همشهری آنلاین: منابع نزدیک به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردند که آژانس گزارش جدید خود درباره ایران را روز دوشنبه 15 سپتامبر منتشر می‌کند، اما این امر قطعی نیست.

ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد: این منابع تاکید کردند که گزارش جدید محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌‌ای ایران پس از مذاکرات اولی ها‌ینونن، معاون البرادعی و مقامات ایرانی در تهران منتشر می‌شود.

این مقامات در ادامه گفتند: این که آژانس گزارش خود را روز دوشنبه15 سپتامبر منتشر کند "محتمل است، اما قطعی نیست".

بر اساس روال آژانس ،هفت تا 10 روز قبل از آغاز نشست رسمی شورای حکام، مدیرکل آژانس گزارش‌های خود درباره موضوعات مختلف را برای بررسی اعضای شورای حکام منتشر می‌کند.

از زمان آغاز مناقشه هسته‌ای ایران و بررسی پرونده هسته‌ای این کشور در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، البرادعی در هر نشست فصلی شورای حکام درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌‌ای ایران و همکاری‌های بین ایران و آژانس گزارش جداگانه‌ای را منتشر می‌کند.

از زمانی که پرونده هسته‌ا‌ی ایران به طور غیرقانونی به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شد، مدیرکل آژانس موظف شد به طور همزمان گزارش‌هایش درباره ایران را به شورای امنیت نیز ارایه کند.

گفتنی است تاکنون انتشار گزارش‌های البرادعی به طور غیررسمی بیش‌تر از یک هفته تا قبل از نشست رسمی به طول نینجامیده است.

ایران در دو ماه گذشته همکاری‌های کافی با آژانس درباره رفع سوالات و ابهامات داشته است و در این‌باره چندین دور مذاکرات با حضور هاینونن و کارشناسان بخش پادمان آژانس انجام شده است.

پیش‌بینی می‌شود نتایج این مذاکرات در گزارش جدید ابرادعی منعکس شده باشد.

ایران با وجود آن که به سوالات آژانس در چارچوب مدالیته پاسخ داده اما پذیرفته است تا در صورت وجود سوالات دیگر آن‌ها را بشنود و پاسخ مقتضی را ارایه کند.

کد خبر 63405

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز