ایده‌شان زمانی قوت گرفت که با افزایش تحریم‌ها امکانات به روز کشور کمتر می‌شد. از طرفی مردم و به‌ویژه کشاورزان ضررهای زیادی می‌دیدند. برای همین دورهم نشستند و پهبادی را طراحی کردند که کاربری‌اش در کشاورزی است. حالا این پهباد از محله شریف به پرواز درآمده و در کل کشور فعال است.

پهبادهای کشاورزیار

همشهری آنلاین - مریم باقرپور: کمتر هفته‌ای است که یک خبر از محدوده خیابان آزادی منطقه ۲ و محله‌های طرشت و شریف در رسانه‌ها منتشر نشود و بازخورد کشوری و حتی جهانی پیدا نکند. دلیلش هم وجود شرکت‌های دانش بنیان در پارک علم و فن‌آوری دانشگاه شریف است. شرکت‌هایی که اعضایش را نخبگان کشوری تشکیل می‌دهند. به تازگی یکی از همین شرکت‌ها، با ساخت پهبادهای کشاورزی نه تنها کشور را به خودکفایی رسانده بلکه کار کشاورزان و حتی مدیران شهری را راحت می‌کند.

«امین طلائی‌زاده» مدیرعامل شرکت دانش بنیان کشاورزیار می‌گوید: «در گذشته نمونه‌هایی از پهبادهای کشاورزی وارد کشور می‌شد اما با افزایش تحریم‌ها، قیمت‌شان بالا رفت و اگر گروهی هم توان خرید داشتند، نمونه‌های جدید به ما فروخته نمی‌شد. در حالی‌که در کشور به این امکانات نیاز بود. به همین دلیل سال ۱۳۹۹، ایده ساختش مطرح شد.»


خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

تولید کشاورزیاران نخبه

با ارائه ایده طراحی پهباد حدود ۵ فارغ‌التحصیل و ۴ دانشجو و استاد دانشگاه صنعتی شریف از رشته‌های مختلف گردهم آمدند تا ساخت پهباد آغاز شود. در نهایت نمونه اولیه کار سال ۱۴۰۰ ارائه شد اما آن نمونه نیاز به تکمیل داشت تا اینکه اعضای شرکت دانش بنیان کشاورزیار توانستند پهباد کشاورزی را کامل و به تولید برسانند. از خردادماه هم این محصول در یکی از سوله‌های ناحیه نوآوران شریف تولیدش بیشتر شده است. «طلائی‌زاده» می‌گوید: «در چند سال گذشته استقبال کشاورزان از پهبادها به‌ویژه در بخش کشاورزی بالا رفته است چون در روش‌های سنتی سم‌پاشی باغ‌ها و مزرعه‌ها به شیوه دستی بود که برای کشاورزان مشکلات زیادی ایجاد می‌کرد. از طرفی به دلیل تماس مستقیم کشاورز با سم، سلامتی‌اش به خطر می‌افتاد و پس از مدتی مجبور به رها کردن کار خود می‌شد. بعضی از کشاورزان هم از تراکتورها استفاده می‌کردند که در این شیوه ۲۰ تا ۳۰‌درصد محصول زیر چرخ‌های تراکتور آسیب می‌دید و به کشاورز ضرر می‌رسید، بنابراین در بسیاری از موارد کشاورز از محلول‌پاشی و سم‌پاشی مزرعه منصرف می‌شد. اما پهپادهای کشاورزی خدماتی مانند محلول‌پاشی و بذرپاشی انجام می‌دهند که نتیجه‌اش محلول‌پاشی مزرعه‌ها با سرعت و دقت بالا و هزینه کم و حفظ سلامت نیروی انسانی است.»

جلوگیری از خروج ارز

پهباد ساخته شده توسط نخبگان شریف ویژگی‌های زیادی دارند. مدیرعامل مجموعه دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «قیمت این پرنده‌های بدون سرنشین ۲۵‌درصد از نمونه‌های خارجی ارزان‌تر است و با این خودکفایی از خروج ارز ۱۰ تا ۱۵ هزار دلاری به ازای هر پهپاد می‌توان جلوگیری شود. همچنین توانایی حمل سم، کود مایع و انواع آفت‌کش‌های محصولات کشاورزی را با ظرفیت‌های ۱۰ و ۲۰ لیتری دارد.»

