سازمان غذا و داروی آمریکا (إFDA) به تولیدکنندگان واکسن کرونا توصیه کرد طراحی واکسن‌های یادآورشان برای پاییز امسال را طوری تغییر دهند که شامل اجزایی برای مقابله با زیرسویه‌های اکنون غالب BA.4 و BA.5 کرونای اُمیکرون باشند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  رویترز اگر این واکسن‌های روزآمدشده تایید شوند، این تغییرات نخستین سازماندهی عمده دوباره واکسن‌های کرونا شمرده می‌شوند، اما همچنین ممکن است ارائه و توزیع آنها به تاخیر بیفتد، چرا که آنچه FDA توصیه می‌کند تا حدی با آنچه شرکت‌ها قبلا آزمایش و شروع به تولید کرده‌اند، متفاوت است.

البته یک مقام ارشد FDA گفت که این سازمان انجام بررسی‌های جدید برای آزمایش واکسن‌های حاوی اجزای ‌BA.4/BA.5 در انسان‌ها را برای تایید این واکسن‌ها ض وری نمی‌داند، همانظور که تغییرات سالانه در واکسن‌های آنفلوانزا نیازی به کسب مجوز جدید ندارند.

FDA  همچنین می‌گوید لازم نیست شرکت‌ها واکسن‌ها برای واکسیناسیون‌های اولیه را تغییر دهند و سال‌ آینده که این واکسن یادآور تغییریافته ارائه می‌شود، «یک دوره گذرا خواهد بود.»

واکسن یادآور جدید یک واکسن دوظرفیتی خواهد بود که هم ویروس اولیه کرونا و هم زیرسویه‌های کرونای اُمیکرون را هدف قرار می‌دهد.

این تصمیم به دنبال توصیه مشاوران مستقل این سازمان برای تغییر طراحی آن در پاییز برای پیشگیری از سویه‌های شایع‌تر کروناویروس گرفته می‌شود.

مرکز کنترل وپیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) تخمین می‌زند که زیرسویه‌های BA.4 و BA.5 سویه اُمیکرون ویروس کرونا اکنون عامل بیش از ۵۰ درصد عفونت‌های کووید-۱۹ در آمریکا باشند و همچنین در کشورهای دیگر هم به سویه غالب بدل شده‌اند.

FDA روز پنجشنبه اعلام کرد امیدوار است واکسن‌های تغییریافته را بتوان در اوائل تا اواسط پاییز استفاده کرد.

دانشمندان می‌گویند واکسن‌های یادآور یا تقویتی دوباره‌طراحی‌شده جدید ممکن است طیف گسترده‌تری از پاسخ‌ ایمنی را ایجاد کنند که باعث حفاظت در برابر سویه‌هایی از ویروس در آینده ظهور می‌کنند، هم بشود.

راهبردهای متفاوت برای کشورهای متفاوت

دکتر پیتر مارکس، مقام ارشد FDA در مصاحبه‌ای گفت مقامات بهداشتی در کشورهای دیگر نیز به طور جدید در حال بررسی برای استفاده از واکسن‌های یادآور جدید بر اساس زیرسویه BA.1 کرونای اُمیکرون هستند که موج عظیم بیماری در زمستان گذشته را ایجاد کرد.

مارکس روز پنجشنبه پس از جلسه‌ای با مقامات بین‌المللی در این باره گفت: «‌برخی از کشورها می‌خواهند سریع‌تر به واکسن جدید دسترسی داشته باشند. واکسن بر اساس زیر سویه BA.1 سریعتر در دسترس قرار می‌گیرد.»

مشاوران سازمان جهانی بهداشت واکسن‌های یادآور بر اساس BA.1 را ترجیح می‌دهند و استدلال می‌کنند که این سویه متفاوت‌تر است و می‌تواند پاسخ ایمنی گسترده‌تری نسبت به زیرسویه‌های به تازگی ظهورکرده ایجاد کند.

شرکت فایزر و شرکت همکار آلمانی‌اش، بیونتک و شرکت مدرنا در حال آزمایش گونه‌های از واکسن‌هایشان بوده‌اند که برای مقابله با زیرسویه BA.1 سویه اُمیکرون کرونا طراحی شده است.

گرچه این واکسن‌ها باعث ایجاد پاسخ ایمنی خوبی بر ضد BA.1 و سویه‌های اخیرتر کروناویروس شده‌اند، اما پاسخ ایمنی آنها نسبت به BA.4 و BA.5 پایین‌تر بوده است.

این شرکت‌ها که از قبل تولید واکسن‌های BA.1 را شروع کرده‌اند، روز سه‌شنبه گفتند تغییر به طراحی واکسنی برای BA.4/BA.5 می‌تواند به تاخیر در ارائه واکسن‌های جدید بینجامد.

FDA قبلا به تولیدکنندگان دستور داده است که کارآزمایی‌های بالینی برای بررسی واکسن‌های BA.4/5 را شروع کنند، اما گفته است به دست آمده ا زآزمایش واکسن‌های قبلی بر پایه BA.1 را برای تایید واکسن‌های روزآمدشده استفاده خواهد کرد.

کد خبر 687318

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha