دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۶
۰ نفر

یکی از نزدیک‌ترین یاران و همراهان کودکان هر کشوری، عروسک‌هایش هستند؛ عروسک‌هایی که بچه‌ها آن‌ها را در آغوش می‌گیرند و حتی گاهی تا بزرگ‌سالی، در قلبشان جای دارد. یکی از آن عروسک‌ها، میراثک است؛ عروسکی که امروز، هجدهم مهر، روز تولد چهار سالگی‌اش است.

ميراثك

میراثک عروسکی است که تلاش می‌کند با کودکان همراه شود و میراث فرهنگی و طبیعی ایران را به بچه‌ها نشان دهد.  میراثک،   ۱۸ مهر  ۱۳۹۷ به بچه‌ها معرفی شد. او سری شبیه یک دست با انگشت‌های رنگارنگ دارد. هر کدام از این رنگ‌ها نشانه‌ی یکی از قاره‌های جهان است؛ رنگ زرد، نشان از قاره‌ی آسیا، نارنجی نماد آفریقا، قرمز نشانه‌ی آمریکا، آبی نماد اقیانوسیه و سبز هم اروپا.

قلب کوچکی هم در صورت میراثک دیده می‌شود؛ این یعنی میراثک برای همه‌ی بچه‌های دنیا، پیام صلح و دوستی دارد. او آمده تا با کودکان همراه شود و آن‌ها را با میراث فرهنگی و طبیعی ایران آشنا کند.

در توصیف این شخصیت چند ویژگی‌ بامزه دیگر هم خواندنی است. میراثک، عاشق رنگ گنبدهای فیروزه‌ای مساجد است. او هر روز طلوع خورشید را از شهر سراوان و غروب خورشید را در روستای جنگ‌تپه تماشا می‌کند. او از بین غذاها فسنجان و قورمه‌سبزی را خیلی دوست دارد. میراثک بیش‌تر از هر چیزی از دیو اَپوش (دیو خشکسالی) می‌ترسد. او عاشق حیوانات است و دلش برای سنجاب‌ها غنج می‌رود؛ به‌خصوص سنجاب‌هایی که در جنگل‌های زاگرس زندگی می‌کنند.

به غیر از این، میراثک یک کیف و کتابخانه‌ی سیار هم دارد. کیف میراثک یک‌جورهایی جادویی است؛ چون توی کیف او هرچیزی که مربوط به ایران باشد پیدا می‌شود. از دستور پخت یک غذا گرفته تا تصویر بناهای تاریخی و یا عکس یوزپلنگ و سنجاب ایرانی.

  • فعالیت‌های میراثک

در  این چهار سال که از تولد میراثک می‌گذرد،   فعالیت‌های متنوعی در قالب این عروسک دوست‌داشتنی انجام شده  که به  اختصار به آن اشاره می‌کنیم:

برگزاری کارگاه میراثک

این کارگاه در فضای مجازی شکل گرفت. در این دوره‌ها، بچه‌ها با آثار ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو آشنا می‌شدند و پس از آن خوانش قصه‌های میراثک و انجام فعالیت‌های مربوط به آن، موضوع محوری این کارگاه‌ شد. هم‌اکنون مربیانی از سراسر ایران در مدارس و کتاب‌خانه‌ها با الهام از قصه‌های میراثک، میراث فرهنگی و طبیعی ایران را به بچه‌ها معرفی می کنند.

عروسک‌ها؛ سفیران فرهنگی سرزمین من!

تألیف و انتشار قصه‌های میراثک

قصه‌های میراثک با هدف آشنایی بچه‌ها با میراث فرهنگی و طبیعی ایران به موضوعات مختلفی در حوزه‌ی میراث فرهنگی و طبیعی ایران می‌پردازد. این قصه‌ها توسط خانم سمانه آقائی آبچوئیه (ایده‌پرداز شخصیت میراثک) نوشته شده و با حمایت  «وجیهه تیموری» به عنوان دبیر کودک ضمیمه‌ی آفتاب‌مهتاب روزنامه‌ی اطلاعات تألیف و به شکل ماهانه در این ضمیمه منتشر می‌شود.

اولین قصه‌ی میراثک با نام «موجود عجیب و غریبی به نام میراثک» در پنجشنبه، اول آبان ۱۳۹۹ منتشر شد و تا الآن، بیست‌ و چهار قصه از این مجموعه چاپ شده که آخرین آن  با نام «چمروش»، در دهم شهریور ۱۴۰۱ به دست بچه‌ها رسید.

عروسک‌ها؛ سفیران فرهنگی سرزمین من!

نامه‌های میراثک

میراثک برای دوستانش نامه هم می‌فرستاد؛ آن هم با تمبری اختصاصی! این نامه‌ها برای هر مخاطب، با متنی منحصر به ‌فرد و به خط کودکانه، همراه با یک تا پنج فرفرک کاغذی فرستاده می‌شد. البته این فعالیت با دستور توقف چاپ تمبر اختصاصی این عروسک از سوی اداره‌ی پست فعلاً متوقف شده است.

عروسک‌ها؛ سفیران فرهنگی سرزمین من!

سفرهای میراثک / از گنبد قابوس تا بقعه‌ی شیح صفی‌الدین اردبیلی / اثر فاطمه عموزاد مهدیرجی
 

آرزوهای میراثک

در کنار قصه‌ها، میراثک آرزوهایی هم دارد. او دلش می‌خواهد به مسائل و چالش‌های حوزه‌ی میراث فرهنگی و طبیعی ایران که به کودکان مربوط است، بپردازد؛ ولی این‌بار از دریچه‌ای دیگر. این آرزوها مستقیماً از سوی میراثک و با زبانی کودکانه ارائه شده‌اند. آرزوهای میراثک به شکل هفتگی در ضمیمه‌ی آفتاب مهتاب روزنامه اطلاعات منتشر می‌شوند.

عروسک‌ها؛ سفیران فرهنگی سرزمین من!

 میراثک و آناهیتا (فرشته‌ی نگهبان آب) / اثر نیلا همایونفر

کد خبر 706510

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha