همشهری آنلاین: منوچهر متکی روز سه شنبه 7 آبان در مراسم افتتاحیه شانزدهمین همایش بین‌المللی آسیای مرکزی و قفقاز در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه طی سخنانی سیاست جمهوری اسلامی ایران در این مناطق را تشریح کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران امنیت ملی خود را مرتبط و در بستر امنیت منطقه‌ای جستجو و پیگیری می‌کند و معتقد است امنیت ملی ایران با برقراری صلح، ثبات و امنیت در منطقه تأمین می‌شود و قوام می‌گیرد.

منوچهر متکی افزود: در این چارچوب ایران به عنوان کشور قدرتمند همجوار با منطقه قفقاز، از نقش و مسئولیت‌های خود در حفظ، تحکیم و ارتقای صلح و امنیت در منطقه آگاه است و از هیچ تلاشی در این خصوص دریغ نکرده است.

وی سوابق کمک‌ها و تلاش ایران برای حل مشکلات اقتصادی کشورهای منطقه در اوایل استقلال و تلاش مستمر برای کمک به حل بحران‌های منطقه‌ای را در همین راستا توصیف و تصریح کرد: کمک به بازسازی و نوسازی زیرساخت‌های اقتصادی و توسعه اقتصادی منطقه و در اختیار گذاشتن امکانات و ظرفیت‌های اقتصادی، فنی، انرژی و حمل و نقلی جمهوری اسلامی ایران از دیگر نشانه‌های بارز حرکت در این مسیر به شمار می‌رود.

متکی با تأکید بر اینکه منطقه قفقاز به توسعه پایدار، متوازن و تحکیم اعتماد متقابل نیاز مبرم دارد گفت: در این زمینه جمهوری اسلامی ایران گسترش روابط با همسایگان بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک، تأمین ثبات ، امنیت و همکاری منطقه‌ای، نفی نفوذ و مداخله بیگانگان در منطقه و تلاش برای کاهش و حل بحران‌های منطقه‌ای را از اولویت‌های مهم و اصلی سیاست خارجی خود قرار داده است.

وی مواضع متعادل جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات اخیر و تأکید بر ضرورت حل مسالمت آمیز بحران در قفقاز را در همین راستا قابل ارزیابی دانست.

وزیر امور خارجه تلاش مشترک کشورهای منطقه برای کاهش زمینه‌ها ، ابعاد و پیامدهای رقابت و تقابل در این منطقه حساس را ضروری و اجتناب ناپذیر برشمرد و تأکید کرد: حضور و نفوذ فزاینده جریانات فرامنطقه‌ای نه تنها به حل و فصل مسائل و مشکلات در منطقه کمک نمی‌کند بلکه بر پیچیدگی اوضاع می‌افزاید.

وی افزود: البته این به معنای استفاده نکردن از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مثبت کشورهای فرامنطقه‌ای نیست.

متکی با بیان اینکه فرصت‌ها، تهدیدها، ضرورت‌ها و الزامات متعدد موجود ایجاب می‌کند که کشورهای منطقه ساز و کار مشترک و مناسبی برای تفاهم و همکاری بر اساس منافع و امنیت دسته جمعی پیش بینی کنند، گفت: این کشورها باید برای رفع تهدیدهای مشترک و بهره برداری مؤثر و جمعی از امکانات و ظرفیت‌های موجود در منطقه تلاش کنند.

وی دیدارهای اخیر خود با مقامات و وزرای امور خارجه کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، گرجستان، ارمنستان و آلمان را با در نظر داشتن اهمیت و حساسیت شرایط کنونی در منطقه قفقاز ارزیابی کرد و گفت: استمرار این رایزنی‌ها می‌تواند به یافتن چارچوبی برای گفتگو و مشاورت‌های مستمر درباره تحولات منطقه‌ای و ترتیبات امنیتی در قفقاز کمک، و رویکردهای همکاری و همزیستی مسالمت آمیز در منطقه را تقویت کند.

متکی همچنین ابراز امیدواری کرد، زمانی فرا برسد که کشورهای منطقه حول محور همکاری و همگرایی در این منطقه و راهکارهای تحقق آن به بحث و گفتگو بنشینند و فضای دوستی، تشریک مساعی و همکاری و تفاهم در این منطقه جایگزین فضای رقابت و رویارویی شود.

کد خبر 66865

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز