شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
۳ نفر

قدیمی‌ترین بقایای انسانی کشف شده در تهران، مربوط می‌شود به اسکلت بانویی ٣۵‌ساله که در سال ۱۳۹۳ و حدود ٨ سال قبل در پی حفاری در نزدیکی چهارراه مولوی تهران کشف شد.

بانوی تهرانی

همشهری آنلاین_ رضا نیکنام : در آن سال پیدا شدن اسکت انسان در چهار راه مولوی سروصدای زیادی به پا کرد و باستان‌شناس‌ها را به آنجا کشاند تا تحقیقات میدانی خود را برای روشن شدن ماجرا آغاز کنند. مدتی بعد پژوهش‌های باستان‌شناسی نشان داد که این اسکلت مربوط به یک زن حدود ۳۵‌ساله بوده که طبق آزمایش‌های دقیق حدود هفت هزار سال پیش زندگی می‌کرده و پس از مرگ در این محدوده به خاک سپرده شده است. همچنین، روشن شد که او احتمالا بر اثر عفونت استخوانی از دنیا رفته است.

به هر روی هر چند باستان‌شناسان توانستند قدمت، سن و سال و جنسیت فرد متوفی را مشخص کنند، اما همچنان سوالاتی بی‌پاسخ ماند و تاکنون نتوانسته‌اند جوابی برای آنها پیدا کنند. مثلا آیا این بانوی ۳۵‌ساله در نزدیکی محل دفن خود یعنی چهارراه مولوی زندگی می‌کرده و آنجا یک سکونتگاه محلی بوده؟ و یا اینکه آیا این بانو هنگام عبور از این محدوده از دنیا رفته و همان‌جا دفن شده است؟ روشن شدن هر یک از این دو فرضیه، نیازمند تحقیقات و کاوش‌های بیشتر در محدوده چهارراه مولوی است که به نظر می‌رسد به کندی در حال انجام است.

گفتنی است که اسکلت بانوی هفت هزارساله، ‌اکنون در طبقه دوم گنجینه ایران باستان در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود و شهروندان می‌توانند در اوقات تعطیلات تابستانی از آن بازدید کنند.

کد خبر 681075

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر دوست IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    2 0
    خیلی جالب بود
  • سوسن قاسمی IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    2 0
    چقدر جالب ،یعنی چهاراه مولوی ۷ هزارسال قدمت داره؟؟باورم نمیشه
  • سارا غفاری IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    2 0
    ای کاش وقتی تحقیقات انجام شد بازم در جریان قرار بگیریم
  • شبنم‌ گودرزی IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    2 0
    من واسع همین چیزا از چهار راه مولوی می ترسم