همشهری آنلاین: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد جمعه (29 شهریور) با صدور بیانیه ای بار دیگر حمایت خود را از برنامه هسته ای ایران اعلام کردند

به گزارش مهر، سفرای کشورهای جنبش عدم تعهد "نم" در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز بیانیه‌ای را در حمایت از فعالیت هسته‌ای ایران تصویب کردند.

در این بیانیه پس از جلسه دو ساعته کشورهای عضو عدم تعهد در وین که پشت درهای بسته صادر شد با اشاره به تاکید گزارش اخیر محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، [متن کامل گزارش البرادعی درباره برنامه هسته‌ای ایران ]تصریح شده است که حق کشورها برای توسعه انرژی اتمی برای مقاصد صلح آمیز نباید به هیچ عنوان محدود شود و انتخاب‌ها و تصمیمات تمامی کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران در زمینه استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای و چرخه سوخت باید محترم شمرده شوند.

در این بیانیه همچنین بر نقش آژانس به عنوان تنها نهاد صلاحیت دار برای راستی آزمایی تعهدات پادمانی کشورهای عضو تاکید شده است.

اعضای جنبش عدم تعهد در بیانیه خود بر تحقق منطقه خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای نیز تاکید کردند و از اسرائیل خواستند تا بدون قید و شرط و بدون تاخیر به NPT بپیوندد و فورا تمامی تاسیسات هسته‌ای خود را تحت پادمان جامع آژانس قرار دهد.

در بیانیه غیر متعهد‌ها همچنین بیانیه اجلاس اخیر وزیران خارجه این جنبش در تهران مورد حمایت قرار گرفته است . 

متن این بیانیه از سوی سفیر کوبا به عنوان رئیس دوره‌ای جنبش عدم تعهد در نشست آتی شورای حکام قرائت خواهد شد. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه هفته آینده تشکیل جلسه می‌دهد .

همچنین در حالی که آمریکا بدنبال تشدید تحریم‌های ایران است مسکو و پکن با هر گونه اقدام جدید در این مورد مخالفت کرده‌اند.

کد خبر 63758

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز