گروه شهری: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقدیر از اقدام شهرداری تهران در اختصاص بودجه برای امر پژوهش و بهره‌گیری از مدیران لایق، این اقدامات را منطبق با آرمان‌های اصیل انقلاب، قرآن و اسلام خواند

 و خواستار الگو گرفتن سایر دستگاه‌های کشور از شهرداری تهران شد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عصر دیروز در اختتامیه دومین جشنواره انتخاب برترین‌های پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری که در سالن همایش‌های پارک گفت‌وگوی تمدن‌ها برگزار شد سخن می‌گفت، اظهار داشت: حرکتی که شهرداری تهران آغاز کرده، حرکت بسیار خوبی است؛ چراکه باید در اداره کشور از همه مدیران با تجربه و پژوهشگران به خوبی استفاده شود.

وی ادامه داد: این نمونه‌ای که شهرداری تهران ارائه می‌دهد یعنی استفاده از مدیران لایق، باید برای دیگران هم الهام بخش باشد. این حرکتی که انجام شده حرکت درست و منطبق با آرمان‌های اصیل انقلاب، قرآن و اسلام است و جزو اولویت‌ها محسوب می‌شود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: ما برای آینده کشور به دانش نیازمندیم که سند چشم‌انداز نیز بر همین امر تاکید کرده است و این موضوع در سیاست‌های برنامه پنجم نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه، بودجه پژوهش 6 برابر شده، اظهار امیدواری کرد که این امر توسط مسئولان اجرا شود؛ چرا که محقق شدن آن باعث اوج گرفتن نظام جمهوری اسلامی ایران از نظر دانش، تحقیقات و پژوهش در جهان خواهد شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آینده کشور روی دانش محوری قرار گرفته است، گفت: متأسفانه در حال حاضر کمتر از نیم درصد بودجه کشور صرف کارهای پژوهشی می‌شود که در برنامه پنجم این میزان به 3 درصد افزایش می‌یابد و امیدواریم پس از ابلاغ این برنامه از سوی رهبر معظم انقلاب عملی شود.

وی افزود: در برنامه پنجم همچنین پیش‌بینی شده است که 20 درصد فارغ‌التحصیلان کارشناسی باید در مقاطع بالاتر به ادامه تحصیل بپردازند و نکته بعد تاکید بر خلق اختراعات و کسب مقام اول بین کشورهای همسایه خودمان است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اگر برنامه پنجم عملی شود که شاخصه‌های آن تولید دانش است وضعیت مان در جهان بالا خواهد رفت؛ چراکه اگر رشد اقتصادی 8 درصد اعلام شده 2 درصد آن باید از طریق بهره‌وری محقق شود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ضمن تقدیر و تشکر از شهرداری تهران به خاطر اختصاص بودجه برای امر پژوهش و برگزاری این جشنواره اظهارداشت: این کاری که شهرداری تهران کرده است کار بسیار خوب و بدیع و نویی است.

شهرداری‌ای که معمولا کارش رسیدگی به کارهای عقب افتاده و امور مردم است، امروز بودجه اختصاصی برای کارهای نو از جنس پژوهش در نظر گرفته است.

وی به پارک‌های علمی و فناوری اشاره کرد و ادامه داد: پارک‌های علمی و رشد که در دنیا خوب جواب داده در کشور ما درابتدای راه است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در پایان سخنان خود از دانشگاهیان و دستگاه‌های دیگر خواست تا همچون شهرداری تهران به امر پژوهش اهتمام ورزند و بودجه‌ای را به این امر اختصاص دهند.

پژوهش‌های برتر در حوزه شهری عملیاتی می‌شوند

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران نیز در آیین اختتامیه دومین جشنواره انتخاب برترین‌های پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری گفت: خود را مکلف می‌دانم پژوهش‌ها و فعالیت‌های تحقیقاتی برتر حوزه شهری را در مجموعه شهرداری وارد صحنه‌های عملیاتی کنم.

وی با بیان این مطلب افزود: از همه نخبگان و دانشمندان که دوستانه در نشست‌های این هفته شرکت کردند تشکر می‌کنم و قول می‌دهم که تحقیقات این عزیزان در قفسه‌ها باقی نماند و در حوزه مدیریت شهری تمامی فعالیت‌های تحقیقاتی به صحنه‌های عملیاتی وارد شود.

قالیباف ادامه داد: امیدوارم با همکاری مدیران اجرایی هر اتفاقی که در سطح شهر عملیاتی می‌شود حاصل خرد جمعی و تلاش علمی پژوهشگران باشد و در آینده با سرعت و شتاب بیشتری کارها را انجام دهیم.

پژوهش در کشور مظلوم واقع شده است

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر نیز در این مراسم با بیان اینکه پژوهش در کشور ما مظلوم واقع شده است، گفت: ما نام پژوهش را زیاد می‌بریم ولی کمتر بدان بها می‌دهیم؛ همانگونه که بسیار نام فرهنگ را می‌بریم و لی بهای جدی به فرهنگ داده نشده است.

وی ادامه داد: میزان توسعه یافتگی در کشورها بستگی به میزان اعتبار پژوهش آن کشورها دارد ولی میزان اعتبار بودجه پژوهشی کشور ما در مقایسه با بودجه شگفت انگیز کشورهای توسعه یافته قابل مقایسه نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ابر شهری مثل تهران با مشکلات بسیاری که دارد با تفکر سنتی و قدیمی قابل اداره نیست، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار شهری نیاز به پژوهش و استفاده از تجربه 30 سال انقلاب داریم.

کد خبر 70707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز