مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با زیر سؤال بردن دوباره ادعاهای غرب در مورد برنامه هسته‌ای ایران، تاکید کرد که تهران به‌دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست.

به گزارش پرس‌‌تی‌وی، محمد البرادعی که روز دوشنبه در ساختمان شهرداری لندن سخن می‌گفت، افزود: ایران با ساخت سلاح هسته‌ای فاصله زیادی دارد و حتی اگر براساس ادعاهای غرب، چنین قصدی داشته باشد، مواد و تجهیزات لازم برای این کار را در اختیار ندارد.

وی با اشاره به مطالعات ادعایی مطرح شده علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران [آشنایی با ایران هسته‌ای] تصریح کرد: تا زمانی که تهران تحت نظارت آژانس فعالیت می‌کند، امکان تولید سلاح هسته‌ای در این کشور وجود ندارد.

تکرار موضع ادعایی

با وجود این، وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر در موضعی تکراری مدعی شد چنانچه ایران غنی‌سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد، واشنگتن با این کشور گفت‌وگو خواهد کرد.
به گزارش مهر، کاندولیزا رایس در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی ادعا کرد که ما برای گفت‌وگو با ایران کاملا آماده‌ایم، اما نمی‌خواهیم برای ایران پوششی ایجاد کنیم تا در سایه آن بتواند توانایی ساخت سلاح هسته‌ای را به دست آورد.

جالب آنکه پایگاه اینترنتی روزنامه انگلیسی گاردین روز گذشته نوشت: غرب اگر خواستار همکاری ایران است، باید برای اهداف برنامه هسته‌ای این کشور احترام بیشتری قائل شود.
به گزارش ایرنا، این روزنامه با بیان اینکه ما فقط زمانی می‌توانیم اهداف واقعی ایران را درک کنیم که با آنها تعامل داشته باشیم، افزود: لازمه ورود به گفت‌و‌گوی مؤثر با ایران دانستن ارزش‌ها و تفکرات این کشور است.

ناکامی رایزنی‌ 1+5

از سوی دیگر، مذاکره تلفنی مدیران سیاسی وزرای امور خارجه 1+5 که 2 هفته به خاطر استنکاف چین از حضور در گفت‌وگوها به تعویق افتاده بود، سرانجام برگزار شد، اما به نتیجه ملموسی برای تشدید تحریم‌های ایران دست نیافت.

این رایزنی در حالی انجام شد که اوایل مهرماه گذشته پنجمین قطعنامه ضدایرانی شورای امنیت بدون دربرداشتن هیچ تحریم جدیدی تصویب شد و در یک ماه گذشته همواره موضوع اختلاف در 1+5 در مورد تشدید تحریم‌ها مطرح بوده است و 2 روز قبل هم توماس اشتک، معاون سخنگوی دولت آلمان وجود این اختلاف را تایید کرده بود.

به گزارش ایسنا، رابرت وود، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پس از این مذاکره تلفنی گفت که طرف‌های مذاکره همچنان به راهبرد دوسویه در قبال ایران متعهد هستند و در روزها و هفته‌های آینده با یکدیگر در تماس خواهند بود.

کد خبر 66407

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز