دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین- زهرا رفیعی: مسابقه جهانی عکاسی از حیات وحش 2008 با انتخاب بهترین عکس‌های سال در بخش‌های سراسری، ویژه، بزرگسالان، کودکان و نوجوانان و انتخاب مخاطبان برگزار شد.

این مسابقه همه ساله توسط موزه تاریخ طبیعی به صورت جهانی برگزار می‌شود.

در بخش سراسری دو عکس در دو قسمت "بهترین عکس حیات‌وحش سال" و بهترین عکس حیات وحش از منظر جوانان" انتخاب شده است.[پلنگ برفی؛ عکاس سال حیات‌وحش را معرفی کرد]

در بخش اول عکس استیو وینتر و در بخش دوم عکس کاتریونا پارفیت رتبه کسب کرده‌اند.

این عکس از گیراترین و به یادماندنی‌ترین عکس‌هایی که در این رقابت به نمایش گذاشته شده است. برنده این عکس علاوه بر بردن جایزه گرانبها عنوان بهترین عکاس حیات وحش را از آن خود کرده است. [چطور از طبیعت عکاسی کنیم؟]

استیو وینتر از ایالات متحده بعد از 10 ماه انتظار بالاخره توانسته است این عکس را در ارتفاعات لاداک هرمیس هند بگیرد. این حیوان نادر که در آسیای میانه زندگی می‌کند می‌تواند دمای منفی 40 تا مثبت 40 را تحمل کند.

جایزه بهترین عکس در بخش جوانان به کاتریونا پارفیت از انگلستان رسید که عکس یک زرافه تنها در حال فرار کردن از دست شیرهای دره هوباتر لوج گرفته است.

در بخش بزرگسالان با گرایش رفتار حیوانات (پرندگان) عکس آنتونی کاسپرزاک رتبه اول را کسب کرده است.

این دو عقاب در ارتفاعات هلند بر سر یک گوزن مرده با هم رقابت می‌کنند. عقاب مسن‌تر این رقابت را برد. عقاب دم سفید با بال‌هایی به بلندی دو متر بزرگترین عقاب شمال اروپا است. عقاب‌های بالغ نوکی زرد رنگ دارند. آنها در زمستان‌های سرد و طولانی بر سر مردار‌ها نیز می‌جنگند.

جایزه دیگری که در بخش بزرگسالان اهدا می‌شود مربوط به رفتار پستانداران است.
جایزه امسال به کریل روسو از فرانسه رسیده است. او در پارک ملی گومبا در تانزانیا تصویر سه شامپانزه میوه خوار را در حال خوردن یک بچه خوک ثبت کرده است.

جایزه دیگر این بخش مربوط به رفتار حیوانات (سایر حیوانات) می‌شود. دیوید میتلند از انگلستان قورباغه درختی را به تصویر کشیده است که یک مار چشم گربه‌ای درختی را برای ناهار انتخاب کرده است. او حتی نمی‌تواند تکان بخورد. وقتی باران در جنگل‌های برزیل شروع به باریدن می کند قورباغه درختی که جثه کوچکی دارد برای شکار اطراف گودال‌ها و تالاب‌ها ظاهر می‌شود.

زندگی زیر آب بخش دیگری از مسابقه حیاط وحش است. برایان اسکری از امریکا با گرفتن عکسی از یک وال 14 متری در حوالی جزیره آکلند (نیوزلند) که حدود 70 تن وزن دارد برنده این بخش شده است. به نظر می‌رسد مواجهه با یک انسان در اعماق اقیانوس برای این وال به اندازه مواجه عکاس با وال هیجان انگیز بوده است. این حیوان از گونه‌های در معرض انقراض است. کشتی‌های عظیم و تور‌های بزرگ ماهی‌گیری در اقیانوس مهمترین خطری است که آنها را تهدید می کند.

از حیوانات هم عکس پرتره یا چهره گرفته می‌شود اما کمی متفاوت با مال انسان‌ها. این میمون خوش چهره با ایستادن در مقابل دوربین استفانو آنترتینر ایتالیایی در سواحل مالزی جایزه بهترین پرتره حیوانات را برای عکاس به ارمغان آورده است. این جایزه یکی از جوایز بزرگسالان مسابقه عکاسی از طبیعت است. استفانو عنوان این میمون را مزاحم گذاشته است. او با بالا رفتن از سر و کول عکاس، او را مجبور کرده است تا عکس تکی بگیرد. میمون کاکل سیاه در سواحل سولاوسی در مالزی زندگی می‌کنند و برای یافتن میوه و آجیل به ساحل می‌آیند.

"در ستایش گیاهان" عنوان بخش دیگری از مسابقه بزرگسالان است. در این بخش  سی‌سی فابرو از امریکا عکسی از نوعی سرو بسیار قدیمی در دریاچه مارتین ایالت لویزیانا گرفته است. صبح خیلی زود در میان این سروها که مقاومت زیادی در برابر سیل دارند بسیار اسرارآمیز است. ریشه این گیاهان تا ماه‌ها می‌تواند در زیر آب زنده بماند. شاخه‌هایی از این گیاه در زمانی که سیل همه جا را فرا گرفته است برای یافتن اکسیزن به سطح آب رشد می کند. شاخه‌های این گیاه همچنین خانه 20 هزار گونه پرنده است.

در بخش "حیات‌وحش شهری و باغ" جیمی مک‌گرگور اسمیت از انگلستان با گرفتن عکسی از رویش گیاه در یک خانه متروک برنده شده است؛ جایی که تنها یک پنجره با پرده‌هایی رنگی زندگی را به فضای خوفناک آن خانه برگزدانده است. گیاهان خزه و سرخس جزو مقاوم‌ترین موجوداتی هستند که در بدترین شرایط نیز رشد می کنند.