او می‌افزاید: «همچنین پهپادهای طراحی شده، توانایی حمل سم، کود مایع و انواع آفت‌کش‌های محصولات کشاورزی را با ظرفیت‌های ۱۰ و ۲۰ لیتری دارد. علاوه بر اینها با پاشیدن یکنواخت سم روی کل زمین قادرند با ۱۰ لیتر محلول هر هکتار را محلول‌پاشی کند که با این شیوه سرعت کار در مقایسه با روش سنتی ۱۰ برابر اضافه می‌شود. چون در روش سنتی حداکثر در روز تا ۵ هکتار محلول‌پاشی می‌شود اما با پهپادها تا ۵۰ هکتار در روز قابل محلول‌پاشی است. این سرعت پاشیدن به مبارزه با آفت‌ها و بیماری‌ها در زمان طلایی کمک زیادی می‌کند.»

پرواز پهباد نخبگان شریف از آزادی | پرنده‌ بدون سرنشین تحریم را دور زد

صرفه‌جویی در بحران آب

در بحران آب، یکی از ویژگی‌های پهبادها کمک به صرفه‌جویی در مصرف آب است. طلایی‌زاده می‌گوید: «این پهپادها کمک زیادی به صرفه‌جویی در مصرف آب و سم می‌کند. در واقع ۹۸‌درصد در مصرف آب و ۳۰ در صد در مصرف سم صرفه‌جویی می‌شود.»

از شریف به شهرهای دیگر

پهبادهای کشاورزی نخبگان شریف این روزها از محله شریف به بسیاری از شهرهای کشور به پرواز درآمده‌اند و عمده شهرها خوزستان و فارس بوده است. البته این پهبادها قابلیت این را دارند که در شهر تهران هم استفاده شود. مدیرعامل شرکت می‌گوید: «در شهرتهران بوستان‌های جنگلی زیادی وجود دارد که می‌توان از این پهبادها برای محلول‌پاشی و حتی آفت‌زدایی‌شان استفاده کرد. به همین دلیل چندی پیش در دیدار با مدیران شهری نمونه پهباد به نمایش گذاشته شد تا قابلیت‌هایش شناخته و معرفی شود.»

اشتغالزایی برای ۵۰ نفر

شیوه طراحی پرنده بدون سرنشین نخبگان شریف، از نوع «بچ پروداکت» است، به این معنا که باتوجه به نیاز مشتری طراحی می‌شود. حتی ویژگی گرده افشانی در آن دیده شده که در نمونه‌های خارجی وجود ندارد. همچنین این قابلیت را دارد که همه بتوانند از آن استفاده کنند. طلایی‌زاده می‌افزاید: «علاوه بر اعضای تیم سازنده، تاکنون برای بیش از ۵۰ نفر ایجاد اشتغال شده است. چون به افراد آموزش‌های لازم داده می‌شود و آنها می‌توانند در شهرهای مختلف فعالیت کنند.»

پهبادها پلاک دارند

این میان اجازه پرواز پهبادها همیشه فراهم نیست و او دراین‌باره می‌گوید: «پهبادها باید مانند خودروها پلاک داشته باشند و مجوز پرواز از سازمان هواپیمایی گرفته شود. برای پهبادهای کشاورزی هم معمولاً یک تا ۲ هفته قبل سم‌پاشی پیگیری کارها انجام می‌شود و با هماهنگی امنیت پرواز قرارگاه خاتم‌الانبیا، میزان ارتفاع و زمان پرواز مشخص می‌شود.»

پرواز پهباد نخبگان شریف از آزادی | پرنده‌ بدون سرنشین تحریم را دور زد

کد خبر 685010

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • هموطن IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    14 1
    آفرین برسازند ه گان پهبادها ایران عزیزاسلامی........
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    10 0
    كاش جوانان بيشتر حمايت شوند
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 0
    به نظرتون پهپاد درست نباشه؟