ایران را «جمهوری قرآنی» نامید و اعلام‌کرد: «من تاکنون مراسمی همچون آیین تجلیل از فعالان قرآنی ایران ندیده‌ام» و این جمله به خوبی نشان‌ می‌دهد که کمتر کشوری اسلامی در جهان همچون ایران به فعالیت‌های قرآنی اهمیت‌می‌دهد.

شعیشع: ایران را جمهوری قرآنی بخوانیم

شایان ذکر است استاد أبوالعینین شعیشع رئیس اتحادیه قاریان و حافظان مصر، با ارایه سخنانی در حاشیه دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان و در مراسم نکوداشت «با آسمانیان» در سالن همایش‌های برج میلاد تهران با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران را به خاطر اهتمام ویژه به قرآن کریم، جمهوری قرآنی ایران بخوانیم گفت: در میان کشورها مرسوم است که مردگان را تکریم می‌کنند اما، در ایران قبل از آن که عزیزی را از دست بدهند وی را مورد تجلیل و تقدیر قرار می‌دهند.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که «در هشتاد سالگی چه آرزویی دارید؟» گفت: آرزو دارم که روزی کشورهای اسلامی دست در دست هم اشغال‌گران را از کشورهای خود بیرون کنند.

وی افزود: کشورهای اسلامی قدرت و منابع فراوانی دارند و از لحاظ نیروی انسانی و مادی در شرایط بسیار خوبی به سر می‌برند.

در این مراسم که تعداد زیادی از جوانان و دانشجویان حضور به هم رسانیده بودند، شعیشع با تأکید بر اهمیت قرائت روزانه قرآن کریم توسط جوانان و دانشجویان تصریح‌کرد: من در شبانه روز پنج جزء قرآن می‌خوانم و همواره در نمازهای روزانه خود این‌چنین دعا می‌کنم: «اللهم لاتحرمنی من خدمة کتابک حتی القاک» (خدایا مرا تا آخرین نفس از خدمت به کتابت محروم نفرما.)

وی در این مراسم آیاتی از سوره مبارکه «علق» را با صوت دلنشین خود تلاوت‌کرد و این تلاوت زیبا با تشویق گسترده حاضران مواجه‌شد.

نعینع: فرهنگ تدبر در قرآن را نزد متسابقین نهادینه کنیم

احمد نعینع قاری شهیر جهان اسلام و از داوران دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان نیز بر این‌باور است بهره‌گیری از قرآن جز با حفظ، تلاوت، تدبر و پژوهش آن میسر نخواهد شد و اگر بخواهیم مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان در این زمینه موفق باشد علاوه بر رقابت در تلاوت و حفظ، باید تلاش کنیم دانشجویان شرکت‌کننده به تدبر در مفاهیم قرآنی سوق پیدا کنند.

نعینع تأکید‌کرد: این مسابقات با گذر زمان جایگاه خود را در میان جوانان و دانشجویان جهان اسلام خواهد یافت؛ زیرا وجود چنین مسابقاتی در سطح جهانی ضروری است و بحمدلله با تلاش جمهوری اسلامی ایران این نیاز برطرف شد.

احمد نعینع با اشاره به جایگاه این مسابقات در تحقق هم‌گرایی میان مسلمانان به‌ویژه نسل جوان اظهارکرد: قرآن همان ریسمان الهی است که مسلمانان برای انسجام و اتحاد میان خود باید به آن چنگ بزنند و از نور هدایتش بهره ببرند.

این قاری برجسته جهان اسلام با قدردانی از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایرانی مبنی بر اهتمام‌ به قرآن، یادآورشد: توجه به قرآن نباید مقطعی و محدود به مناسبت‌های خاصی شود؛ زیرا در مقطع حساس کنونی فقط آموزه‌های این کتاب انسان‌ساز می‌تواند ما را در حل مشکلات امروز جهان یاری‌کند.

نعینع روند دوره نخست مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان را چنین ارزیابی‌کرد: دوره نخست را در سطحی عالی و ممتاز یافتم و دانشجویان شرکت‌کننده از لحاظ تجوید و قرائت بسیار قوی بودند.

داور لحن دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان تأکیدکرد: تعداد کشورهای شرکت‌کننده در نخستین دوره مسابقات چشم‌گیر نبود و برای پیشرفت آن باید تعداد این کشورها در دوره‌های بعدی افزایش یابد.

احمد نعینع در پایان، دور از چشم بودن کمیته داوری در مسابقات را اقدامی مناسب در دومین دوره رقابت‌های قرآنی دانشجویان مسلمان توصیف‌کرد و گفت: کمیته داوری بهتر است در اتاقی جدا و به‌دور از دیدگان شرکت‌کنندگان بر رقابت‌ها نظارت‌کند تا داوری عادلانه، برابر و برای همه یکسان باشد.

الدوامنه: نظرسنجی از داوران پیشرفت مسابقات دانشجویان مسلمان را در پی‌دارد

محمد حسین الدوامنه حافظ سوری قرآن و از اعضای کمیته داوری دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان - که البته در آخرین لحظات موفق به حضور در مسابقات نشد - با بیان راهکارهایی برای برگزاری هر چه بهتر این رقابت‌ها اعلام‌کرد: برای پیشرفت کمی و کیفی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، باید هر ساله و پس از پایان مسابقات از کمیته داوران و شرکت‌کنندگان نظرسنجی صورت‌گیرد تا نقاط قوت و ضعف مسابقات مشخص‌شود.

الدوامنه توضیح‌داد: با استفاده از پیشنهادات داوران می‌توان مسابقات بهتری را در آینده برگزار‌کرد و چنین مسابقاتی روی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آوردن مردم به‌ویژه دانشجویان به قرآن، هم‌گرایی و همبستگی، ایجاد فضای رقابتی سالم و تدبر در قرآن را فراهم‌می‌کند.

این داور سوری که حضور و داوری در چندین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در ایران را تجربه کرده‌است، با اشاره به ویژگی‌های ضروری شرکت‌کنندگان برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان افزود: از ناحیه تخصصی شرکت‌کنندگان باید به تجوید و مخارج حروف آگاه و صدای دلنشین و زیبایی داشته باشند و از لحاظ اخلاقی نیز قرآن باید در اعمال و کردار شرکت‌کنندگان تجلی پیدا‌کند و آنان باید همچون پیامبر گرامی اسلام(ص)، اخلاق خویش را قرآنی کنند.

الداوامنة در ادامه، به مقایسه فعالیت‌ها و مسابقات قرآنی سوریه و ایران پرداخت و گفت: با وجود مدارس قرآنی بسیار در سوریه و وضعیت مناسب دوره‌های حفظ و مسابقات قرآن در این کشور و همچنین استقبال سوری‌ها از این مسابقات، اما سطح این رقابت‌ها در مقایسه با مسابقات برگزار شده در ایران از لحاظ کمی و کیفی پایین‌تر است.

این حافظ کل قرآن که دارای مدرک مهندسی در رشته برق است، با ستایش از اقدام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر بزرگداشت استاد «ابوالعینین شعیشع» اظهارکرد: استاد شعیشع از قاریان بزرگ قرآن و پیشکسوت همه قاریان به‌شمار می‌آید و بدون شک حضور وی در دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان علاوه بر غنای مسابقات، جلوه ویژه‌ای به آن داده است.

شایان ذکر است دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، بیستم تا بیست‌و‌چهارم آبان‌ماه با حضور دانشجویان مسلمان برگزیده قاری و حافظ کل قرآن کریم از 42 کشور اسلامی و غیراسلامی در سالن همایش‌های بین المللی برج میلاد تهران برگزار‌شد

کد خبر 71133

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز