شرکت آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی همکارش، بیونتک اعلام کرند آزمایش‌ نسل آینده واکسن‌ها کرونا را که بر روی طیف گسترده‌ای از اعضای خانواده کروناویروس‌ها مؤثر باشند، در نیمه دوم سال جاری آغاز می‌کنند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز هدف فایزر و بیونتک هدف از کارآزمایی‌ انسانی این واکسن «پان-کروناویروسی» این است که جلوی تهدید ناشی از انواع جدید کروناویروس پیش از ظهورشان گرفته شود تا «حفاظت درازمدت در برابر همه انواع این ویروس»- ایجاد شود.

ویروس کرونای عامل کووید-۱۹ با نام علمی «سارس کوو-۲» نخستین عضو مشکل‌آفرین خانواده کروناویروس نیست. کروناویروس عامل «نشانگان شدید حاد تنفسی» یا سارس در اواخر سال ۲۰۰۲ ظهور کرد. یک دهه بعد، ظهور یک کروناویروس دیگر عامل «نشانگان تنفسی خاورمیانه» یا مرس زنگ‌های هشدار را به صدا درآورد.

خانواده کروناویروس خانواده بزرگی است، اما فقط هفت نوع کروناویروس در انسان‌هاعفونت ایجاد می‌کنند. اغلب کروناویروس‌ها باعث ایجاد عفونت خفیف تا متوسط دستگاه تنفس فوقانی می‌شوند، گرچه برخی از افراد ممکن است به ذات‌الریه (التهاب کیسه‌های هوایی ریه‌ها) یا برونشیولیت (التهاب راه‌های هوایی کوچک یا برونشیول‌های ریه‌ها) ناشی از کروناویروس‌ها هم مبتلا شوند.

به غیر از سه کروناویروسی که عامل سارس، مرس و کووید-۱۹ هستند، چهار کروناویروس دیگری که در انسان‌ها عفونت ایجاد می‌کنند، در میان ۲۰۰ نوع ویروسی قرار می‌گیرند که می‌توانند سرماخوردگی ایجاد کنند.

انستیتوی پژوهشی والتر رید در آمریکا نیز در ماه آوریل (فرورین) از طراحی کارآزمایی بالینی مرحله اول یک واکسن «پان-کروناویروسی» خبر داده بود که نه تنها می‌تواند باعث حفاظت در برابر سویه‌های جدید در حال ظهور کووید-۱۹ شود، بلکه جلوی عفونت ناشی از سایر کروناویروس‌ها را هم بگیرد.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز این هفته از توصیه کرد طراحی واکسن‌های یادآور کرونا برای پاییز تغییر داده شود تا با سویه‌های جدید اخیرا در حال گردش کروناویروس هم مقابله شود. اکثریت دانشمندان عضو هیئت مشاور مستقل FDA هفته پیش رای دادند که واکسن‌های یادآوری که قرار است در اوائل پاییز تزریق شود، باید حامل جزئی باشد که سویه اُمیکرون کرونا را هدف قرار دهد.

همچنین آنها گفتند ترجیج می‌دهند این واکسن زیرسویه‌های BA4 و BA.5 اُمیکرون را هدف قرار دهد که در حال حاضر جای سویه اولیه BA.1 اُمیکرون، عامل موج گسترده شیوع بیماری در زمستان گذشته، را گرفته‌اند.

کد خبر 687967

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha