همشهری آنلاین: رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در باره رفتار ایران در قبال مواضع 1+5 گفت: منتظر پاسخ اوباما به نامه رئیس جمهور هستیم.

به گزارش ایسنا، علاءالدین بروجردی در مورد نتیجه نشست 1+5 تصریح کرد: این نشست نتیجه‌ خاصی نداشت، شاید یک تاثیرش این بود که معاون آقای سولانا با آقای باقری معاون دکتر جلیلی برای مذاکره رودر رو تماس گرفت. بروجردی تاکید کرد: مذاکره بهترین راه خروج از بن‌بست است.

وی در مورد تاثیر انتخاب اوباما بر مواضع 1+5 گفت: باید ببینیم اوباما به پیام دکتر احمدی‌نژاد چه جوابی می‌دهد. منتظریم.


علاءالدین بروجردی در مورد گزارشی که قراراست البرادعی طی چند روز آینده منتشر کند، اظهارداشت: با توجه به این‌که در چارچوب مطالعات ادعایی، آژانس درخواست‌های غیرمنطقی و غیرواقعی از ایران داشته است و قرار هم نیست ما در چارچوبی خارج از مقررات آژانس و NPT حرکت کنیم، بنابراین طبیعی است نسبت به درخواست‌های آژانس پاسخ مثبت ندهیم و همین عدم ارائه پاسخ مثبت به گزارش منفی آژانس منجر می‌شود.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: جدای از این عنوان همیشگی که ایران انحرافی از مقررات آژانس نداشته است و بحث مثبت گزارش است، قابل پیش‌بینی است که این موضوع در این گزارش هم آمده باشد و از طرفی عدم اجرای قطعنامه و توقف غنی‌سازی و عدم انجام مطالبات اجرایی را علی‌الوصول در این گزارش می‌آورند که بخش منفی آن خواهد بود به نظر می‌رسد این موارد همراه باشد.

بروجردی اضافه کرد: اما این نکته بسیار محوری است که موضوع هسته‌‌ای جمهوری اسلامی ایران نه یک موضوع سیاسی است، نه حقوقی و نه فنی، چرا که در پاسخ مدالیته‌ای که طراحی کرده بودیم پاسخ همه‌ ابهامات آژانس را گفتیم و به لحاظ حقوقی هم منطق ما کاملا روشن است و در چارچوب عهدنامه NPT و مقررات آژانس حرکت می‌کنیم، اما آمریکایی‌ها با توجه به حضور و نفوذشان و تاثیر گزارشان در اتحادیه اروپا به خصوص در دوران بوش فشار زیادی وارد می‌کردند، باید ببینیم اوباما چه خواهد کرد.

وی درباره ربوده شدن وابسته بازرگانی ایران در پیشاور پاکستان توسط گروه‌های مسلح نیز گفت: در این باره اقدامات زیادی انجام شده است، همان روز وزارت امور خارجه در غیاب سفیر، کاردار پاکستان در تهران را به وزارت خارجه فرا خواند، سفیر و نمایندگی ما در پاکستان بلافاصله فعال شدند، از همه‌ مجاری ارتباطی برای آزادسازی ایشان با پاکستان استفاده کردیم، طبق محاسبه و نظری که سفیر پاکستان ارائه کرده نشانه‌هایی از احتمال آزادسازی سریع وجود دارد، در هر صورت مسئولیت حفظ جان دیپلمات‌ها در هر کشوری طبق کنوانسیون وین بر عهده همان کشور است. پاکستان در این زمینه مسئول است و امیدواریم مسئولیت خود را به خوبی انجام دهد. [جزئیات ربوده شدن دیپلمات ایرانی در پیشاور پاکستان]

بروجردی همچنین درباره مشکلات ایران با پاکستان در خصوص امنیت منطقه نیز گفت: واقعیت این است که ما نگران امنیت کشور همسایه‌مان پاکستان هستیم کار به جایی رسیده است که آمریکایی‌ها علمیات نظامی علیه پاکستان انجام می‌دهند، پدیده نوظهور و نامطلوبی است و حتما باید متوقف شود، این‌که در پاکستان گروه‌های تندرو و مسلح رشد کردند و قبل از هر کشوری امنیت پاکستان را به هم می‌ریزند، غیرقابل قبول است، پذیرفتنی نیست که برخی عناصر تروریست در جمهوری اسلامی ایران حرکت‌های تروریستی انجام ‌دهند و بعد به خاک پاکستان فرار ‌کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تاکید کرد: باید با ارتباط گسترده‌تری نیروهای امنیتی دو کشور وارد توافقات جدی در جهت مهار حرکت‌های تروریستی با پاکستان شوند.

بروجردی در ارتباط با ارزیابی ایران از توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا نیز گفت: تصور ما از پادمان عراق تصوری است که آن را آقای المشهدانی رئیس مجلس عراق در سفر به تهران ترسیم کردند، ایشان رویکرد موافقی با این موافقتنامه نداشتند، تغییرات زیادی را در این توافقنامه دادند آمریکا نتوانست به اهدافی که از این توافقنامه می‌خواست برسد و تاکنون آن اهداف محقق نشده است. عراقی‌ها در مقابل فشار گسترده آمریکا مقاومت کردند فرض ما بر این است که نمایندگان ملت عراق در مجلس این کشور حافظ منافع ملی این کشور هستند، بنابراین امیدواریم بتوانند به گونه‌ای حرکت کنند که عراق گرفتار چنگال وحشتناک کاپیتولاسیون نشود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا توافقنامه اصلاح شده در مجلس عراق مورد تایید دولت ایران است، گفت: باید ببینیم خروجی آن چه خواهد بود، چون همان گونه که این توافقنامه در دولت تغییراتی داشت در مجلس هم تغییرات زیادی خواهد داشت در آن مقطع می‌شود در مورد آن اظهارنظر کرد.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین در مورد سوء قصد به امام جمعه محمدشهر کرج نیز گفت: تاکنون در این مورد گزارش خاصی دریافت نکردم شاید این گزارش به کمیته‌ امنیتی ارسال شده باشد.

کد خبر 68817

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز