هفته‌نامه‌ی دوچرخه > خسرو موسوی: به دست‌ها و سرشان نخ بسته‌اند. برخی هم محفظه‌ای برای جاشدن دست عروسک‌گردان دارند. با همین نخ‌هاست که زنده می‌شوند و در برابر تماشاگران زندگی می‌کنند. اگر این نخ‌های جادویی را نداشتند، فقط عروسک‌هایی عادی بودند، اما آن‌ها عادی نیستند؛ عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی‌اند.

«عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی» در موزه‌ی ملی هنر و ادبیات کودک ثبت ملی شدند

خیمه‌شب‌بازی یکی از قدیمی‌ترین هنرهای نمایشی ایران و جهان است. قدمت و منشأ این هنر نمایشی به‌درستی مشخص نیست، برخی آن را به «کمدیا دل‌آرته» (کمدی مهارت، گونه‌ای از نمایش‌های مبتنی بر بداهه‌گویی که نخستین‌بار در ایتالیا شکل گرفت) منسوب می‌دانند و برخی دیگر از تاریخ‌دانان معتقدند که خیمه‌شب‌بازی از چین، ژاپن و هند به اروپا نفوذ کرده است.

«عطاملک جوینی»، مورخ و ادیب بزرگ قرن هفتم هجری قمری در کتاب مشهور خود، «تاریخ جهان‌گشای جوینی» که تاریخ مغولان است، در روزگار «اوکتای‌خان»، پسر سوم «چنگیزخان مغول» نوشته است:

«روزی خیمه‌شب‌بازان از ختا (شهری میان ترکستان و چین قدیم)، آمده بودند و عروسک‌های ختایی عجیب و غریبی با خود آورده بودند که ما هرگز ندیده بودیم و به خیمه‌شب‌بازی پرداختند.»

این‌که از کجا آمده‌اند فرقی ندارد؛ حالا قرن‌هاست که این عروسک‌ها دل کودکان و نوجوانان جهان را شاد کرده‌اند. به همین دلیل است که مجموعه‌ی «عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی» در موزه‌ی ملی هنر و ادبیات کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ثبت ملی شده است.

به گزارش روابط‌عمومی کانون پرورش فکری، این مجموعه شامل ۴۶ عروسک، مربوط به اواخر دوره‌ی قاجار و اوایل دوره‌ی پهلوی اول و متعلق به «لوتی‌حسین» فرزند «کاکامحمد شیرازی»، از استادان و پیش‌کسوتان خیمه‌شب‌بازی در ایران است که از سوی مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خریداری و سپس به موزه‌ی ملی هنر و ادبیات کودک منتقل شد.

این عروسک‌ها پس از انجام مراحل اداری و بازدید کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در روز ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ از سوی این سازمان، مجوز ثبت ملی دریافت کردند و در فهرست آثار ملی کشور ثبت شدند. عروسک‌های «مبارک»، «پهلوان» و «سلیم‌خان» از جمله عروسک‌های این مجموعه هستند.

اگر دوست دارید این مجموعه‌ی عروسک‌های ملی و تاریخی را به همراه آثار دیگر این موزه‌ی جذاب تماشا کنید می‌توانید روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ تا ۱۶، به موزه‌ی ملی هنر و ادبیات کودک، واقع در خیابان دکتر فاطمی، خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سر بزنید.

کد خبر 674803

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha