شرکت فایزر روز دوشنبه اعلام کرد از سازمان غذا و داروی آمریکا برای تایید مصرف اضطراری یک واکسن یاداور روزآمدشده که چند نوع سویه اُمیکرون کرونا هدف قرار می‌دهد، تقاضای مجوز کرده است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز شرکت فایزر می‌گوید بررسی‌های حیوانی نشان داده‌اند که این واکسن جدید از نوع mRNA باعث ایجاد پاسخ ایمنی در برابر هر دو زیرسویه BA.4 و BA.5 اُمیکرون می‌شود و کارآزمایی‌های بالینی این واکسن قرار است در این ماه آغاز شود.

فایزر می‌گوید اگر سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مجوز مصرف اضطراری این واکسن یادآور به اصطلاح دوظرفیتی را صادر کند، می‌تواند بلافاصله توزیع آن را شروع کند تا برای مقابله با اوج‌گیری بالقوه شیوع کرونا در فصل‌های پاییز و زمستان به کار گرفته شود.

زیرسویه BA.5 در حال حاضر حدود ۹۰ درصد موارد جدید عفونت کرونا در امریکا را تشکیل می‌دهد.

FDA قصد دارد داده‌های مربوط به این واکسن را در ماه سپتامبر (شهریور) بازبینی کند و در صورت تایید واکسن امکان توزیع فوری آن وجود دارد.

کارشناسان می‌گوید این واکسن یادآور روزآمدشده که در مدت کوتاهی ساخته شده است، می‌تواند به خصوص برای افراد آسیب‌پذیر در برابر عفونت‌های شدید مانند سالمندان سودمند باشد.

FDA به شرکت فایزر اجاز داده است تا داده‌های کمتری درباره این واکسن نسبت به واکسن‌های قبلی کرونایش برای درخواست مجوز تسلیم کند، چرا که واکسن‌های تغییریافته‌ای که سویه‌های درحال ظهور کروناویروس را هدف قرار می‌دهند، بدون انجام کارآزمایی‌های بالینی درازمدت قابل تایید هستند.

کد خبر 699865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha