سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

گروه اجتماعی - مینا شهنی: وجود پله‌های زیاد در ساختمان‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باعث شده که درهای این مراکز روی دانشجویان معلول بسته بماند.

در واقع مانع اصلی برای ورود معلولان به دانشگاه‌ها‌ سطح‌های ناهمواری است که در ساختمان‌های آموزشی وجود دارد. اگرچه دسترسی به آموزش و ادامه تحصیل از حقوق مسلم و اولیه همه‌ افراد است معلولان نیز همانند دیگر گروه‌ها می‌بایست از این حقوق برخوردار باشند، اما آنچه در واقعیت رخ داده است همچون سدی بر راه ادامه تحصیل معلولان در مقاطع بالاتر از دیپلم متوسطه خودنمایی می‌کند.

شهرام مبصر، مدیرعامل مؤسسه‌ پیام‌آوران ساحل امید در این‌باره گفت: معلولیت یک شانس 50درصدی است، یعنی افراد سالم هم ممکن است بر اثر بروز یک حادثه یا ابتلا به یک بیماری دچار معلولیت شوند، اگر همه‌ مسئولان به این نکته توجه کنند شاید نگاهشان نسبت به وضعیت معلولان تغییر کند. او افزود: بسیاری از معلولان با وجود تلاش بسیار زیادی که برای راهیابی به دانشگاه به خرج می‌دهند و با وجود گذشتن از غول کنکورهای متفاوت و متعدد باید با غول پله‌ها به مبارزه برخیزند.

هرکدام از دانشجویان وقتی برای ثبت‌نام به دانشگاهشان مراجعه می‌کنند تازه متوجه می‌شوند که پله‌های زیادی بر سر راهشان است و با توجه به محدودیت‌های جسمی که معلولان دارند مسلما با این مشکلات نمی‌توانند مبارزه کنند، تنها راهی که باقی می‌ماند محرومیت از تحصیل و خزیدن به کنج انزواست. به گفته‌ مبصر، یکی از راه‌های حضور معلولان در اجتماع ورود به دانشگاه است، ‌از آنجا که ناتوانی‌های جسمی معلولان آنها را وادار به خانه‌نشینی می‌کند، ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها یک انگیزه قوی برای شروع زندگی اجتماعی برای آنها به شمار می‌رود اما مشخصات فیزیکی ساختمان‌های دانشگاه‌ها مانع بزرگی در برابر آنهاست.

مرادحاصلی‌ نیز که با مشکلات ناتوانی جسمی روبه‌روست در این‌باره گفت: ما در مراجعه به دانشگاه تلاش کرده‌ایم تا با صحبت کردن با مسئولان شرایط حداقلی برای ادامه تحصیل به‌دست بیاوریم اما متأسفانه همکاری روسای دانشگاه‌ها هم بسیار محدود است و به‌نظر می‌رسد که درک درستی از شرایط معلولیت ندارند و این محدودیت درک مسئولان بزرگ‌ترین مشکل معلولان به‌حساب می‌آید چرا که تا وقتی یک مسئول نداند و نخواهد که بداند معلولان نیز حق دارند در جامعه حضور داشته باشند ما باید شاهد انواع محرومیت‌ها در جامعه باشیم. مجید انتظاری دانشجوی کارشناسی رشته روابط عمومی با اشاره به اینکه 5درصد جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند توضیح داد: ساختمان دانشگاه محل تحصیل من برای معلولان مناسب‌سازی‌ نشده است.

بخشنامه خاک می‌خورد

تیر‌ماه پارسال خبری منتشر شد که وزارت علوم برای فضاسازی و سهولت تردد معلولان در دانشگاه‌ها بخشنامه‌ای صادر و ابلاغ کرده است. این خبر به نقل از معاون اداری مالی و مدیریت منابع این وزارتخانه در رسانه‌ها منتشر شد اما با گذشت بیش از یک سال از ابلاغ این بخشنامه هنوز هیچ خبری از اجرای آن منتشر نشده است.

کد خبر 236890
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز