شرکت آمریکایی مدرنا اعلام کرد در حال پیشبرد دو واکسن بالقوه برای کرونای اُمیکرون برای فصل پاییز است که یکی بر ضد زیرسویه BA.1 و دیگری بر ضد زیرسویه‌های BA.4 و BA.5 طراحی کرده است.

Moderna

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز سازندگان واکسن شامل شرکت مدرنا و رقیبش شرکت فایزر در حال ساخت واکسن‌های روزآمدشده برای هدف قرار دادن زیرسویه‌های به سرعت در حال انتشار BA.4 و BA.5 هستند که از جمله در آمریکا در هفته‌های اخیر استقرار یافته‌اند.

مدرنا می‌گوید تصمیمش برای ساختن واکسن‌های دوظرفیتی بر اساس ترجیح‌های متفاوت  بازار برای واکسن‌ها بر زیرسویه‌های جدید کرونای اُمیکرون است.

واکسن‌های دوظرفیتی دو سویه متفاوت کروناویروس را هدف قرار می‌دهند- سویه اصلی که در سال ۲۰۲۰ ظهور کرد و سویه‌های جدیدتر اُمیکرون که بعدا ظهور کردند.

مدرنا گفت داده‌های بالینی جدید برای واکسن mRNA-1273 214‌اش که برای هدف قرار دادن سویه BA.1 طراحی شده است،نشاندهنده پاسخ‌های آنتی‌بادی خنثی‌کننده قوی‌تر نسبت به سویه‌های با سرعت انتشار سریع‌تر BA.4 و BA.5 در مقایسه با واکسن یادآور تاییدشده فعلی است.

دومین واکسن یادآور نامزدشده با نام mRNA 1273.222 بر اساس سویه‌های BA.4/5 است و بر اساس توصیه اخیر سازمان غذا و داروی آمریکا ساخته شده است.

کارشناسان می‌گویند گرچه داده‌های جدید درباره واکسن یادآور شرکت مدرنا که زیرسویه BA.1 را هدف قرار می‌دهد، نشاندهنده دوام و پاسخ آنتی‌بادی بهتر آن است، اما سویه اصلی اُمیکرون از هم اکنون با سویه‌های جدیدتر جایگزین شده است و سازمان غذا و داروی آمریکا احتمالا واکسن‌های یادآور طراحی‌شده برای زیرسویه‌های BA.4/5 را تایید خواهد شد.

کد خبر 689838

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha