مجموعه ویتامین‌های گروه ب یا ب کمپلکس، مهم‌ترین و موثرترین ویتامین‌ها برای سلامت مغز هستند و البته آثار خوب آنها سایر اندام‌ها را هم تقویت می‌کند؛ بارزترین اثر این گروه از ویتامین‌ها جلوگیری از آلزایمر و زوال عقل است.

مغز

به گزارش همشهری آنلاین، متخصصان تغذیه همواره توصیه می‌کنند که از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنیم و در این صورت است که می‌توانیم از دریافت همه ویتامین‌ها و مواد مغذی متنوعی که بدن ما به صورت روزانه به آنها احتیج دارد مطمئن شویم.

یکی از مزیت‌های مهم این سبک تغذیه‌ای این است که به جلوگیری از زوال شناختی و عقلی کمک می‌کند با این حال، به طور طبیعی خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی با افزایش سن، افزایش می‌یابد و ما با این سوال مواجه می‌شویم که «بهترین ویتامین برای محافظت از مغز پیر ما چیست؟»

پاسخ این است که یک برنامه غذایی واقعا مؤثر باید برای نیازهای منحصر به فرد یک فرد شخصی‌سازی شود. اما گروهی از ویتامین‌ها هستند که برای جوان و سالم نگه داشتن مغز بیشترین اولویت را دارند: ویتامین‌های گروه B.

یک مطالعه از دانشکده پزشکی دانشگاه ایالتی وین نشان داد که افسردگی، زوال عقل و اختلالات ذهنی اغلب با کمبود ویتامین B مرتبط هستند. راجاپرابهاکاران راجارتینام، روانپزشک و نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: «کمبود ویتامین B۱۲ به عنوان یک علت مشکلات شناختی اثری بسیار بیشتر از آن چیزی دارد که ما فکر می‌کنیم، به ویژه در میان سالمندانی که تنها زندگی می‌کنند و به درستی غذا نمی‌خورند.»

این ویتامین‌ها را مصرف کنید تا به آلزایمر و زوال عقل دچار نشوید
گروه ویتامین‌های ب

این گروه شامل هشت ویتامین B مختلف است که هر کدام فواید خود را دارند:

۱. افزایش انرژی 

ویتامین B۱ یا تیامین برای عملکردهای اساسی سلول‌های ما و متابولیسم مواد مغذی برای تامین انرژی ضروری است. مغز یکی از فعال‌ترین اندام‌های بدن شما از نظر متابولیسمی است و برای جلوگیری از کمبودهایی که می‌تواند منجر به مشکلات عصبی شود، به حمایت تیامین نیاز دارد.

۲. تجزیه داروها

ویتامین B۲ یا ریبوفلاوین به آنزیم‌هایی که در سلول‌های ما وجود دارند کمک می‌کند تا واکنش‌های مهم بدن و مغز را انجام دهند. این ویتامین به رشد سلول ها، تولید انرژی و تجزیه چربی‌ها و مواد خارجی مانند داروها کمک می‌کند.

۳. کاهش التهاب

ویتامین B۳ یا نیاسین همکار بیش از ۴۰۰ آنزیمی است که در تولید موادی مانند کلسترول و چربی مورد نیاز بدن و تبدیل انرژی مورد نیاز اندام ما فعالند. نیاسین همچنین یک آنتی اکسیدان است که به کاهش التهاب اضافی کمک می‌کند.

۴. حمایت از سلامت کلی مغز

ویتامین B۵ یا اسید پانتوتنیک برای ساخت ترکیبی مولکولی ضرورت دارد که به آنزیم‌های بدن کمک می‌کند تا اسیدهای چرب را برای تولید انرژی بسازند و تجزیه کنند. این ماده به سلول‌های ما کمک می‌کند تا پروتئین‌های حاملی بسازد که چربی‌های ضروری تولید می‌کنند و این از آن جهت مهم است که مغز ما از چربی درست شده پس این ویتامین از مهمترین ویتامین‌ها در حمایت از سلامت مغز است.

۵. مبارزه با بیماری‌ها

ویتامین B۶ یا پیریدوکسین به دلیل نقشی که در پیشگیری از بیماری‌ها دارد، مهم است و سطوح مناسبی از این ویتامین خطر ابتلا به تعدادی از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، ب ۶ به بسیاری از واکنش‌های شیمیایی در بدن کمک می‌کند که از عملکرد ایمنی و سلامت مغز حمایت می‌کنند.

۶. کمک به سلول‌ها برای ارتباط بهتر

ویتامین B۷ که به بیوتین شهرت دارد، سیگنال‌های سلولی را برای ارتباط سریع و کارآمد در سراسر بدن تنظیم می‌کند. سیگنال دهی سلولی از طریق انتقال دهنده‌های عصبی برای مغز بسیار مهم است.

۷. حفظ تعادل

ویتامین B۹ یا فولات یک مکمل محبوب و یک ویتامین کلیدی برای حمایت از سلامت مغز و اعصاب، عملکرد بهینه انتقال دهنده‌های عصبی و سلامت روانی متعادل است. این ویتامین سم‌زدایی سلولی را نیز تقویت می‌کند.

۸. تقویت قلب

ویتامین B۱۲ یا کوبالامین یک ویتامین ضروری برای تشکیل گلبول‌های قرمز و DNA و حمایت از رشد و عملکرد سیستم عصبی است. این ویتامین به تجزیه پروتئینی که سلامت قلب و عروق را تحت تاثیر قرار می‌دهد نیز کمک می‌کند. این پروتئین برای سلامت مغز هم مضر است. 

دکتر اوما نایدو، نویسنده این مقاله، روانپزشک تغذیه، متخصص مغز و عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی هاروارد است که مدیریت بخش روانپزشکی تغذیه و سبک زندگی بیمارستان عمومی ماساچوست را نیز برعهده دارد. او زمینه تغذیه جلوگیری کننده از افسردگی، اضطراب، PTSD، OCD، ADHD، مطالعات و مقالات متعددی دارد.

کد خبر 703122
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    24 1
    این ویتامین هایی که اسم بردین باید می گفتین تو چه غذاهایی وجود داره
    • نويسنده گزارش IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      0 0
      در گزارش بعدي مفصل نوشته ايم
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    2 0
    سلام من منتظر بودم اسم غذایی که این ویتامین را دارد هم بخوانم
  • دشتی IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
    11 0
    B۱= پسته،ماهی،انواع لوبیا،ارده/B۲=هویج،شیرگاو،بادام خام/B۳=تخم مرغ، لبو،کرفس/B۵=قارچ،کلم بروکلی/B۶=گندم،برنج،نانهای سبوس دار،سیر،ملاسB۷=برگ چغندر،مخمّرآب جو،زرده تخم مرغ بدون سفیده/B۹=آواکادو/B۱۲=جگر گوشت بوقلمون امیدوارم به اونهایی که خواهانِ این لیست بودند کمک کوچکی کرده باشم.اما اونهایی که خیلی ویتامینشون پایینه باید ازمخلوط آمپول B12یا ب کوزین +B۱۲ ۳ روز پشت سر هم یا هفته ای یک نوبت تزریق کنند دختران وخانمهای جوان یکبار قبل از پریود یکی بعد از پایانش استفاده کنند کمتر دچار ضعف وآمادگی واسه بیماری ها میشن.شاد وتندرست باشید.