علاقه‌اش به خلق اشیا از ۱۰ سالگی آغاز شد و آن روز هرگز تصورش را نمی‌کرد از ساختن یه ذرافه چوبی به ساختن دستگاه «اوزن ژنراتور» برسد. «امیرمحمد صالحی» جوان ۲۴ ساله‌ای است که دستگاه اوزن ژنراتور ساخته است. او به عنوان نخبه منطقه ۱۵ در جشنواره مالک اشتر نیز برگزیده شده است.

دستگاه اوزن ژنراتور

همشهری آنلاین - سارا جعفرزاده: مدرک کاردانی الکترونیک دارد اما به صورت غیرمستقیم در چند رشته مختلف از جمله طراحی، گرافیک، تدوین، برنامه‌نویسی و معرق‌کاری، برق‌کشی ساختمان و نصب شبکه و دوربین فعالیت می‌کند. «امیرمحمد صالحی» جوان فعال و باانگیزه‌ای است و ساخت لامپ، پاور بانک و فلش مموری را نیز در کارنامه خود دارد. او اواخر سال گذشته دستکش هوشمند ساخت و در حال حاضر روی ساخت دست مصنوعی کار می‌کند. صالحی این روزها مسئولیت مرکز رشد شهید «تهرانی مقدم» را در منطقه ۱۵ برعهده دارد.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

دانش‌آموز اخراجی مخترع شد | طراحی دستکش هوشمند و دست مصنوعی

قدرت تلقین

جوان خلاق ما از دبیران سخت‌گیر دوره تحصیل خود به نیکی یاد می‌کند و معتقد است سخت‌گیرترین دبیران برای دیگران، برای او حکم چراغ راه را داشتند. او گریزی به خاطرات مقطع تحصیلی راهنمایی خود می‌زند و می‌گوید: «سال دوم راهنمایی دبیری داشتم که به شدت سختگیر بود و دانش‌آموزان به راحتی نمی‌توانستند با او ارتباط برقرار کنند. آن دبیر به من پیشنهاد داد وارد رشته فنی و حرفه‌ای شوم و تصورش این بود که من در این رشته موفق خواهم شد و به راستی راهنمای خوبی برایم بود. در سال سوم راهنمایی برای ورود به دبیرستان باید امتحان نمونه دولتی می‌دادم. شاگردان هم رده من از لحاظ فکری از من جلوتر بودند و من به نوعی قدرت تحلیلی دروس را نداشتم به همین دلیل  ناظم مدرسه به راحتی اجازه نمی‌داد من در آزمون مدرسه نمونه دولتی شرکت کنم و معتقد بود از پس امتحان ورودی برنمی‌آیم. خاطرم هست وقتی سر کلاس‌های تقویتی حاضر می‌شدم اصلاً جواب سؤال‌هایی را که دبیر مطرح می‌کرد نمی‌دانستم. با این وجود از انتهای کتاب جواب سؤال‌ها را پیدا و به خودم تلقین می‌کردم خودم جواب را پیدا کرده‌ام.»

تا پای اخراج رفتم

با ورد به هنرستان سخت‌ترین دوران زندگی صالحی شروع شده است. او به درس‌های فیزیک و شیمی علاقه و تمایل داشت در آینده در رشته عمران تحصیل کند اما وارد رشته الکترونیک شد. صالحی ادامه می‌دهد: «سال اول دبیرستان را با معدل ۱۶ قبول شدم. سال اول از دل یک تکه آهن و سمباده یک چکش ساختم و با انتخاب رشته الکترونیک وارد سال دوم هنرستان شدم. رقابت میان دانش‌آموزان شدید و شدیدتر شد و در نهایت من کم آورده بودم. قرار بود دو نفر از دانش‌آموزان ضعیف از مدرسه اخراج شوند و نفر دوم کسی نبود جز من. مسئولان مدرسه پدر و مادرم را مطلع کردند و از آنها خواستند من را از مدرسه ببرند. من از روی پدر و مادرم خجالت زده بودم و آنجا به غیرتم برخورد. در نهایت مسئولان مدرسه یک فرصت به من دادند و قرار شد از ساعت ۱۴تا ۲۰ در مدرسه بمانم و درس بخوانم و به صورت عملی فعالیت کنم. تمام وسایل مدارس‌های نمونه دولتی مانند مانیتور و تلفن همه را برای تعمیر به هنرستان ما می‌آوردند. نقطه شروع زندگیم از تعمیر یک کنترل تلویزیون شروع شد هر چند ابتدا چیزی از تعمیر آن نمی‌دانستم اما توسط استادم توانستم آن را تعمیر کنم و به همین ترتیب تعمیر مانیتور و تلفن هم به کارهایم اضافه شد.»

طوفان موفقیت‌

در سال ۱۳۹۳ طوفان سهمگینی که در تهران آمد به بخش زیادی از بدنه ساختمان هنرستان ماندگار امام صادق (ع) و زیرساخت‌های مدرسه هم آسیب زد. اما این طوفان آغاز موفقیتی دوباره برای صالحی بود. تمام درختان مدرسه در این طوفان شکسته و سرورها و دوربین‌های هنرستان از کار افتاده بود. خسارتی در حدود دو میلیارد و نیم را آموزش و پرورش برای بازسازی مدرسه باید تقبل می‌کرد. به پیشنهاد یکی از دبیران هنرستان کار بازسازی مدرسه به هنرجویان رشته‌های مختلف سپرده شد. در این مدرسه ۱۱ رشته تحصیلی آموزش داده می‌شد از جمله، الکترونیک، برق قدرت، مکانیک، ریخته‌گری و ... که کار بازسازی زیرساخت‌های مدرسه توسط هنرجویان این رشته‌ها انجام شد. صالحی هم در بازسازی ساحتمان در زمینه زیرساخت‌های برق و تعمیرات دوربین‌های هنرستان فعالیت کرد. حالا صالحی و هم‌کلاسی‌هایش از آن طوفان به عنوان موفقیت یاد می‌کنند و در حال حاضر اکثر دانش‌آموزانی که در بازسازی زیر ساخت‌های مدرسه فعالیت کردند برای خودشان اسم و رسمی پیدا کرده‌اند.

ساخت ایستگاه ضدعفونی خودرو

«دانشگاه برای من فقط به منزله تحصیلات آکادمیک بود.» این جمله را صالحی تأکید می‌کند و می‌افزاید: «بعد از به پایان رساندن مقطع دانشگاه در شهرک صنعتی شمس‌آباد قم در زمینه دوربین و شبکه فعالیت خودم را شروع کردم. ویروس کرونا که اپیدمی شد به فکر ساختن دستگاه ضدعفونی خودرو افتادم که با استفاده از سازه فلزی اسپیسر یک ایستگاه ضدعفونی خودرو در شهرک شهید بروجردی ساختم و در نوع خودش بی‌نظیر بود و با استقبال اهالی شهرک روبه رو شد. در اوج شیوع کرونا خودروهای اهالی هر روز ضدعفونی می‌شد. با شدت گرفتن اگزما پوستی که از تبعات استفاده مکرر از الکل بود به فکر ساختن دستگاهی افتادم که محیط را ضدعفونی کند.  خودم می‌دانستم کار بسیار سختی را در پیش دارم. یک شرکت ایرانی از ایتالیا دستگاه ضدعفونی کننده هوا را وارد کرده بود که بسیار گران‌قیمت بود. به این شرکت رفتم و از آنها خواستم درباره الگوریتم رفتاری دستگاه به من توضیح مختصری بدهند که از دادن اطلاعات امتناع کردند. بعد از اصرار فراوان به شرط اینکه سودای تجارت در این زمینه در سر نداشته باشم، یکسری اطلاعات جزئی ارائه دادند.»