اندی بیگز با به تصویر کشیدن جایی که دریا به بیابان وصل می‌شود برنده بخش مکان وحشی شده است. او نام این عکس را که در سواحل نامیبیا گرفته، ساحل اسکلتی گذاشته است. ساحل اسکلتی در پارک ملی قرار گزفته و حدود 16 هزار کیلومتر وسعت دارد. گیاهان، حشرات، جانوان خزنده و پستانداران کوچک آب مورد نیاز خود را از رطوبت حاصل از مه اقیانوسی کسب می‌کنند.

قوهای دریاچه "رونگ‌چنگ"  که از شمال اروپا و آسیا به نقاط گرمتر گوچ می‌کنند برای "یونگ‌کانگ زو" چینی جایزه برترین عکس مسابقه جهانی حیاط وحش در بخش "حیوانات در محیط زیست‌شان" را به همراه آوردند. دریاچه رونگ‌چینگ یکی از مهمترین مکان‌هایی است که قوها برای زمستان‌گذری انتخاب می کنند. با وجود برف سنگین این روزها قوهای فریاد‌کش مجبوراند برای پیدا کردن غذا برف‌ها را با پا کنار بزنند.

هزاران عروس دریایی در ساحل اسپانیا صفی طولانی را تشکیل داده‌اند این عروس دریایی که طولی حدود 30 سانتی متر را دارد سوژه مناسبی برای بردن اولین جایزه عکاسی از طبیعت وحشی در بخش "طبیعت سیاه و سفید" است. کارلوس ویرگیلی از اسپانیا برنده این بخش شده است. کنتراست تصویر بافت بدن عروس دریایی را به خوبی نشان داده است.

عکس‌های زیادی از خرس‌های قطبی گرفته شده است که در نشان دادن قدرت و توحش بی‌اندازه این حیوان ناتوان بوده‌اند؛ اما این عکس توانسته بخش از خصوصیت شکست‌ناپذیری آن را نشان بدهد. میگوئل لاسا با صبری که برای یافتن خرس قطبی در بهترین زمان ممکنه به خرج داده، برنده  بخش "چشم‌انداز خلاقانه از طبیعت" شده است.

خرس قطبی با اولین اشعه‌های خورشید واکنش نشان می‌دهد. در طول زمستان آنها در قسمت‌های شمالی کانادا به سر می‌برند و با شنا در آب و شکار پرندگان خود را سیر می‌کنند و زمان را برای شکار گوشت تازه سپری می‌کنند.

مسابقه جهانی عکاسی از حیات وحش در بخش کودکان و نوجوانان نیز برنده‌هایی را انتخاب کرده است. این بخش از مسابقه در سه رده سنی کمتر از 10 سال، 11 تا 14 سال و 15 تا 177 سال برگزار شده است.

در رده سنی زیر ده سال آلساندو اوگیونی از ایتالیا برنده شده است. او در هنگام اسکی در پارک ملی گران‌پارادیزو ایتالیا روباهی را که از سر کنجکاوی به او نگاه می‌کرد را به تصویر کشیده است.

 او می گوید: وقتی می خواستم از روباه عکس بگیرم او پا به فرار گذاشت و من به دنبال او تا بالای تپه رفتم. عکس‌های زیادی از او گرفتم ولی در نهایت این را انتخاب کردم چون این عکس همه چیز را با هم دارد؛ منظره، روباه، رد پای روباه، سایه روباه و درخت. روباه قرمز بیشترین فراوانی را در میان روباه‌ها دارد و تا قسمت‌های قطب شمال نیز یافت شده است. از آنجایی که غذای مورد نیاز آنها کمیاب شده آنها به مناطق پایین‌تر از قطب نیز آمده‌اند.

در رده سنی 11 تا 14 سال "ژان دو فلاندر" از فرانسه برنده بهترین عکاس شده است. او در تعطیلات پاییزی مدرسه‌اش به بهترین بخش منطقه سولونی در جنوب فرانسه رفته تا از آهوهای وحشی عکاسی کند. دویدن گوزن ماده و نر در نور سپیده دم عکسی را ایجاد کرده که از نظر داوران مسابقه جهانی عکاسی از حیاط وحش تصویر مناسبی برای رتبه اول است. گروه‌های ماده و نر گوزن‌ها معمولا به صورت جداگانه روز را سپری می کنند و فقط در سپیده‌دم به هم ملحق می‌شوند.

در رده سنی 15 تا 17 سال نیز کاتریونا پارفیت از انگلستان با عکسی از شکار زرافه توسط شیرهای پارک ملی نامیبیا رتبه اول را کسب کرده است. جوانترین شیر زرافه را تا جایی که خسته شود دنبال می کند تا سه شیر دیگر به آنها ملحق شوند. زرافه زمانی که دراز کشیده یا در حال نوشیدن آب، بسیار آسیب‌پذیر است. از آنجایی که زرافه نر و ماده به جز در مواقع جفت‌گیری جدا از هم زندگی می‌کنند آسیب‌پذیر‌تر می‌شوند.

مسابقه جهانی عکاسی از حیات وحش بخشی را نیز به انتخاب مخاطبان اختصاص داده است. در این بخش میگوئل لاسا با عکسی که از خرس قطبی گرفته رتبه اول را کسب کرده است.

برای دیدن عکس‌های زیبای دیگری که در مسابقه امسال شایسته ستایش بوده‌اند به این سایت مراجعه کنید.

کد خبر 67970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز