"اگر به کره مریخ هم بروید حتما یک مفیدی آنجا پیدا می‌کنید. " جمله‌ای که بین دانش‌آموزان مدرسه مفید رایج است و کنایه از حضور فارغ‌التحصیلان این مدرسه باسابقه تهران دارد در مشاغل و مسئولیت‌های گوناگون.

سسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس

همشهری آنلاین-نصیبه سجادی:مدرسه‌ای ۵١‌ساله که توانسته با روش‌های تعلیم و تربیت متفاوت دانش‌آموزانی را پرورش دهد که طی این سال‌ها نه‌فقط در زمینه علمی، ‌که در عرصه دفاع از کشور هم در دوران جنگ تحمیلی برتر و متفاوت شدند تا آنجا که فقط در یک شب ٧ تن از بهترین دانش‌آموزانش با هم به شهادت رسیدند.

روزی که آیت‌الله پای کار آمد

سال ١٣۵١ است. آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی‌ اردبیلی در مباحثی که با اعضای موسسه خیریه مکتب‌ امیرالمومنین(ع) دارد به این نتیجه می‌رسد که تبلیغ دین به شکل سنتی دیگر کارساز نیست و باید راه‌های جدیدی را امتحان کرد. همین جرقه ساخت مدرسه‌ای را می‌زند به نام مفید، اولین مدرسه متفاوت در پایتخت، ابتدا حوالی میدان انقلاب در مقطع راهنمایی و بعد در شهرهای دیگر. داستان را از زبان آیت‌الله اردبیلی بشنوید : «نزدیک دانشگاه تهران یک ساختمان داشتیم. در همان ساختمان، مدارس مفید را بنا نهادیم. وقتی که مفید را ساختیم، مشکلاتی داشتیم. پول کمی داشتیم. گاهی من خودم آن جا با کارگران مشغول کار می‌شدم. دوستان هم از مسجد می‌آمدند، می‌رفتیم و در آن جا کار می‌کردیم. »

نخبگان مدرسه

همه مراکز مفید (مدرسه، مجتمع، دانشگاه) به نام شیخ مفید نامگذاری می‌شود. عالمی اندیشمند که «ابن المعلم» دوران خود بود. آیت‌الله اردبیلی می‌گوید : «مفید در جامعه ما ناشناخته بود. تصمیم گرفتم هر چه موسسه آموزشی داشته باشم، به نام مفید باشد» مفید ساخته می‌شود و می‌شود مرکز جذب دانش‌آموزانی پرتوان تا درس بخوانند و انسان‌های سودمند و مفیدی باشند برای اثرگذاری بر همه ارکان جامعه. همین هم می‌شود. از همان شروع کار دانش‌آموزان مستعد این مدرسه جذب مراکز علمی مهم می‌شوند. «محمدعلی کوچک‌زاده» دانشیار هوافضای دانشگاه شریف، «امید مهرابی» طراح و سازنده بازی‌های آموزشی اقتصادی، «ایمان پورشکوری» رییس هیات مدیره شرکت saeco کانادا و بی‌شمار نخبگانی دیگر.

   

اولین مدرسه متفاوت تهران چگونه ساخته شد؟ | روایتی تکان‌دهنده از شهادت هفت هم‌مدرسه‌ای در پنج‌ضلعی

                                                         

شبی که ماه کامل شد

بچه‌های مدرسه مفید در جبهه‌های جنگ تحمیلی هم حضور موثری داشتند، مثل اثرگذاری‌شان در اقتصاد، سیاست و... ایران و جهان. حضوری متفاوت در جنگی که به‌ ناحق بر این ملت تحمیل شد. «مرتضی قاضی» پژوهشگری که خاطرات شهدای این مدرسه را به نگارش درآورده می‌گوید: « ٧ دانش‌آموز این مدرسه در یک شب به شهادت رسیدند به فاصله چند متر از هم در یک عملیات. » می‌گوید : «تعدادی از بچه‌های دوره سوم مفید به‌عنوان راوی کنار فرمانده‌هان روایت‌گری می‌کردند.» شهیدان علی بلورچی دانشجوی مهندسی برق شریف، حمید صالحی دانشجوی مهندسی مکانیک تهران، محسن فیض دانشجوی مهندسی مکانیک امیرکبیر، حسین جلایی‌پور دانشجوی مکانیک دانشگاه تهران، سیدحسن کریمیان دانشجوی مهندسی مکانیک شریف، منصور کاظمی دانشجوی مهندسی مکانیک تهران، علی ربیعی و کامیار قدس در مدرسه مفید تنها درس نمی‌خواندند، که زندگی می‌کردند و همه با هم در منطقه ‌معروف به پنج‌ضلعی در شلمچه به شهادت رسیدند تا یک بار دیگر نام این مدرسه را در تاریخ ماندگار کنند. »

خاطره فراموش نشدنی

«احمد نیک‌روش» یکی از کارآفرینان موفق کشور، که در همین مدرسه درس خوانده خاطره‌ای تعریف می‌کند : «حمید صالحی چند وقت بود دنبال این بود که از رشته مکانیک دانشگاه تهران برود صنایع دانشگاه علم و صنعت. نامه درخواستش را پیگیری کردم و به نتیجه رساندم. نامه را که دادم خیلی خوشحال شد و گذاشت توی جیبش. قبل از عملیات تکمیلی کربلای ۵ برای بچه‌ها جلسه گذاشتند. توی جلسه به بچه‌ها پسته تعارف کرده بودند. حمید هم به من تعارف کرد. دلم نیامد بردارم. گفتم : نه ممنون. حمید گفت : بیا بخور احمد دیگه ما رو نمی‌بینی! حمید هیچ‌وقت اهل این حرف‌ها نبود. همیشه کارش مسخره کردن و بگو بخند بود. از آن شب لبخند حمید در حال پسته خوردن توی ذهنم نقش بسته ولی همان‌طور شد که خودش می‌گفت. دیگر هیچ‌وقت ندیدمش. »

کد خبر 757662

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha