مجموع نظرات: ۱۰
شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
۱۵ نفر

«دوباره دست به ابزار شدم و تلاش می‌کنم برگردم به تنظیمات کارخانه!» این جمله‌ را «شهرام مبصر» مدیرعامل مؤسسه مردمی ساحل‌امید به تازگی در صفحه مجازی خود منتشر کرده است. او پس از ۲۶ سال به خود و دیگران ثابت کرده که معلولیت ناتوانی نیست.

مبصر

همشهری آنلاین- مریم باقرپور: ۱۹ساله بود که سانحه‌ای باعث شد دچار معلولیت نخاعی شود. روحیه‌اش را از دست داد و تا ۵سال خبری از آن جوان هدفمند نبود. ۱۷بار عمل جراحی، به ناچار خانواده‌اش را ساکن تهران کرد و از سال ۱۳۷۶ در محله شهرآرا منطقه۲ ساکن شدند. کم‌کم زندگی را از سر گرفت. درسش را ادامه داد و دیپلم کامپیوتر گرفت و سپس در مقطع کارشناسی روابط‌عمومی ادامه تحصیل داد. با مؤسسه‌های مختلف مانند «رعدالغدیر» و «باور» آشنا و بعد از مدتی عضو هیئت امنای انجمن باور و مدیر فرهنگی مؤسسه رعدالغدیر در شهرک غرب شد. بعدها تصمیم گرفت‌ ایده‌های جدیدی را برای بهتر شدن زندگی معلولان به‌ویژه تفریح و اوقات فراغت آنان برنامه ریزی و اجرا کند. در نتیجه به پیشنهاد همسرش، «سونیا شناسی» مؤسسه غیردولتی «پیام‌آوران ساحل‌امید» را راه‌اندازی کرد. این خلاصه‌ای از زندگی «شهرام مبصر» است. فردی که این روزها کار متفاوتی انجام داده تا نشان دهد، با معلولیت هم می‌توان به رویاها دست یافت.

خواندنی‌ها بیشتر را اینجا دنبال کنید

ببینید | معلول فرز کار بعد از ۲۶سال دست به آچار شد

برق کاری که معلول شد

مبصر، این روزها علاوه بر پیگیری کارهای مؤسسه، برای معلولان برنامه‌های تفریحی و ورزشی برگزار می‌کند تا روحیه‌شان حفظ شود اما قابل توجه‌ترین فعالیتش، کاری است که در زندگی خودش انجام داده تا به قول خودش به تنظیمات کارخانه برگردد. او می‌گوید: «قبل از حادثه‌ای که منجر به معلولیتم شود، در رشته برق قدرت درس می‌خواندم و به واسطه علاقه زیاد و نوع تحصیلاتم با انواع ابزارآلات صنعتی سر و کار داشتم. گاهی هم وسایل برقی آشنایان را تعمیر می‌کردم. برخی مواقع هم همراه دوستانم برای کسب تجربه برق‌کاری منازل را انجام می‌دادم. خلاصه که همیشه به رشته‌های فنی و صنعتی بسیار علاقه داشته و دارم و البته سعی کردم تا ابزارم را تکمیل کنم. اما پس از معلولیت برای تعمیرات از تعمیرکاران یا دوستان نزدیکم کمک می‌گرفتم و خودم به ابزار دست نمی‌زدم تا اینکه ناگهان جرقه‌ای به ذهنم رسید.»

ببینید | معلول فرز کار بعد از ۲۶سال دست به آچار شد

برش ورقه‌های فلزی پس از ۲۶ سال

حالا برگ جدیدی از زندگی‌اش ورق خورده و با امید دوباره فعالیت فنی را شروع کرده است. مبصر می‌افزاید: «چند وقت پیش متوجه شدم که نیاز هست طبقات فلزی انباری برای نصب بریده شود. اول طبق معمول می‌خواستم برای انجام از تعمیرکار یا دوستانی که همیشه مهربانانه همراهیم کرده‌اند کمک بگیرم. اما بعد به ذهنم رسید خودم انجامش بدهم.»
مدیر مؤسسه ساحل‌امید، پس از ۲۶ سال برای اولین بار مانند گذشته فرز به دست می‌گیرد و سعی می‌کند تا از پس برش‌ها بر بیاید. او می‌گوید: «با توجه به کاهش قدرت مچ دست راستم در ابتدا کار برایم کمی سخت بود. چون باید با یک دست فرز را می‌گرفتم و برش میزدم، اما کمی که گذشت برام عادی شد و البته بسیار لذت بخش بود.»

بازگشت به تنظیمات کارخانه!

مبصر که از این رفتار خودش خرسند است می‌گوید: «بعد از سال‌ها دوباره توانستم حس بسیار خوب یا بهتر بگم حس عالی که قبلاً از کارهای فنی داشتم را تجربه کنم. کاش آن حادثه رخ نمی‌داد. اما اتفاق افتاد و نتوانستم جلویش را بگیرم. مهم این بود که در حد توانم خوب زندگی کردن را تمرین کردم. اما کاری که به تازگی انجام دادم فرصتی است که دوباره یادگرفتن، تجربه کردن، لذت بردن و خندیدن را داشته باشم. البته در این مسیر همسرم همراهم بود. تلاش می‌کنم دوباره به تنظیمات کارخانه برگردم!»

کد خبر 700398

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هانیه IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    2 0
    واقعا هاشا به غیرتش بعضی ها باوجود بدن سالم باز هم تنبل هستن وکار نمی کنند
  • افسانه IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 0
    واقعا جای تحسین دا ره افرین به این مرد پر غیرت
  • علی IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 0
    انشاله موفق باشن وخدا پشت وپناهشان باشه
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 0
    درناامیدی بسی امید است خداروشکر که دوباره روحیه خودرو به دست اورد ودوباره سر پا شده
  • رحمان IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 0
    مرد عمل که میگن شما هستید بزرگوار
  • مهرانه IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 0
    پسر من هم چند ماه پیش موقع برگشتن از دانشگاه تصادف کرد و از ۲ پا فلج شد خیلی ناراحته و خانه نشین شده امروز وقتی فیلم شما دیدم گفتم کاش صادق منم به زندگی برمیگشت
  • مجید مورانی IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 0
    به قولی تو دیگه کی هستی هم درس خودنی هم ان جی او راه انداختی و حالا هم کار مورد علاقه ات شروع کردی. باریکلاه داری برادر
  • شهرام مبصر IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    1 0
    درود بر همگی عزیزان. از سرکار خانم باقرپور بابت حمایت‌ها، همراهی‌ها و دغدغه‌هایشان صمیمانه سپاسگزارم. به امید روزهای بهتر برای ایران عزیزمان و مردم خوب سرزمینمان. قدردان محبت همه عزیزان هستم. حال دلتون عالی با احترام شهرام مبصر🌺🍃
  • اریان IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    1 0
    بسیار خرسندم دوست عزیز
  • سونیا IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    0 0
    واقعا این سطح از اراده و روحیه قوی بسیار ستودنی است. امید که همواره و در تمام مراحل زندگی همچنان موفق باشند.