همشهری آنلاین: منوچهر متکی با محکوم کردن اقدام اخیر آمریکا و کشتار خانواده‌های سوری، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که کاخ سفید در آخرین روزهای حاکمیت دولت فعلی بنا دارد آخرین برگه‌های کارنامه‌ عملکرد خود را در منطقه کماکان آغشته به خون و با تجاوز تثبیت کند.

به گزارش ایسنا، منوچهر متکی وزیر امور خارجه‌ جمهوری اسلامی ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با امیل لحود رییس جمهور سابق لبنان در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اقدام اخیر آمریکا در حمله به خاک سوریه، گفت: اقدام اخیر بالگردهای آمریکایی در بمباران و حمله به مراکز مسکونی و کشتار خانواده‌های سوریه‌ای را ایران قویا محکوم می‌کند. [حمله بالگردهای آمریکا به منطقه مرزی سوریه]

وی با انتقاد از عملکرد دولت آمریکا طی هشت سال اخیر در منطقه، گفت: آمریکا بنا دارد آخرین برگ‌های کارنامه‌ عملکرد خود در منطقه را کماکان آغشته به خون و با تجاوز تثبیت کند و کارنامه‌ی عملکرد به شدت قابل سرزنش و انتقاد دولت آمریکا در این منطقه را برای جهانیان یک بار دیگر اثبات کند که دولت آمریکا در استیصال چه در پاکستان و چه در کشور‌های همسایه عراق کماکان تجاوزات خود را ادامه می‌دهد.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: کشتار مردم مسلمان پاکستان توسط هواپیماهای آمریکایی و همینطور تجاوز اخیر و کشتن افراد زیادی از خانواده‌ها و مردم بیگناه عزیز سوریه را به شدت محکوم می‌کنیم و فکر می‌کنیم گریزی و فراری برای دولت کنونی آمریکا برای یک قضاوت کاملا منطقی نسبت به عملکرد این کشور در افکار عمومی جهان و منطقه نیست.

متکی با تاکید بر اینکه منطقه در طول هشت سال گذشته قضاوتی کاملا روشن نسبت به عملکرد کنونی دولت آمریکا دارد، تصریح کرد: دولت آمریکا در دوره‌ جدید در شرایط بسیار سختی خواهد بود و رییس جمهور بعدی آمریکا شاید آخرین شانس آمریکا برای تصحیح چهره‌ای که در هشت سال گذشته در مناطق مختلف جهان و در خاورمیانه به شدت ملکوک شده و چهره‌ای که ارایه دهنده‌ تجاوز، توجیه ناامنی، رعب و وحشت حتی تحت نام مبارزه با تروریسم است، است.

وی گفت: این حرف بسیاری از صاحب‌نظران حرف صائبی است که جهان بعد از ادعای مبارزه با تروریسم ناامن‌تر شده است و ما این وضعیت را در کل منطقه شاهدیم.

وزیر امور خارجه‌ بار دیگر تاکید کرد: اقدام اخیر بالگردهای آمریکا در سوریه را از سر استیصال می‌دانیم و قویا آن را محکوم می‌کنیم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان، پیش از پاسخ به سوالات خبرنگاراندر مراسم خوش‌آمدگویی به امیل لحود، وی را از شخصیت‌های برجسته و مقاوم لبنان توصیف کرد که در بخش‌های مختلف از جمله در فرماندهی ارتش لبنان و جایگاه ریاست جمهوری این کشور خدماتی ماندگار برای حفظ استقلال، وحدت ملی، تمامیت ارضی لبنان و به ویژه در دوران سخت هجمه‌ رژیم صهیونیستی در جنگ معروف 33 روزه به عمل آورد.

وی گفت: در دوران جنگ، امیل لحود به عنوان رییس جمهور لبنان حامی جدی و مشوق قوی برای مقاومت یکپارچه‌ در این کشور و وحدت همه‌ گروه‌ها و جریانات مقاومت اعم از مسلمان و مسیحی در لبنان بود و در مواجه با تجاوزات رژیم صهیونیستی صحنه‌هایی ماندگار از پیروزی پایداری بر تجاوز را به نمایش گذاشت.

وزیر امور خارجه با اشاره به سفر خود به لبنان در زمان جنگ 33 روزه، خاطر نشان کرد: در دوران جنگ در سفری که به لبنان داشتم وقتی در ملاقات با ایشان در کاخ ریاست جمهوری چهره‌ مصمم و جدی‌شان همراه با منطق قوی و استدلال دقیقش را بر ضرورت ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی را مشاهده کردم با توجه به عزم جدی مقاومت لبنان، برای من مسجل شد که چهره‌های شاد در 15 روز اول تجاوز که مطمئن به پیروزی بودند به چهره‌هایی کریه که ویژگی دشمنان لبنان و منطقه است بدل خواهد شد.

متکی با تشکر از  سفر امیل لحود به ایران، وی را یکی از رکن‌های جدی به نتیجه رساندن مذاکرات دوحه برای حل مسائل لبنان توصیف کرد و گفت: دو گام اساسی در این خصوص یعنی تعیین رییس جمهور و تشکیل دولت محقق شد و طی ماه‌های آینده ضلع سوم توافق یعنی انتخابات مجلس با مشارکت مردم برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: ثبات و آرامش لبنان جزیی از ثبات و آرامش منطقه است و ایران همواره در کنار مردم لبنان بوده و خواهد بود و لبنان نمایشی زیبا از همزیستی مسالمت‌آمیز همه‌ی طوایف و مذاهب است و می‌تواند به عنوان الگویی سازنده از همزیستی مسالمت‌آمیز ارایه شود.

متکی گفت‌وگوهای خود با امیل لحود را مطلوب و پیرامون وضعیت لبنان، شرایط منطقه و موضوع مهم فلسطین عنوان کرد و گفت: نقطه‌نظرات مشترکی نسبت به این تحولات و چشم‌انداز روشن از تحقق اراده‌ ملت‌های منطقه در حفظ استقلال و وحدت ملی و مخالفت در مورد نفوذ و تاثیرگذاری قدرت‌های فرامنطقه‌ای در منطقه داشتیم.

کد خبر 66855

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز