یک بررسی جدید در پرتغال نشان می‌دهد که زیرسویه جدید غالب‌شده BA.5 کرونای اُمیکرون نسبت به زیرسویه قدیمی‌تر BA.2 بدون توجه به وضعیت واکسیناسیون با نسبت‌های بالاتری باعث ایجاد عفونت دوباره می‌شود.

covid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این پژوهشگران از انتهای ماه آوریل  تا اوائل ماه ژوئن» (اوائل فروردین تا اوائل خرداد) ۱۵۳۹۵ فرد بزرگسال مبتلا زیرسویه BA,2  و ۱۲۳۰۶ فرد دچار عفونت BA.5 را بررسی کردند.

بر اساس گزارش که این پژوهشگران این هفته  پیش از داروی همتا در سایت medRxiv منتشر کرده‌اند، واکسن‌ها و دوزهای یادآور تزریق شده بر هر دوی این زیرسویه‌ها به طور یکسان مؤثر بودند. اما ۱۰ موارد BA.5 ناشی از عفونت دوباره بودند، در حالیکه این میزان در موارد BA.2 در حد ۵/۶ درصد بود. به گفته این پژوهشگران، این تفاوت نشان‌دهنده کاهش محافظت ناشی از عفونت‌های قبلی در برابر BA.5 در برابر BA.2 است.

از طرف دیگر، ظاهرا واکسن‌ها در کاهش خطر پیامدهای شدید بیماری کووید در موارد BA.5 نسبت به BA.2 اثربخشی کمتری داشتند.

به گفته این پژوهشگران، در میان افراد مبتلا BA.5 تزریق دوزهای یادآور واکسن با کاهش ۷۷ و ۸۸ درصدی خطر بستری شدن و مرگ ناشی از کووید-۱۹ همراهی داشت، در حالیکه این کاهش میزان خطر در موارد BA.2 بالاتر و به ترتیب در حد ۹۳ و ۹۴ درصد بود.

این پژوهشگران نتیجه‌گیری می‌کنند که با وجود اینکه تزریق دوزهای یادآور واکسن هنوز محافظت قابل‌توجهی در برابر پیامدهای شدید به دنبال عفونت BA.5 ایجاد می‌کند، اما یافته‌های آنها شاهدی است بر لزوم تنطیم کردن اقدامات بهداشت عمومی در طول اوج‌گیری فعلی شیوع زیرسویه BA.5  کرونای اُمیکرون.

بررسی‌های در کشورهای دیگر از جمله بریتانیا نیز نشان داده است که با ظهور زیرسویه‌های جدیدتر ‌BA.4 و BA.5 شمار موارد عفونت دوباره افزایش یافته است.

داده‌های به دست آمده از یک بررسی در قطر هم نشان داد که افرادی که قبل از ظهور سویه اُمیکرون دچار عفونت کرونا شده بودند، فقط حدود ۱۵ درصد در برابر عفونت دوباره علامت‌دار زیرسویه‌های BA.4 و BA.5 کرونای اُمیکرون حفاظت دارند. اما هنگامی که این عفونت قبلی با یکی از زیرسویه‌های اولیه اُمیکرون است، میزان حفاظت تا ۷۶ درصد افزایش می‌یابد.

زیرسویه‌های BA.4 و BA.5 دارای جهش‌هایی هستند که آنها در دورترین فاصله سویه اصلی ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ قرار می‌دهد و این دو زیرسویه به سویه بتای کرونا در ابتدا در ماه مه ۲۰۲۰ شناسایی شد، نزدیکتر هستند تا زیرسویه BA.1 یعنی خویشاوند اُمیکرونی‌شان.

کد خبر 694183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    0 1
    سطح ویتامین د3 مردم ما هم پایینه . من تو مقاله اینرنتی خوندم. شیرها هم که الکی مینویسن D3 .