برای بسیاری از ما دوچرخه وسیله‌ای برای رکاب زدن در کوچه و خیابان است. اما در همین شهر دوچرخه‌سوارهای حرفه‌ای داریم که از دوچرخه برای پایین آمدن از شیب تند دامنه کوه استفاده می‌کنند. دوچرخه‌سواری دانهیل ورزشی بسیار مهیج است و البته در همین تهران هم چند پاتوق کمترشناخته شده دارد. برای آشنایی با این رشته و پاتوق‌های آن در تهران با ما همراه باشید.

دانهیل
همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: پیش از معرفی پاتوق‌های دوچرخه‌سواری دانهیل و تماشای تصاویر این رشته ورزشی مهیج که آدرنالین خون را به نهایت می‌رساند، لازم است تعریفی از این شاخه دوچرخه‌سواری ارائه کنیم.
«مهران نصیری» یکی از ورزشکاران باسابقه این شاخه از دوچرخه سواری در تهران، می‌گوید: « دوچرخه کوهستان، وسیله‌ای است که برای پیمودن مسیرهای کوهستانی  یا مسیرهای خارج از جاده‌های استاندارد استفاده می‌شود. در دوچرخه‌سواری کوهستان، یک شاخه از دوچرخه‌سواری وجود دارد که به آن «دانهیل» می‌گویند. این رشته به طور کلی به پایین آمدن از شیب‌های تند و مسیرهای پر پیچ و خم کوهستانی با دوچرخه گفته می‌شود. یعنی دوچرخه‌سوار با مهارت‌هایی که در تمرین‌ها کسب کرده است، باید خود را از یک نقطه مرتفع با دوچرخه به پایین مسیر برساند.»

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

برای دوچرخه‌سواری دانهیل به چه لوازمی نیاز داریم؟

دوچرخه‌سواری دانهیل اما نیاز به دوچرخه‌ مخصوص به خود دارد؛ چرا که با هر دوچرخه‌ای نمی‌توانید از شیب‌های تند دامنه یک کوه و مسیرهای سنگلاخی و صعب‌العبور گذر کنید. نصیری از ویژگی‌ دوچرخه‌های دانهیل و دیگر لوازم مورد نیاز برای این رشته می‌گوید: «دوچرخه دانهیل باید دوچرخه کوهستان و دارای ۲ کمک باشد تا در شیب‌های تند و مسیرهای سنگلاخی ضربه‌هایی که به دوچرخه وارد می‌شود به دوچرخه‌سوار منتقل نکند. از آنجایی که در این رشته احتمال آسیب‌دیدگی کم نیست، ایمنی حرف اول را می‌زند. بنابراین به جز دوچرخه مخصوص نیاز به کلاه ایمنی، آرنج‌بند، زانوبند، دستکش و در سطح حرفه‌ای‌تر به «گارد» یا لباس مخصوص این رشته نیاز دارید.»

فیلم | این ورزشکاران با دوچرخه از شیب ترسناک کوه پایین می‌آیند! | پاتوق‌های ناشناخته این ورزش عجیب در تهران کجاست؟

برای یادگیری دوچرخه‌سواری دانهیل کجا ثبت‌نام کنیم؟

هر سال به مناسبت‌های مختلف مسابقات دوچرخه‌سواری دانهیل در تهران برگزار می‌شود و نفرات برتر به تیم ملی دانهیل راه پیدا می‌کنند. با وجود این رشته میهج هیچ آموزشگاه رسمی در تهران ندارد و باید برای یادگیری زیر و بم دوچرخه‌سواری دانهیل سراغ پاتوق‌های این رشته در تهران بروید؛ جایی که قهرمانان و دوچرخه‌سواران باسابقه دانهیل، روزهای تعطیل دور هم جمع می‌شوند و علاوه بر تمرین، یک روز مهیج و فراموش‌نشدنی را کنار هم تجربه می‌کنند. بنابراین اگر قصد دارید این رشته جذاب را تجربه کنید، با ادامه گزارش و معرفی پاتوق‌های دوچرخه‌سواری دانهیل در تهران با ما همراه باشید.

برای یادگیری دانهیل به چیتگر بروید

بزرگ‌ترین اجتماع دوچرخه‌سواران دانهیل و یکی از معروف‌ترین پاتوق‌های این رشته در تهران را باید در بوستان جنگلی چیتگر پیدا کنید. در ضلع غربی این بوستان، چند سالی است که مسیرهایی توسط ورزشکاران این رشته برای دوچرخه‌سواری دانهیل مناسب‌سازی شده و اگر قصد دارید نخستین قدم‌های یادگیری دوچرخه‌سواری دانهیل را بردارید، این پاتوق مناسب‌ترین گزینه برای شماست. نصیری می‌گوید: «از آنجا که مسیرهای‌ دوچرخه‌سواری دانهیل باید از نظر خاک و شیب، ویژگی‌های خاصی داشته باشند،  تعداد پاتوق‌های این رشته در تهران انگشت‌شمار است. در ضلع غربی بوستان چیتگر، مسیری توسط ورزشکاران این رشته مناسب‌سازی شده و به دلیل شیب مناسب، خاکی بودن مسیر و نبود سنگ‌ریزه، برای یادگیری این رشته مناسب است. همچنین در سال‌های اخیر، چند رمپ یا سکوی پرش هم در این مسیر ساخته شده است. روزهای جمعه، اجتماع بزرگی از دوچرخه‌سواران دانهیل در این بوستان شکل می‌گیرد.»

فیلم | این ورزشکاران با دوچرخه از شیب ترسناک کوه پایین می‌آیند! | پاتوق‌های ناشناخته این ورزش عجیب در تهران کجاست؟

حرفه‌ای‌ترها در بوستان‌ لتمان

اگر ساکن محله‌های غرب تهران هستید، گزینه دیگری هم برای تمرین و یادگیری دوچرخه‌سواری دانهیل دارید. «بوستان جنگلی لتمان» در منطقه ۲۲ و در نزدیکی آبشار تهران هم یکی دیگر از مسیرهای ویژه برای دوچرخه‌سواری دانهیل است. نصیری از ویژگی‌های این مسیر می‌گوید: «مسیر دوچرخه‌سواری بوستان لتمان توسط ورزشکاران این رشته مناسب‌سازی شده و در محدوده شرق آبشار تهران قرار دارد. مسیر لتمان یک مسیر طبیعی است که در چند نقطه از آن رمپ یا سکوی پرش ساخته شده است. اما از آنجایی که این مسیر شیب‌های نسبتا تندی دارد و یک مسیر سنگلاخی محسوب می‌شود برای حرفه‌ای‌ترها مناسب است و بهتر است تازه‌کارها برای یادگیری دانهیل مسیر لتمان را انتخاب نکنند.»

لذت پایین آمدن از کوه را در کوهسار بچشید

ساکنان محله‌های غرب تهران به جز مسیر دانهیل بوستان‌های چیتگر و لتمان، یک گزینه دیگر هم دارند. بوستان کوهسار یکی دیگر از آن مسیرهای جذاب برای ورزشکاران و دوست‌داران این رشته مهیج است. نصیری از ویژگی‌های این مسیر می‌گوید: «برای دسترسی به این مسیر باید از در انبار نفت بوستان کوهسار تا محدوده‌ای به اسم سایت پرواز رکاب بزنید. مسیر دانهیل بوستان کوهسار از همین نقطه مرتفع شروع می‌شود و برای دوچرخه‌سواران حرفه‌ای مناسب است. چرا که دوچرخه‌سواران باید به طور کامل از یک مسیر طبیعی و شیب‌های نسبتا تند و زمین‌ سنگلاخی آن عبور کنند. در واقع دوچرخه‌سواران در این مسیر به معنای واقعی با دوچرخه از کوه پایین می‌آیند. طول این مسیر حدود ۵ کیلومتر است و در قیاس با دیگر مسیرهای دوچرخه‌سواری دانهیل باید مسافت طولانی‌تری را با دوچرخه از کوه پایین بیایید.»

فیلم | این ورزشکاران با دوچرخه از شیب ترسناک کوه پایین می‌آیند! | پاتوق‌های ناشناخته این ورزش عجیب در تهران کجاست؟

شرقی‌ها سرخه‌حصار را فراموش نکنند!

ساکنان محله‌های شرق تهران اما برای یادگیری دانهیل فقط یک انتخاب دارند. بوستان جنگلی سرخه‌حصار؛ این مسیر اما یکی ازجذاب‌ترین پاتوق‌های تهران برای ورزشکاران این رشته است.مسیری که از قله سرخه‌حصار شروع می‌شود و دوچرخه‌سواران مسیر طبیعی و پرپیج و خم این قله را با دوچرخه تا جنگل سرسبز سرخه‌حصار پایین می‌آیند. نصیری از ویژگی‌های این مسیر می‌گوید: «در این پاتوق، دوچرخه‌سواران همان مسیر پاکوب کوهنوردی را از قله سرخه‌حصار تا پایین کوه، با دوچرخه طی می‌کنند. این مسیر شباهت زیادی به مسیر دانهیل بوستان جنگلی لتمان دارد و کاملا طبیعی است؛ اما در یک‌سوم پایانی مسیر، رمپ‌هایی هم توسط ورزشکاران این رشته ساخته شده است. این مسیر هم برای ورزشکاران حرفه‌ای‌تر مناسب است.»

فیلم | این ورزشکاران با دوچرخه از شیب ترسناک کوه پایین می‌آیند! | پاتوق‌های ناشناخته این ورزش عجیب در تهران کجاست؟

حرفه‌ای‌ترین‌ها در دارآباد

در دل ارتفاعات شمال تهران هم مسیر ویژه دوچرخه‌سواری دانهیل وجود دارد. مسیر دارآباد نه تنها برای یادگیری و تجربه‌اندوزی ورزشکاران این رشته مناسب است، بلکه این مسیر میزبان چندین دوره از مسابقات قهرمانی دانهیل هم بوده است. نصیری از ویژگی‌های مسیر دانهیل دارآباد می‌گوید: «در این مسیر، دوچرخه‌سواران همان مسیر پاکوب کوهنوردی را از قله تا پایین کوه، با دوچرخه طی می‌کنند و در میانه مسیر هم تعدادی رمپ یا سکوی پرش ساخته شده است. دوچرخه‌سواران صبح زود و شانه به شانه کوهنوردان، دوچرخه‌ها را با دست از نقطه آغاز مسیر کوهنوردی به نزدیکی قله می‌رسانند و پس از رسیدن به آغاز مسیر دانهیل، از شیب نسبتا تند آن با دوچرخه پایین می‌آیند. این مسیر حرفه‌ای‌ترین مسیر دانهیل در تهران است؛ چرا که علاوه بر شیب تند، دوچرخه‌سواران باید از یک مسیر باریک خود را به پایین کوه برسانند.»

فیلم | این ورزشکاران با دوچرخه از شیب ترسناک کوه پایین می‌آیند! | پاتوق‌های ناشناخته این ورزش عجیب در تهران کجاست؟

چهره‌های برتر این رشته در تهران را بشناسیم

از آنجایی که هنوز هیچ آموزشگاه رسمی در تهران برای آموزش زیر و بم دوچرخه‌سواری دانهیل وجود ندارد، آشنایی با چهره‌های برتر و قهرمان‌های این رشته ضروری است. چرا که این دوچرخه‌سواران  در سال‌های اخیر به صورت خودجوش، استعدادهای این رشته را در پاتوق‌های دوچرخه‌سواری دانهیل کشف و تربیت کرده‌اند. نصیری می‌گوید: «گروه‌های دوچرخه‌سواری دانهیل زیر نظر ورزشکاران و قهرمان‌های شناخته شده در پاتوق‌های این رشته تمرین می‌کنند. چهره‌هایی چون «حسین زنجانیان» که در دانهیل مقام آسیایی دارد، «رضا کرد»، «حسین نیکزاد»، «امید سلیمی»، «سعید هداوندخانی» و «شاهرخ محمدی» که همگی در پاتوق‌های دوچرخه‌سواری دانهیل تهران برنامه‌های گروهی برگزار می‌کنند.»

با چه‌ هزینه‌ای می‌توانیم دوچرخه دانهیل تهیه کنیم؟

نصیری از هزینه‌های تهیه دوچرخه‌ مخصوص و لوازم مورد نیاز این رشته می‌گوید: «اگر قیمت یک دوچرخه کوهستان با کیفیت متوسط از ۲۰ تا ۳۰ میلیون آغاز می‌شود، برای تهیه دوچرخه دانهیل باید حداقل ۴۰ یا ۵۰ میلیون تومان هزینه کنید. البته دوچرخه‌های دانهیل با کیفیت عالی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان می‌ارزد.»

کد خبر 692387

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • خسرواني IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    5 0
    واقعا پرهيجانه فيلم اول واقعا خوب بود
    • امید IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      5 1
      واقعا واقعا من که آرزومه یاد بگیرم
  • علی IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    5 0
    به به آقای نصیری که خیلی خفن هستن و کاردرست
    • فرامز IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      2 0
      موافقم
  • نادر IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    6 0
    دوچرخه سواری دانهیل یه دنیاست. هیجان خالصه. ممکنه کل مسیر چند دقیقه بیشتر طول نکشه اما همون چند دقیقه انگار روی ابرها هستیم. ممنون از آقای نصیری کاربلد و ممنون ازشما
    • رضا IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      3 0
      بارش حق
  • محمدرضا IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    4 0
    قبلا تلویزیون این تصاویر و فیلم ها رو خیلی نشون میداد. هر وقت میدیدم دلم میخواست بدونم در ایران هم این رشته وجود داره یا نه. نگو همین بیخ خونه ما پاتوق دارن.....
    • ندا IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      2 0
      یکی از آرزوهام تجربه این رشته هست
  • عليرضا IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    4 0
    درود بر آقاي نصيري.
  • علياري IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    4 0
    توي فيلم اول يه لحظه گفتم الان چپ ميكنه
  • مهيار US ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    3 0
    با اين قيمت ها كي توان خريد اين دوچرخه ها رو داره؟ والا اين ورزش هم مال پولداراست
  • امیر IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    2 0
    درود بر آقای نصیری مهربان و همچنین آقای چراغی
  • دوچرخه IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    2 0
    فيلم اول خفن بود
  • مینا IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    2 0
    عالی بود ممنون از شما و آقای نصیری بابت اطلاعات خوبی ک‌در زمینه این رشته ورزشی در اختیارمان گذاشتید
  • محمدعلی IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    2 0
    درسته ورزش بسیار جذابیه ولی با توجه به قیمت دوچرخه ها فکر کنم همه نتونن تجربش کنن