دانش‌آموز اخراجی مخترع شد | طراحی دستکش هوشمند و دست مصنوعی

ساخت اٌزن ژنراتور

دستگاه تصفیه آب و هوا دستگاهی نبود که به سادگی هر کسی بتواند آن را بسازد اما صالحی با استعداد و تکیه بر دانشی که داشت این کار را عملی کرد. او با هزینه بسیار اندکی توانست دستگاه اٌزن ژنراتور را بسازد. صالحی درباره دستگاه اینگونه توضیح می‌دهد: «این دستگاه با الگوریتم شارژ الکترونیکی بین دو صفحه نیمه هادی کریستالی که یک های ولتاژ و ارتعاشات الکتریکی ایجاد می‌کند، ساخته شده است در واقع از روش رعد و برق برای ضدعفونی محیط  استفاده کرده‌ام. شما هنگام رعد و برق یک بوی خاصی حس و تصور می‌کنید بوی باران است در صورتیکه بوی ازن و تلفیق آن با آب و خاک است. این دستگاه را برای اولین بار در ماه محرم در مسجد و هیئت‌های مذهبی تست کردم که خوشبختانه رطوبت در این محیط‌ها کنترل و ضدعفونی انجام شد که حضار می‌توانستند بدون ماسک در این محیط‌ها باشند.»

او می‌افزاید: «البته علاوه بر نمونه اصلی یک نمونه دستگاه تکمیلی هم ساخته‌ام که ابعاد آن کوچکتر از نسخه اول دستگاه و مقدار ازن تزریقی به محیط خالص‌تر و غلیظ‌تر است. این دستگاه‌ها در جشنواره مالک اشتر برگزیده شد و به عنوان نخبه علمی منطقه ۱۵ معرفی شدم. این دستگاه در همه مکان‌های سرپوشیده قابل استفاده است. با وجود اینکه می‌توانستم از ساخت این دستگاه کسب درآمد کنم اما به صاحب شرکت وارد کننده دستگاه قول داده بودم که در مسیر تجاری‌سازی دستگاه تمرکز نکنم، پای عهد و پیمانم ایستادم.»

دانش‌آموز اخراجی مخترع شد | طراحی دستکش هوشمند و دست مصنوعی

ساخت دستکش هوشمند

اواخر دی ماه سال گذشته صالحی شاهکار دیگری را با عنوان «دستکش هوشمند» رونمایی کرد. دستکشی که می‌توان با استفاده از آن وقایع بسیاری را پیشگیری کرد. صالحی می‌گوید: «این دستکش با تعدادی سنسور عصبی ساخته شده که براساس حرکات بدن یک سری اطلاعات به ما می‌دهند. این دستکش از جنس دستکش تاکیتال یا دستکش نظامی تهیه شده است چون من توان خرید جنس نانو یا کربن را نداشتم از پارچه دستکش نظامی استفاده کردم.»

او ادامه می‌دهد: «روی دستکش یک برآمدگی وجود دارد که جی پی اس، قطب‌نما و سنسور سلامت‌سنج دارد که روی نبض قرار می‌گیرد. این دستکش دارای چراغ قوه است و قابلیت نشان دادن موقعیت مکانی فرد را دارد. به عنوان مثال اگر یک کوهنورد این دستکش را در دست داشته باشد می‌توانیم به موقعیت مکانی او دست پیدا کنیم یا اگر سالمندی از این دستکش استفاده کند می‌توانیم وضعیت سلامت جسمی او را بررسی کنیم. البته این دستکش به پدشوکر مجهز است که در صورت مواجه با حیوانات وحشی می‌توان از آن استفاده کرد. در حال حاضر این دستکش ساخته شده و برای آزمایش بیشتر در حال تست و از آن تصویر سه بعدی در دست است.»

ساخت دستکش هوشمند آخرین دستاورد صالحی نیست. او در حال حاضر تمرکز خود را روی ساخت دست مصنوعی گذاشته و در مرحله تحقیقات اولیه این طرح است.

دانش‌آموز اخراجی مخترع شد | طراحی دستکش هوشمند و دست مصنوعی

کد خبر 687431

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    4 0
    آفرین به پشتکار و تلاشت
  • زهرا IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    5 0
    جوانان را بیشتر حمایت کنید
  • هادی IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 0
    بروجردی اوشاخلاری