همشهری آنلاین: دبیر کل مجمع جهانی اقتصاد و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برادامه همکاری‌های مثبت گذشته و لزوم مشارکت متفکران و اندیشمندان و هنرمندان و دانشگاهیان ایران در جلسات داووس تاکید کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، منوچهر متکی که برای شرکت در نشست مجمع جهانی داووس در استانبول به ترکیه سفر کرده است در این دیدار ضمن تبادل نظر درباره آخرین تحولات اقتصاد جهانی ، با تشریح شرایط فعلی رخدادهای ناشی از سیاست‌های نابسامان و از هم گسیختگی پولی و مالی آمریکا گفت: رویکردهای منفی دولتمردان امریکا موجب ناامیدی و یاس فراوان در داخل امریکا را فراهم کرده است و جریان بی اعتمادی به سیاستمداران فعلی را به اوج خود رسانیده است.

وی همچنین با تشریح ظرفیت‌های بالقوه فراوان کشورهای منطقه افزود‌ : اقتصاددانان جهانی در پرتو بی اعتمادی مفرط به قدرت‌های بزرگ صنعتی بر این باور هستند که زیرساخت‌های کشورهای در حال توسعه ظرفیت‌های خوبی برای شکوفایی اقتصادی و جایگزین سازی و جذب سرمایه‌های نگران جهانی در طرح‌های ملی خود دارند.

شواپ، دبیر کل مجمع جهانی اقتصاد (داووس ) نیز در این دیدار خاطرنشان کرد: رایزنی‌ها و اجلاسیه‌های منطقه‌ای می‌تواند فرصت‌ها ، عوارض و چاره اندیشی‌ها ، فراروی دولتمردان ، تجار و صاحبان صنایع قرار داده و چشم انداز برنامه‌های اقتصادی را بسوی توسعه رهنمود کند.

طرفین همچنین نگرانی جهانی از بی ثباتی قیمتهای معاملات انرژی و تاثیر اقتصاد جهانی و خصوصا اقتصاد در حال توسعه مورد بحث قرار داده و دبیر کل مجمع جهانی اقتصاد پیشنهاد مشارکت‌های فعال ایران را در اجلاس آینده داووس در مورد انرژی خواستار شد.

دیدارمتکی با مدیران رسانه‌های جهان 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از دیدار با دبیرکل مجمع جهانی اقتصاد با مدیران و سردبیران رسانه‌های جهان در حاشیه اجلاس منطقه ای مجمع جهانی اقتصاد در استانبول گفتگو کرد. 

منوچهر متکی در این دیدار درباره آخرین تحولات سیاسی،‌ اقتصادی، امنیتی و بحران‌های ناشی از رویکردهای جاری در عراق ، افغانستان و لبنان با مدیران رسانه‌های جهان گفتگو کرد.

ویزر امور خارجه ایران با اشاره به بحران لبنان گفت: این بحران پیچیدگی‌های خاص خود را داشت و جمهوری اسلامی با دیپلماسی منطقه‌ای و مشارکت تمام طرف‌های محلی، منطقه‌ای و در خلال اجلاس دوحه توانست تمام طرف‌ها را به توافق و تفاهم ترغیب کند.

متکی درباره مسایل قره باغ گفت: جمهوری اسلامی ایران به منظور استقرار صلح و ثبات در منطقه قفقاز با رایزنی با تمام طرف‌های آذری و ارمنی سعی دارد نقش خیرخواهانه و مساعی انساندوستانه را ایفاء کند.

وزیر امور خارجه ایران در باره تجاوز بالگردهای آمریکایی به روستای مرزی سوریه گفت: ایران رویکرد اقدامی تجاوکارانه و محکوم بود و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و مغایر با تمام مقررات بین المللی است و امروز آمریکابه طور روشن درحال دریافت واکنش رویکردهای غلط خود در عرصه‌های سیاسی و بین المللی است.

متکی درباره انتخابات آمریکا گفت: افکار عمومی در آمریکا خواهان تغییر رویکرد دولتمردان این کشور است. صرف نظر از اینکه چه کسی در این کشور در نهایت رای بیاورد ضرورت تغییر بنیادین رویکردهای غلط دولتمردان آمریکایی است.

وزیر امور خارجه ایران درباره ظرفیتهای متنوع مناسبات ایران و ترکیه گفت: ظرفیت‌های گسترش مناسبات در عرصه‌های اقتصادی، انرژی، تجاری، امنیتی و مواصلات بسیار متنوع و فراوان است و امیدواریم در پرتو منافع مشترک برای تحقق اهداف متعالی، ‌گامهای بلندی برداریم.

کد خبر 67140

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز