«بام بالا» نخستین فیلمی است که پس از یک ماه در سینماهای ایران اکران می شود. از آنجا که بچه ها شخصیت های محوری این فیلم اند، برای عروسک ها و بزرگسالان نام مشخصی تعیین نمی کنند یا آنها را با نام های مختلف صدا می زنند. اتفاقاً این اتفاق برای «بام بالا» می افتد!

بام بالا

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: «بام بالا» نخستین فیلمی است که پس از یک ماه از سینماهای ایران پخش می شود. این فیلم ساخته سید جمال سید حاتمی است و بهروز مفید، آن را تهیه کنندگی کرده است. جالب اینجاست که بدانید، عروسک ساز این فیلم کسی نیست جز مرضیه محبوب. کسی که کار ساخت عروسک ها را در مجموعه «مهمونی» ساخته ایرج طهماسب برعهده داشته و دارد.

تصاویر نخستین فیلمی که پس از یک ماه اکران می شود | بازی لولایی با عروسک‌هایی از جنس «مهمونی»

حمید لولایی یکی از شخصیت های  این فیلم است که در کنار بچه ها نقش آفرینی می کند. «بام بالا» امسال(۱۴۰۱) از سوی معاونت سینمایی مجوز اکران گرفته است و پیش تر قرار بود با عنوان «نه سالگی» روی پرده نقره ای سینماها برود. اما با توجه به اینکه در این فیلم عروسکی، عروسکی به نام «بام بالا» کاراکتر اصلی است این فیلم به آن نام تغییر یافت.

تصاویر نخستین فیلمی که پس از یک ماه اکران می شود | بازی لولایی با عروسک‌هایی از جنس «مهمونی»

«بام بالا» نام این عروسک است که به دلیل جذابیت کاراکتر عروسکی در ذهن بچه ها جای می گیرد.

«بام بالا» البته سال ۱۳۹۹جلوی دوربین رفت و در جشنواره کودک سال گذشته اصفهان، برگزیده ۴ جایزه دیپلم افتخار در بخش کسب و کار، جایزه زاون قوکاسیان، بهترین فیلمنامه در بخش سینمای ایران و پروانه زرین بهترین فیلم پخش شده در خانه های جشنواره از نظر داوران کودک و نوجوان شد.

داستان فیلم

داستان فیلم درباره دو کودک است که به دلیل اختلاف میان پدر و مادرشان، دچار نگرانی می شوند و درصددند تا پدربزرگ را برای حل مشکل، به خانه بیاورند که در این میان عروسکی پیدا می شود که باعث پیدا شدن پدربزرگ می شود.

بازیگران «بام بالا»: از حمید لولایی تا نیوشا علیپور

تصاویر نخستین فیلمی که پس از یک ماه اکران می شود | بازی لولایی با عروسک‌هایی از جنس «مهمونی»

در این فیلم در این فیلم، حمید لولایی، حسین سلیمانی، امیر غفارمنش، مونا غمخوار، نیوشا علیپور، آریا نرج آبادی، آرمین جداخانی، آرشام ابری و علی دیده بان به ایفای نقش می پردازند.

درباره فیلم

زهرا شفیعی‌پور فرد ، کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنائی درباره این فیلم می گوید:

اندکی که از شروع فیلم می‌گذرد، کودک با دو نکته خود را همراه فیلم می‌کند: یک- دعواها و مشاجره‌ بین والدین که برای کودکان موقعیت‌های بسیار اضطراب‌زا و پر مخاطره‌ای است. دو- موقعیتی که می‌تواند برای برخی کودکان جذاب باشد و آن حضور نداشتن والدین و آزادی بی‌اندازه‌ آنهاست که نکته‌ای را به مخاطب بزرگسال خود یادآور می‌شود و آن کنترل زیاد بر کودک است. دو نکته‌ای که به سرعت مخاطب کودک خود را به ادامه‌ دیدن فیلم جذب می‌کند. ما داستان را به خاطر داشتن موجودی که می‌تواند آرزوهای دست نیافتنی کودکان را برآورده کند، دوست خواهیم داشت و این موضوع احساسات مخاطب را برانگیخته می‌نماید. نمادهایی در داستان می‌بینیم که اثر مثبتی بر رده‌ سنی کودکان خواهد داشت، به طور مثال می‌بینیم که کودکان و عواقب انتخابشان را مقابل هم قرار می‌دهد و کودکِ تماشاگر نتیجه‌ انتخاب را خواهد دید.

تصاویر نخستین فیلمی که پس از یک ماه اکران می شود | بازی لولایی با عروسک‌هایی از جنس «مهمونی»

دعوای والدین موضوع مهم دیگری است که این داستان حول محور آن پرداخته است: تلاش‌های خواهر و برادری را می‌بینم که در تکاپو برای رساندن والدین خود به یکدیگرند و این امر نشان می‌دهد که موضوع ذکر شده چه اضطراب و نگرانی‌هایی را برای کودکان ایجاد می‌کند. نقش «آریا»، نقش اصلی فیلم، کودکی است محروم از مادر که نگرانی‌های مخصوص به خود را دارد؛ چنان‌که با جملاتی مانند «خوش به حالت که مامان داری»، علاوه بر نشان دادن اثرات محرومیت از مادر، می‌توانیم نبود امنیت خاطر از حضور مادر را حس کنیم. نکته‌ مهم دیگر این فیلم، اهمیت ابراز علاقه و محبت به یکدیگر، بیان کلمه‌ دوستت دارم و آموزش بیان آن به کودک است. امری که علاوه بر تربیت اجتماعی کودکان بر پرورش عواطف و احساسات آنها و مهارت بیان احساسات درونی خود اثرگذار است. به طور کلی فارغ از بازنمایی کلیشه‌های جنسیتی پیرامون دختر بودن که بر ناخودآگاه کودک اثر منفی می‌گذارد، فیلم بام بالا را می‌توانیم فیلم کودک قابل قبولی ارزیابی کنیم.

تصاویر نخستین فیلمی که پس از یک ماه اکران می شود | بازی لولایی با عروسک‌هایی از جنس «مهمونی»

عوامل «بام بالا»

عوامل «بام بالا» که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی به تهیه‌کنندگی بهروز مفید ساخته شده، عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: حسین ناظریان، مدیر صدابرداری: علیرضا نیازی، طراح صحنه و لباس: مرتضی پور حیدری، طراح گریم: احسان روناسی، طراحی و ساخت عروسک: مرضیه محبوب، صدای عروسک: مسعود کرامتی، عروسک‌گردان: عیسی یوسفی پور، آهنگساز : بامداد افشار، نیوشا قربانی، مدیر تولید: مسعود مهدوی، دستیاراول کارگردان و برنامه ریز: حمیده مقدسی، شاعر: رسول نقوی، جلوه‎های بصری: نیما قپانوری، صداگذاری و ترکیب صدا: مهرداد جلوخانی، مدیر مالی: فریبا قشلاقی، روابط عمومی: سپیده کامرانی فر، طراح و سرپرست گروه فرم(حرکت): علی براتی، تدوین: مهدی جودی، منشی صحنه: مریم طریقی نژاد، عکاس: فرازد اسدیان، مدیر تدارکات: سیدرسول سیدحاتمی.

تصاویر نخستین فیلمی که پس از یک ماه اکران می شود | بازی لولایی با عروسک‌هایی از جنس «مهمونی»

کد خبر 709911

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha