شاید باورش سخت باشد، اما دانشگاهی که در آن تعداد زیادی از نخبگان کشوری حضور داشته و دارند و باعث افتخارآفرینی برای کشور شده‌اند، تعداد شهدایش، چه در دوره انقلاب و چه جنگ تحمیلی کم نیست و به بیش از ۱۳۰ نفر می‌رسد.

130 نخبه شهید

همشهری آنلاین _ پروانه بهرام‌نژاد:  از این تعداد ۹۰ نفر در جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند و برخی به دست دشمنان دین و وطن‌ ترور شدند. در زیر برخی از شهدای شاخص دانشگاه را معرفی کرده‌ایم.

۱۳۰ نخبه شهید از دانشگاه صنعتی شریف | آنان که در هر عرصه های علم و دفاع از دین و وطن خوش درخشیدند
محسن وزوایی،  رتبه یک کنکور سراسری ۱۳۵۵ و دانشجوی شیمی

رتبه یک کشور فرمانده بود

سال ۱۳۳۹ در محله نظام‌آباد تهران به دنیا آمد. در نوجوانی با علوم دینی و در دوره متوسطه در دبیرستان دکتر هشترودی تهران با موضوعات سیاسی آشنا شد و با راهنمایی‌های پدرش مرحوم حاج «حسین وزوایی» که خود از همرزمان مرحوم آیت‌الله کاشانی بود، وارد مبارزات انقلابی شد. از مسئولیت هدایت مبارزات دانشجویی در دانشگاه در سال ۵۶ تا شرکت در تظاهرات ۱۷شهریور و برنامه‌ریزی ورود امام «ره» به کشور، نمونه‌ای از فعالیت‌های شهید پیش ازپیروزی انقلاب به شمار می‌آمد. پس از آن با عضویت در جهاد سازندگی برای عمران مناطق محروم راهی استان لرستان شد. تابستان سال۵۹، به عضویت سپاه درآمد و مدتی هم فرمانده گردان مخابرات سپاه تهران بود. «محسن وزوایی» دهم اردیبهشت ۱۳۶۱ با مسئولیت قائم‌مقام تیپ محمدرسول‌الله(ص) در عملیات «بیت‌المقدس» به شهادت رسید.  

۱۳۰ نخبه شهید از دانشگاه صنعتی شریف | آنان که در هر عرصه های علم و دفاع از دین و وطن خوش درخشیدند
شهید مجید شهریاری

 استاد متعهد

شهید مجید شهریاری دوره کارشناسی ارشد رشته مهندسی هسته‌ای را در دانشگاه صنعتی شریف (سال ۱۳۶۹ تا سال ۱۳۷۱) و دکترای این رشته را در دانشگاه امیرکبیر(سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۷) ‌گذارند. دکتر شهریاری ۸ آذر ۱۳۸۹ در بلوار ارتش مورد سوء‌قصد قرار گرفت و شهید شد.

او درباره دانشجوها می‌گفت: «اینها عائله ما هستند. پدر و مادرشان اینها را به ما سپرده‌اند.» برای همین اگر دانشجویی مریض می‌شدند یا مشکل مالی داشت از رسیدگی و حل مشکل غافل نمی‌شد. به سؤالات دانشجویان استادان دیگر هم پاسخ می‌داد و در این میان، ‌گاه دانشجویانش اعتراض می‌کردند که چرا دانشجویان دیگر استادان جلو اتاقش صف می‌کشند.

۱۳۰ نخبه شهید از دانشگاه صنعتی شریف | آنان که در هر عرصه های علم و دفاع از دین و وطن خوش درخشیدند
شهید مصطفی احمدی روشن/ مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف

شوخ‌طبع بین دوستان، جدی در کار

سال ۱۳۷۷ در رشته مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف تهران قبول شد. همزمان با تحصیل در فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی هم فعال بود. به همین دلیل به محض ورود به دانشگاه مسئولیت معاونت فرهنگی بسیج را به عهده گرفت و بعدها کانون نهج‌البلاغه این دانشگاه را تأسیس کرد.

سال ۱۳۸۱ فارغ‌التحصیل شد. او مقاله‌های زیادی به زبان‌های فارسی و انگلیسی منتشر کرد و گفته می‌شود که خنده‌رو و شوخ‌طبع بود، حتی زمانی که خوابگاه می‌رفت در هر اتاقی که می‌رفت صدای خنده و شوخی بلند بود، اما سر کارش با هیچ‌کس شوخی نداشت.

۲۱ دی ۱۳۹۰ بر اثر انفجار یک بمب مغناطیسی در میدان کتاب به شهادت رسید. شهید احمدی روشن، عضو هیئت‌مدیره یکی از شرکت‌های تأمین کالای نیروگاه هسته‌ای نطنز اصفهان بود که در زمینه تهیه و تولید تجهیزات هسته‌ای فعالیت داشت.  
 

۱۳۰ نخبه شهید از دانشگاه صنعتی شریف | آنان که در هر عرصه های علم و دفاع از دین و وطن خوش درخشیدند
حسن عباسپور تهرانی‌فرد/ استادیار دانشکده فنی، وزیر و استاد دانشگاه

موسس دانشگاه صنعت آب و برق

سال ۱۳۴۶، یک سال از تأسیس دانشگاه صنعتی شریف گذشته بود که از او دعوت به همکای شد. او با پذیرش مسئولیت از نخستین ساعت‌های روز تا پاسی از شب وقتش را در دانشگاه می‌گذراند و مشغول نوشتن کتاب، جزوه حل مسائل دانشجویان و راه‌اندازی آزمایشگاه بود.

سال ۱۳۵۱ برای گرفتن مدرک دکترای انرژی به انگلستان رفت و بلافاصله با دریافت مدرک مدیریت برنامه‌ریزی و مدیریت سیستم‌های انرژی به کشور بازگشت تا آموخته‌هایش را به دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به‌عنوان استادیار آموزش دهد.

او جزو هیئت‌مدیره سازمان ملی دانشگاهیان بود. سازمانی که نقش مهمی در مبارزات سیاسی علیه شاه داشت. با استعفای دولت موقت، مسئولیت وزارت نیرو را در آبان ۱۳۵۸ به عهده گرفت و در این میان دانشگاه صنعت آب و برق را راه‌اندازی کرد. هفتم‌تیر ۱۳۶۰ در واقعه بمب‌گذاری حـزب جمهوری اسلامی تهران در ۳۷ سالگی به شهادت رسید.  

۱۳۰ نخبه شهید از دانشگاه صنعتی شریف | آنان که در هر عرصه های علم و دفاع از دین و وطن خوش درخشیدند
شهید مسعودعلی محمدی/ دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، شاگرد اول دانشگاه

نخستین دکترای فیزیک ایران

شهید مسعود علی محمدی، دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف سوم شهریور ۱۳۳۸ در خانواده‌ای متوسط در محله جهان‌پناه محدوده میدان خراسان به دنیا آمد. دبیرستان را در محله قیطریه؛ همان محلی که به شهادت رسید گذراند. با پایان دوران کارشناسی از دانشگاه شیراز، پذیرش یکی از دانشگاه‌های آمریکا را برای ادامه تحصیل گرفت.

سال ۱۳۶۴، همزمان با دریافت پذیرش به تهران آمد و در امتحان ورودی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه شریف شرکت کرد. پس از تحقیقات، تصمیم گرفت در کشور بماند. تمامی ترم‌ها شاگرد اول می‌شد. از سال ۱۳۵۶، به دلیل علاقه به فیزیک، فعالیت هسته‌ای‌اش را آغاز کرد.

سال ۱۳۶۷ مقطع دکترای خود را در همین دانشگاه گذراند و نخستین دکترای فیزیک ایران را کسب کرد. مسعودعلی محمدی، با آموزش و پرورش در زمینه تغییر کتاب‌های درسی علوم چهارم دبستان و فیزیک دوم دبیرستان همکاری و به شرکت‌کنندگان المپیاد فیزیک کمک می‌کرد. او ۲۲ دی سال ۱۳۸۸ در یک عملیات‌ تروریستی توسط رژیم صهیونیستی شهید شد.  

۱۳۰ نخبه شهید از دانشگاه صنعتی شریف | آنان که در هر عرصه های علم و دفاع از دین و وطن خوش درخشیدند

مدرسه‌ای مزین به نام شهدای شریف

در نخستین روزهای بهمن و همزمان با میلاد حضرت زهرا(س) با همکاری مجمع دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی شریف و اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان تهران، دبیرستان دخترانه شهدای دانشگاه صنعتی شریف در کهریزک افتتاح شد. بر روی یکی از دیوارهای این دانشگاه، نام شهدای دانشگاه صنعتی شریف نوشته شده است. در این مدرسه بیش از ۴۰۰ دانش‌آموز تحصیل خواهند کرد.  
 

کد خبر 655322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha