سویه اُمیکرون کروناویروس همچنان به جهش یافتن ادامه می‌دهد و زیرسویه‌های جدیدی که به این ترتیب به وجود می‌آیند ممکن است بتوانند از ایمنی ناشی از واکسن یا عفونت قبلی کرونا بگریزند.

Omicron

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ان‌بی‌سی نیوز دو زیرسویه BA.4 و BA.5 اُمیکرون به سرعت در آفریقای جنوبی در حال گسترش هستند و باعث شده‌اند موارد کرونا در این کشور پس از موج اول اُمیکرون در اواخر سال ۲۰۲۱ دوباره افزایش یابد.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا هم این هفته گزارش کرد که زیرسویه BA.2.12.1 حدود ۳۶ درصد از موارد جدید کووید در آمریکا را تشکیل می‌دهد، در حالیکه در هفته پیش این میزان حدود ۲۶ درصد بود.

این زیرسویه‌های جدید اُمیکرون (BA.4 و BA.5 و BA.2.12.1) در استرالیا هم در حال انتشار هستند و مقامات این کشور هشدار می‌دهند که با شروع فصل زمستان در نیمکره جنوبی و برداشته شدن محدودیت‌های قبلی احتمال افزایش موارد کووید-۱۹ و آنفلوانزا وجود دارد.

توصیه سازمان‌های بهداشتی در استرالیا این است که افراد سه ماه پس از عفونت تاییدشده کووید-۱۹ به انتظار بمانند و بعد دوز بعدی واکسن‌شان را در زودتر زمان ممکن بزنند.

هنوز معمول نیست که این سه زیرسویه جدید اُمیکرون از لحاظ شدت بیماری‌زایی و واگیری چه تفاوتی با سویه اصلی اُمیکرون دارند. زیرسویه‌های اولیه اُمیکرون یعنی BA.1 و BA.2 توانایی قابل‌توجهی در ریز از پاسخ آنتی‌بادی ناشی از واکسیناسیون یا عفونت قبلی نشان دادند، اما تاثیر کلی آنها خیلی شدید نبود.

 در آمریکا نیز که میزان بالایی از ایمنی در برابر کووید-۱۹ به علت ترکیبی از واکسیناسیون، دوزهای یادآور واکسن و عفونت‌های قبلی به وجود آمده است، پژوهش‌ها نشان می‌دهند که آنتی‌بادی‌های ناشی از تزریق واکسن یا عفونت قبلی به تدریج در طول زمان کاهش پیدا می‌کنند و هر زیرسویه جدید اُمیکرون، گرچه بخشی از درخت بزرگتر خانواده اُمیکرون است، اندکی با آخرین ویروس متفاوت است، بنابراین توانایی مقابله شخص برای مقابله با عفونت‌های ویروس جدیدتر ممکن است تغییر کند.

این وضعیت به گفته کارشناسان به این معناست که عفونت دوباره با کرونا در افراد امری ممکن است و شاید حتی محتمل باشد.

البته میزان خطری که هر شخصی از لحاظ ابتلا به کرونا با آن مواجه است، به عوامل دیگر از جمله سن، وضعیت سلامت زمینه‌ای و زمان آخرین واکسیناسیون یا عفونت هم بستگی دارد.

در مجموع به نظر می‌رسد که افرادی که واکسینه شده‌اند، بهترین حفاظت را در برابر زیرسویه‌های جدید اُمیکرون داشته باشند.

یک تحقیق کوچک در آفریقای جنوبی که مراحل انتشار در ژورنال‌های علمی می‌گذراند، هم نشان داده است که ظاهرا افرادی که قبلا با سویه اصلی اُمیکرون دچار عفونت شده‌اند، ایمنی زیادی در مقابل عفونت‌های با زیرسویه‌های جدید BA.4 و ‌ BA.5 ندارند.

کد خبر 674425

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha