دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸
۰ نفر

خانواده کروناویروس‌ها (Coronaviruses)، خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس (نشانگان شدید حاد تنفسی) را شامل می‌شود.

cronavirus

به گزارش همشهری آنلاین کرونا مشتق شده از واژه لاتین corona به معنی تاج است، چرا که این ویروس‌ها در زیر میکروسکوپ الکترونی به این شکل ظاهر می‌شوند.

کروناویروس‌ها در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه بر روی آنها تا به طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت.

کروناویروس‌ها دارای چهار زیرگروه عمده آلفا، بتا، گاما و دلتا هستند.

کروناویروس‌ها که پس از راینوویروس‌ها بزرگترین عامل ابتلا به سرماخوردگی هستند، بیشتر در زمستان و بهار باعث سرماخوردگی می‌شوند و معمولاً شدت سرماخوردگی که کروناویروس عامل آن باشد بیشتر است.

ساختار کروناویروس نیز دارای یک ژنوم RNA معمولی است.افرادی که همزمان دارای بیماری دیگری باشند و کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کروناویروس هستند.

 اگرچه کروناویروس‌ها بیشتر در حیوانات دیده می‌شوند، اما هفت نوع از آنها باعث عفونت دستگاه تنفسی انسان‌ها می‌شوند. تشخیص اینکه علت بیماری کروناویروس باشد یا خیر کمی مشکل است، چرا که برخلاف راینوویروس‌ها، کشت دادن این ویروس‌ها در آزمایشگاه کار سختی است.

از هفت نوع کروناویروسی که انسان‌ها را مبتلا می‌کنند، چهار نوعشان باعث ایجاد سرماخوردگی می‌شوند. سه نوع دیگر شامل ویروس عامل ایجاد سارس (نشانگان شدید حاد تنفسی)، مرس (نشانگان تنفسی خاورمیانه) و بالاخره کروناویروس جدیدی است که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۹ شیوع ذات‌الریه ناشی از  آن در شهر ووهان در مرکز چین شناسایی شد و بیماری ناشی از آن را کووید-۱۹ می‌نامند.

کد خبر 213995
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز