شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

علاءالدین بروجردی * جمهوری اسلامی ایران در مجموعه سیاست‌هایش در زمینه‌ حل مشکل هسته‌ای همچنان مذاکره را در دستور کار خود قرار داده است.

اگر در چند ماه گذشته شاهد افتی در عرصه‌ مذاکرات میان طرفین بودیم، متاثر از گروه 1 + 5 بوده است. آنچنان که دیدیم در نشست اخیر 1 + 5 نیز اتفاق خاصی واقع نشد؛

چرا که وضعیت حاکم بر این گروه تاکنون ناشی از فشارها و نگاه‌های آمریکا بوده و با تغییر دولت در این کشور، اعضای گروه 1+5 منتظر هستند تا ببینند آیا باراک اوباما نگاه منطقی جدید و مبتنی بر مقررات بین‌المللی را در دستگاه سیاست خارجی خود حاکم می‌کند یا همان اشتباهات گذشته دولت نومحافظه‌کار بوش را تکرار خواهد کرد.

در مقطع فعلی، منطق جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌ هسته‌ای کاملا روشن است. ایران مذاکره را در دستور کار خود قرار داده و اگر آنان در چنین فضایی حرکت کنند، طبیعتا زمینه برای خروج از بن‌بست فراهم خواهد شد.

تنها راه، همین است که اعضای گروه 1+5 به جای سوءاستفاده از قدرت و تصمیمات یکسویه غیرقانونی، از لحاظ مقررات بین‌المللی با جمهوری اسلامی ایران تفاهم کنند چون در غیراین‌صورت، این وضعیت بن بست همچنان باقی خواهد بود.

* رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

کد خبر 68425

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز