چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران انگلیسی می‌گویند که یک "مدار عصبی نفرت" را در مغز کشف کرده‌‌اند.

 به گزارش هلث‌دی‌نیوز پژوهشگران، پروفسور سمیر زکی و جان رومایا از آزمایشگاه زیست‌شناسی عصبی یونیورسیتی کالج لندن اعلام کردند که این مدار عصبی در  بخشی از مغز قرار دارد که با پرخاشگری مربوط است، اما از نواحی مربوط به عواطف مانند احساس ترس، تهدید و خطر جداست.

نتایج این بررسی به صورت آنلاین در تاریخ 29 اکتبر در ژورنال PLoS One منتشر شده است.

 زکی در این باره گفت: "نفرت اغلب عاطفه‌ای زیان‌بار شمرده می‌شود که باید در دنیایی بهتر  تحت تسلط و کنترل درآید و ریشه‌کن شود. اما برای یک زیست‌شناس، نفرت عاطفه‌ای است که به همان اندازه عشق، طرف توجه است.

 به نظر می‌رسد که نفرت مانند عشق اغلب غیرعقلانی است و این امکان وجود دارد که  افراد را به انجام رفتارهای خطرناک و زیانبار بکشاند. اما چگونه ممکن است این دو احساس متضاد به رفتار مشابهی منجر شوند."

در این بررسی 17 داوطلب زن و مرد در حالی که به عکس‌های شخصی که از او متنفر بودند و نیز عکس‌های اشخاص "خنثی" نگاه می‌کردند، تحت اسکن مغزی قرار گرفتند.

نگاه کردن به تصاویر اشخاص مورد نفرت باعث ایجاد فعالیت در این ناحیه مغز می‌شود که شامل ساختارهایی در قسمت‌های قشری و تحت قشری مغز و نیز اجزایی از مغز است که رفتار پرخاشگرانه را ایجاد و آن را به کنش بدل می‌کنند.

این پژوهشگران می‌گویند این مدار نفرت همچنین شامل بخشی از قشر قدامی مغز می‌شود که نقش مهمی در پیش‌بینی اعمال دیگر افراد دارد، نقشی که احتمالا خصوصیت مهمی در هنگام مواجهه فرد با اشخاصی که از آن متنفر است، دارد

این دانشمندان می‌گویند فعالیت تحت‌قشری مغز در مدار عصبی نفرت شامل دو ساختار به نام‌های پوتامن و اینسولا است. پوتامن نقش مهمی در ادراک تحقیر و نفرت دارد و ممکن است بخشی از سیستم حرکتی باشد که برای دست زدن به عمل به راه می‌افتد.

 زکی گفت: "قابل توجه آن که هر دوی پوتامن و اینسولا بوسیله عشق رومانتیک نیز فعال می‌شوند. این رویداد غیرمنتظره نیست.  پوتامن همچنین می‌تواند در آماده‌کردن مغز برای اعمال پرخاشگرانه در یک زمینه عاشقانه و نیز در مواردی که یک رقیب، عشق فرد را به خطر می‌اندازد، دخیل باشد. بررسی‌های قبلی حاکی از آن است که اینسولا ممکن است در پاسخ به تحریکات آزارنده نقش داشته باشند و دیدن هردوی چهره‌های یک فرد محبوب یا مورد تنفر ممکن است باعث ایجاد چنین پیام ناگواری در مغز شخص شود.

او افزود که فعالیت بخش‌های مختلف این مدار نفرت با میزان شدت نفرت ابراز‌شده فرد تطابق دارد، "بنابراین این امکان به وجود می‌آید، که میزان نفرت ذهنی فرد را به صورت عینی اندازه‌گیری کمی کرد. این یافته برای مثال ممکن است در موارد جنایی کاربرد داشته باشد."

کد خبر 67020

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز