این روزها انتهای خیابان جشنواره در محله تهرانپارس و محوطه باز فرهنگسرای اشراق حال و هوای متفاوتی دارد. دراینجا انواع گلاب ناب و شربت‌ها و عرق‌های گیاهی از تولید به مصرف عرضه می‌شود و در کنار آن غرفه معاینه رایگان طب سنتی هم میزبان مراجعان است.

گلابگیری

همشهری آنلاین - پریسا نوری: نزدیک ورودی فرهنگسرا، رایحه خوش گل محمدی همراه با صدای گوشنواز موسیقی سنتی به استقبال شهروندانی می‌آید که برای بازدید از جشنواره گلاب‌گیری به این مجموعه آمده‌اند. در بخش شرقی حیاط وسیع فرهنگسرا، گلاب‌گیران از شهرهای کاشان، شیراز، نیاسر و قمصر، دیگ‌ها و بساط گلاب‌گیری را برپا ‌ و عطر گلاب و انواع عرق گیاهی را به همه جا پراکنده‌اند. آنها مراحل تهیه گلاب از گلبرگ‌های محمدی را با حوصله برای بازدیدکنندگان کنجکاوی که مشتاقانه به تماشا ایستاده‌اند، بازگو می‌کنند. فرایند گلاب‌گیری از تولید تا مصرف جلوی چشم مردم و بدون حضور واسطه عرضه می‌شود تا علاوه بر احیای سنت بومی گلاب‌گیری، فرآورده‌ها با قیمت مناسب‌تر به دست مصرف‌کننده برسد.

چند قدم دورتر، در ۳ دالان کنار هم، غرفه‌های متعددی انواع شربت‌ و عرق گیاهی در بطری‌های یک لیتری به مشتریان عرضه می‌کنند. محوطه اطراف جشنواره گلاب با دیواره‌های کاهگلی و نخ‌های رنگی به زیبایی تزئین شده و بازار عکس یادگاری در کنار این فضاسازی داغ است.

بفرمایید گلاب ناب لیتری ۱۳۰ هزار تومان | رایحه خوش گلاب از اشراق می‌آید

گلاب ناب کیلویی ۱۳۰ هزار تومان

محوطه باز فرهنگسرای اشراق مملو از جمعیت است و دالان‌های شلوغ جشنواره، از استقبال خوب شهروندان حکایت دارند. این موضوع را «حمید علوی» یکی از غرفه‌داران تأیید کرده و می‌افزاید: «امسال استقبال از جشنواره خیلی خوب بوده و خوشبختانه فروش خوبی داشته‌ایم.» این غرفه‌دار که علاوه بر گلاب، انواع شربت‌های بهارنارنج، هل، نعنا، زعفران، بیدمشک و ...در غرفه‌اش عرضه می‌کند، درباره قیمت فراورده‌های گیاهی می‌گوید:‌ «قیمت هر لیتر گلاب ناب ۱۳۰ هزار تومان، انواع شربت‌های گیاهی ۹۰ هزار تومان و قیمت هر لیتر عرقیجات ۵۰ هزار تومان است.»

علوی ادامه می‌دهد: «گل را کیلویی ۷۰ هزار تومان از باغ‌دار می‌خریم که با هزینه حمل و نقل تا تهران کیلویی ۱۲۰ هزار تومان تمام می‌شود و از هر ۲ کیلوگرم گل حدود یک لیتر گلاب می‌گیریم.» از این غرفه‌دار که گلاب تازه آماده شده را از دیگ خارج می‌کند، درباره تفاوت گلاب اصل و تقلبی می‌پرسیم. او می‌گوید: «گلاب تقلبی در عرض یکی دو روز عطرش می‌پرد، اما گلاب اصل تا ۶ماه هم درش باز بماند عطرش نمی‌پرد و به مشام می‌رسد.»

بفرمایید گلاب ناب لیتری ۱۳۰ هزار تومان | رایحه خوش گلاب از اشراق می‌آید

دالان خوشمزه‌ها

در کنار دالان گلاب‌گیری، ۲ دالان با نام «دالان سوغات» تعبیه شده و در غرفه‌هایش انواع سوغات و صنایع دستی استان‌های کشورمان به چشم می‌آید. گز اصفهان، سوهان قم، باقلوای تبریز، کاک کرمانشاه، زیتون رودبار، کشک و زیره کرمان و انواع خوراکی‌های خوش‌رنگ و لذیذ از شهرهای مختلف کشورمان در سینی‌های بزرگی جلوی غرفه‌ها چیده شده و رهگذران را برای خرید وسوسه می‌کنند. در میان غرفه‌های خوراکی، در چند غرفه، صنایع دستی استان‌های مختلف کشورمان از جمله‌ انواع ظروف مسی، قلمکاری و سفالی و ... عرضه شده‌ است.

بفرمایید گلاب ناب لیتری ۱۳۰ هزار تومان | رایحه خوش گلاب از اشراق می‌آید

معاینه رایگان طب سنتی

در میان همهمه و شلوغی جشنواره و تب و تاب خرید گلاب و سوغات، غرفه معاینه رایگان طب سنتی هم مشتریان خودش را دارد. مسئول غرفه پس از شنیدن شرح حال مراجعه‌کنندگان، عرق یا داروی گیاهی پیشنهاد می‌دهد. مسئول این غرفه‌ درباره فواید گلاب و مشتقاتش اینطور می‌گوید: «در طب سنتی از گلاب برای رفع دل درد شدید استفاده می‌شود و مخلوط گلاب و نبات برای آرامش اعصاب، رفع دردهای معده و مخلوط گلاب و سرکه برای شست‌وشو و ضدعفونی کردن دهان مفید است. همچنین بوییدن و میل کردن گلاب باعث معطر شدن و ایجاد نشاط و تقویت اعصاب، حواس و رفع سردرد می‌شود.»

او درباره میزان شناخت مردم از طب سنتی معتقد است: «خیلی‌ها کم و بیش با خواص داروهای گیاهی و سنتی آشنا شده‌ و اغلب برای کاهش چربی و کنترل فشار خون به ما مراجعه می‌کنند.»

بفرمایید گلاب ناب لیتری ۱۳۰ هزار تومان | رایحه خوش گلاب از اشراق می‌آید

تجربه لحظاتی مفرح

هجدهمین جشنواره گلاب با هدف احیای سنت‌های بومی و محلی، آشنایی با سبک زندگی اقوام، تسهیل دسترسی شهروندان به گلاب و انواع عرق گیاهی و ترویج فرهنگ استفاده از گیاهان پس از دو سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا، در فرهنگسرای اشراق برپا شده‌است. «رضا دوستعلی»  مدیر مراکز فرهنگی- هنری منطقه و رئیس فرهنگسرای اشراق دراین‌باره می‌گوید:‌ «در این جشنواره اجرای مراسم سنتی گلاب‌گیری، نمایشگاه عرضه مستقیم فراورده‌های گیاهی، نمایشگاه سوغات و صنایع دستی استان‌ها و اجرای موسیقی آیینی استان‌ها برای شهروندان تدارک دیده شده است.»

او می‌افزاید: «در جشنواره گلاب همه تلاشمان را کرده‌ایم تا علاوه بر پاسداشت آیین‌ها و حفظ سنت‌ها محیطی مفرح برای بازدیدکنندگان فراهم آوریم تا با حضور در جشنواره لحظاتی شاد و لذت‌بخشی را تجربه کنند.»

جشنواره گلاب‌گیری از اواخر اردیبهشت ماه آغاز شده و تا روز ۱۳ خرداد ماه ادامه دارد. علاقه‌مندان برای بازدید از این جشنواره می‌توانند از ساعت ۱۰ تا ۲۲ به فرهنگسرای اشراق در فلکه دوم تهرانپارس، انتهای خیابان شهید ناهیدی (جشنواره) مراجعه کنند.

بفرمایید گلاب ناب لیتری ۱۳۰ هزار تومان | رایحه خوش گلاب از اشراق می‌آید

کد خبر 678758

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد مسعود امانی IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    0 0
    سلام در این خبر اعلام شده «گل را کیلویی ۷۰ هزار تومان از باغ‌دار می‌خریم که با هزینه حمل و نقل تا تهران کیلویی ۱۲۰ هزار تومان تمام می‌شود و از هر ۲ کیلوگرم گل حدود یک لیتر گلاب می‌گیریم.» سپس می گوید: «قیمت هر لیتر گلاب ناب ۱۳۰ هزار تومان» !!!!!!!!!! 120 * 2 = 240 !!!!!!!!! یک جای کار می لنگد....
    • حسین IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      1 0
      نصف گلابی که به دست مردم میدن، آبه گلاب خالص رو با آب ترکیب میکنن چون خیلی غلیظه من توو کاشان دیدم