پنجشنبه‌ها مسجد امام زمان(عج) مملو از ساکنان محله جلیلی می‌شود که با ظرف غذا یا قابلمه به این مکان مقدس می‌روند. بوی غذاهای مختلف نه تنها در مسجد، بلکه در خیابان‌های اطراف پراکنده می‌شود و محرومان می‌دانند که امشب بر خلاف روزهای دیگر سفره‌هایشان رنگین خواهد شد.

خيريه دارالرحمن

همشهری آنلاین- ابوذر چهل امیرانی: خانواده‌های زیادی در منطقه۱۷ روزهای پنج‌شنبه طبق رسمی نانوشته، با ظرف یا قابلمه غذا به سمت مسجد امام زمان(عج) می‌روند، با این تفاوت که آنها برای بردن غذا به این مکان مقدس نمی‌روند، بلکه در قابلمه‌های خود، غذایی آماده کرده و به مسئولان خیریه دارالرحمن که اعضای پایگاه بسیج شهید عبدالهادی هستند، تحویل می‌دهند تا بین فقرا و خانواده های کم‌بضاعت توزیع کنند.

در این اقدام خداپسندانه، خانواده‌ها یک تا چند پرس غذا در خانه خود پخته و به مسجد می‌برند تا پس از بسته‌بندی، بین خانواده‌های کم‌بضاعت توزیع ‌شود. غذاها نیز متنوع است؛ از رشته‌پلو و عدس‌پلو گرفته تا زرشک‌پلو و جوجه کباب. در این روز هر خانواده مقداری برنج یا خورشت به غذایش اضافه می‌کند و به مسجد می‌برد. در حقیقت، آنها فقرا و خانواده‌های محروم را شریک غذای پنج شنبه‌هایشان می‌کنند و بدون اینکه آنها را بشناسند، از آنها پذیرایی می‌کنند.

پخت بهترین غذا

غروب پنج‌شنبه، ظرف‌های غذا بار وانت شده و به خانه نیازمندان برده می‌شود. در این روز، بین ۲۰۰ تا ۴۰۰پرس غذا جمع‌آوری و به صورت تصادفی بین خانواده‌های کم‌بضاعت توزیع می‌شود، اما ساکنان محله جلیلی سعی می‌کنند بهترین غذا را در این روز پخته و به مسجد ببرند.

نکته جالب توجه این است که بین همین خانواده‌ها، کسانی وجود دارند که خودشان با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند، اما شنبه تا چهارشنبه، غذای ساده می‌خورند تا بتوانند روز پنج‌شنبه غذایی بپزند که خورشت آن مرغ یا گوشت داشته باشد. برخی هم که قصد شرکت در این رسم زیبا دارند، اما به هر دلیلی نتوانسته‌اند غذایی در خانه خود بپزند، از رستوران‌های محله غذا خریده و به اینجا تحویل می‌دهند.

بیشتر خانواده‌هایی که از این غذاها سهم می‌برند، ساکن محله جلیلی و منطقه۱۷ هستند و گاهی به خانواده‌های محروم مناطق دیگر هم کمک‌رسانی می‌شود.

حمایت از ۱۵۰خانواده نیازمند

شکل‌گیری خیریه دارالرحمن در پایگاه بسیج شهید عبدالهادی، قصه‌ای شنیدنی دارد. ۲۹سال پیش که نماز جماعت تمام شد، شهید «مجید نورتقی» و حاج «اکبر مقدم» در شبستان مسجد امام زمان(عج) مشغول اختلاط شدند. همین موقع بانویی وارد شده و از آنها برای خرید شیر خشک نوزادش کمک خواست. شهید نورتقی و حاج اکبر دست به جیب شده و او را برای خرید شیرخشک و مایحتاج زندگی‌اش راهی کردند. پس از آن، هر دو به فکر رفتند تا راهی برای کمک به خانواده‌های محروم پیدا کنند. در اولین قدم، سراغ ریش‌سفیدها، معتمدها و خیّران محله جلیلی رفتند و از آنها خواستند پس از این مبلغی برای کمک به خانواده‌های کم‌بضاعت کنار بگذارند.

آقامجید سال۱۳۹۱ بر اثر عوارض شیمیایی جنگ به دیدار حق رفت، اما حاج اکبر همچنان خیریه دارالرحمن را با کمک بچه‌های محله اداره می‌کند و کمک‌هایشان به خانواده‌های محروم همیشگی است. اکنون نزدیک به ۱۵۰خانواده بی‌سرپرست یا کم‌برخوردار منطقه۱۷ تحت پوشش این خیریه هستند و مقدم عنوان می‌کند که در این مدت هیچ‌وقت برای تأمین مایحتاج ضروری این خانواده‌ها به مشکل نخورده‌اند. او، همه اینها را عنایت حضرت زهرا(س) می‌داند و عنوان می‌کند در طول سال و در مناسبت‌های مختلف، بسته‌های کمک‌معیشتی، پوشاک، نوشت‌افزار و... به نیازمندان اهدا می‌شود.

اینجا اهالی پنج‌شنبه‌ها با قابلمه به مسجد می‌روند!

هیچ نهادی کمک حال ما نیست

منابع مالی خیریه دارالرحمن از سال۱۳۷۲ تاکنون از سوی ساکنان محله جلیلی تأمین شده و از هیچ نهادی کمک مالی نگرفته‌اند. جالب اینجاست که برخی از نهادها نیز خانواده‌های کم‌بضاعت را به این مؤسسه معرفی می‌کنند تا ‌کاری برایشان انجام دهند. مقدم می‌گوید: «تعداد زیادی از خیّران که در تهیه بسته‌های کمک‌معیشتی با ما همکاری می‌کنند، ساکن همین منطقه‌اند. تعداد کمی هم در خارج از منطقه زندگی می‌کنند، اما هر ماه و در مناسبت‌های ملی و مذهبی، اعیاد، زمان بازگشایی مدارس و... کمک‌های مالی و غیرمالی خود را به اینجا تحویل می‌دهند. هیچ‌یک از این افراد مایل نیستند اسمی از آنها برده شود و سال‌هاست که گمنام فعالیت‌های خیرخواهانه دارند.» مقدم خودش را هم فقط واسطه بین خیّران و خانواده‌های کم‌بضاعت معرفی می‌کند، در حالی که اهالی از او به‌عنوان ریش‌سفیدی یاد می‌کنند که حل مشکل نیازمندان نخستین و مهم‌ترین دغدغه اوست.

بار گذاشتن ۷۲دیگ حلیم

از ۱۰سال پیش تاکنون، هر ماه بسته‌ای شامل برنج، روغن، گوشت، مرغ، ماکارونی، رب، چای، قند و شکر به خانواده‌های تحت پوشش مؤسسه خیریه دارالرحمن اهدا می‌شود، اما فعالیت‌های آن به همین‌جا محدود نشده است. در این مؤسسه لباس عید، اجاره‌خانه، نوشت‌افزار، هزینه دارو و درمان، فراهم کردن جهیزیه و هر چیزی که نیاز یک خانواده باشد برای نیازمندان تأمین می‌شود. این مؤسسه به‌صورت رسمی فعالیت می‌کند و بار گذاشتن ۷۲دیگ حلیم در شب هفتم شهادت امام حسین(ع) که بسیاری از اوقات به بیش از صد دیگ می‌رسد، از کارهای ویژه آن است.

داستان برپا کردن دیگ‌های حلیم هم به زمانی برمی‌گردد که شهید نورتقی و حاج‌ اکبر به فکر افتادند نذر بی‌بی‌رقیه(س) ۳دیگ حلیم بپزند و توزیع کنند. خبر این کار به سرعت در محله پیچید و در شب هفتم شهادت‌ سالار شهیدان کربلا، ۲۳دیگ حلیم بار گذاشته شد. محور همه این فعالیت‌ها پایگاه بسیج شهید عبدالهادی در مسجد امام زمان(عج) است؛ همان مکانی که در دوره‌های مختلف از جمله دوران انقلاب و جنگ، مرکز تجمع و ساماندهی حرکت‌های مردمی محله جلیلی بوده است.

اشتغالزایی برای سرپرستان خانوار

اعضای مؤسسه خیریه دارالرحمن درخصوص اشتغالزایی سرپرستان خانوار هم گام‌های بلندی برداشته‌اند. آنها با تهیه و اهدای چند دستگاه موتورسیکلت، چرخ خیاطی و دستگاه سبزی‌خردکن به سرپرستان خانوار جویای کار، شرایط اشتغال آنها را فراهم کرده‌اند که برخی از آنها زندانیان آزاد شده، بانوان بدسرپرست و بی‌سرپرست یا بهبودیافتگان موادمخدر هستند.

در ۲سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا، بسیاری از خیّران و ساکنان محله جلیلی هم، هزینه نذورات سفره‌های احسان خود را که سال‌های گذشته برپا می‌کردند، دراختیار این خیریه قرار دادند تا برای گره‌گشایی از مشکلات نیازمندان مورد استفاده قرار گیرد. اعضای این مؤسسه خیریه برای رهایی معتادان از چنگال اعتیاد هم قدم برمی‌دارند و تاکنون چند نفر از اهالی و اعضای خانواده‌های تحت پوشش را که در دام اعتیاد افتاده بودند، در کمپ‌های ترک اعتیاد بستری کرده‌اند.

یادگارهای ارزشمند یک شهید

شهید «مجید نورتقی» از کودکی به مسجد امام زمان(عج) رفت‌وآمد داشت و از همین مکان مقدس به جبهه اعزام شد. او درس‌های زیادی از شهید «حسن قلیزاده» فرمانده پایگاه بسیج شهید عبدالهادی گرفت و پا جای پای او گذاشت و بعد از شهادت قلیزاده، فرماندهی پایگاه بسیج را برعهده گرفت. رفتار و ‌منش او به گونه‌ای بود که مسجد و پایگاه، پاتوق جوان‌های زیادی شد و در برنامه‌ها شرکت کردند. آنها پای ثابت دعای عرفه ماه ذی‌الحجه و دعای جوشن کبیر صبح روزهای جمعه مسجد امام زمان(عج) شدند و عزاداری‌های محرم را با شور خاصی برگزار کردند.

برنامه‌های تربیتی، اردویی، قرآنی و اعتقادی پایگاه شهید عبدالهادی هم بی‌شمار است و نوجوان‌های بسیجی زیادی به واسطه آن جذب حوزه‌های علمیه شده و ورزشکاران زیادی در مسابقات مقام آورده‌اند. به گونه‌ای که پایگاه بسیج عبدالهادی ۵سال متوالی عنوان پایگاه اسوه شهر تهران را به خود اختصاص داد. افرادی هم که با تلاش این شهید و حمایت خیریه دارالرحمن از چنگال اعتیاد رهایی یافته‌اند، در سالروز شروع پاکی و ترک اعتیاد خود که در میان آنها به روز تولد دوباره بهبودیافتگان شهرت دارد، به مسجد می‌آیند تا برای شهید نورتقی که‌ بانی این حرکت بزرگ شد، فاتحه و صلواتی هدیه کنند.

کد خبر 682388

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهرام IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    2 0
    تو نیکی میکن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز درود بر چنین افراد با تقوا