شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۴
۰ نفر

هفته‌نامه‌ی دوچرخه: ماه رمضان با همه‌ی نعمت‌های مادی و معنوی ریز و درشتش، سر رسیده و ما را میهمان خودش کرده است. البته امسال هم مثل دو سال گذشته، یک مهمان ناخوانده هم داریم؛ جناب کرونا که انگار خیال رفتن هم ندارد. خلاصه رمضان امسال هم زیر سایه‌ی کرونا قرار گرفته و روزه‌داران بهتر است بیش‌تر از گذشته مراقب تغذیه‌ی خود در این ماه مبارک باشند.

خوردنی‌های رمضانی

زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه‌ی جامعه‌ی وزارت بهداشت می‌گوید: «مصـرف مقادیر کافی‌ از گروه سـبزی‌هـا و میـوه‌هـا در ایـام روزه‌داری‌ بـا تـأمین‌ ویتـامین‌هـا بـه‌خصـوص ویتـامین‌ «ث» و پــیش‌ساز ویتامین‌ «آ» به‌ تقویت‌ سیستم‌ ایمنی‌ بدن برای‌ مقابله‌ با بیماری‌ کووید ۱۹ کمک‌ می‌کند.»

او  درباره‌ی گـروه شـیر و لبنیـات نیز می‌گوید: «شیر و لبنیات شـامل‌ شـیر، ماسـت‌، پنیـر، کشـک‌ و دوغ است. ایـن‌ گـروه عـلاوه بـر تـأمین‌ کلسـیم‌ و فسـفر و بخشـی‌ از پــروتئین بدن‌، ویتــامین‌هــای‌ گــروه «ب»؛ به‌خصوص ویتامین‌های «ب۲» و «ب۱۲» را کــه‌ بــه‌ تقویــت‌ سیســتم‌ ایمنــی‌ بــدن کمــک‌ مــی‌کنند، تأمین‌ می‌ کند. توصیه‌ بر این‌ است‌ که‌ لبنیات از نوع کم‌چرب (کم‌تر از ۲/۵درصد چربی‌) مصرف شود.»

به گفته‌ی او در ایام روزه‌داری و در دوران کرونا، بـه‌ مصـرف منـابع‌ کـافی‌ پـروتئین‌ اعـم‌ از حیـوانی‌ یـا گیـاهی‌ کـه‌ بـرای‌ عملکـرد طبیعـی‌ سیسـتم‌ ایمنی‌ بـدن بـرای‌ پیشـگیری‌ از بیمـاری‌ کوویـد ۱۹ لازمنـد، بایـد توجـه‌ شـود.

 انـواع حبوبـات منبـع‌ پـروتئین‌ هسـتند و وقتـی‌ همراه با غلات مصرف می‌شـوند، بـه‌ عنـوان جـایگزین‌ گوشـت‌، مـرغ و مـاهی‌ مـی‌تواننـد پـروتئینی‌ خـوب و بـا کیفیـت‌ را برای‌ بدن تأمین‌ کنند.

عبداللهی تأکید می‌کند: «با توجه‌ به‌ این‌کـه‌ کـم‌آب‌شـدن بـدن و خشـکی‌ گلـو مـی‌توانـد زمینـه‌ را بـرای‌ ابـتلا بـه‌ کوویـد ۱۹ فـراهم‌ کنـد، در وعــده‌ی ســحر، ســبزی‌هــایی‌ کــه‌ آب بیش‌تری‌ دارنــد، مصرف شود؛ سبزی هایی مثل‌ کاهو، خیار و گوجه‌ فرنگـی که در طــول روز از تشــنگی‌ و کــم‌آبــی‌ بــدن جلــوگیری‌ مــی‌کننــد.»

به گفته‌ی او زیــاده‌روی‌ در مصــرف مـواد قنــدی‌ و شــیرینی‌ از جملــه‌ زولبیا و بامیه، حلـوا و شــله‌زرد خیلــی‌ شــیرین‌ در وعــده‌ی افطــار منجــر بــه‌ اضــافه‌ دریافــت‌ انــرژی‌ و چــاقی‌ مــی‌شــود و اصـولاً مصرف زیاد قند، نمک‌ و چربی،‌ سیستم‌ ایمنی‌ بدن را تضعیف می‌کند.

کد خبر 668701

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha