مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۷ - ۰۷:۲۷
۰ نفر

آیدا ابوترابی: برای انجام این آزمایش جالب و ساده به یک عدد تخم مرغ (پخته و پوست‌کنده) ...

و یک شیشه خالی که قطر دهانه آن از تخم‌مرغ کوچک‌تر باشد(ضخیم مثل شیشه شیر)، تکه‌ای کاغذ و کبریت یا مقداری آب جوش و آب سرد نیاز دارید. در واقع این آزمایش را به سه روش می‌توانید انجام دهید.

روش اول: تکه کاغذی را آتش زده و آن را درون بطری بیندازید؛ سپس تخم مرغ را از سمت کوچک‌تر روی بطری بگذارید. ملاحظه می‌کنید که با تمام شدن کاغذ، تخم مرغ به درون شیشه می‌رود!

روش دوم: بطری را در حالی که تخم‌مرغ روی آن است، زیر شیر آب داغ گرفته و یا در ظرفی از آب جوش قرار دهید؛ بعد آن را روی میز بگذارید. می‌بینید که بعد از سرد شدن بطری، تخم‌مرغ به درون آن می‌لغزد.

روش سوم: در این روش کافی است به جای آب داغ از مخلوط آب و یخ استفاده کنید و بدون درآوردن بطری از ظرف، فرو رفتن تخم‌مرغ را مشاهده کنید!

در هر سه روش تغییر دمای هوای داخل بطری، باعث تغییر فشار هوا می‌شود. همان‌طور که می‌دانید گرم‌شدن هوا باعث زیادشدن فشار آن می‌شود. اگر بتوان فشار هوای داخل بطری را به اندازه کافی کم کرد، تفاوت فشار داخل و خارج بطری باعث لغزیدن تخم‌مرغ می‌شود. پس در روش دوم و سوم، سرد شدن هوای داخل ظرف شیشه‌ای باعث کم شدن فشار هوا و در نتیجه فرو رفتن تخم مرغ درون بطری می‌شود.

در روش اول با تمام شدن اکسیژن داخل ظرف، عمل اشتعال نیز پایان می‌یابد. این اتفاق سبب می‌شود که فشار هوای داخل بطری کم شده و به دلیلی که قبلاً گفته شد تخم مرغ در بطری بیفتد و در مواردی بترکد! پس می‌توان نتیجه این آزمایش را در یک جمله خلاصه کرد که هوا دارای فشار است و اختلاف فشار بین دو محیط باعث به وجود آمدن نیروی مکش می‌شود. با این توضیح‌ها آیا شما می‌توانید راه حلی برای درآوردن تخم مرغ از بطری ارائه دهید؟!

کد خبر 70376

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز