دوشنبه ۱ مهر ۱۳۸۷ - ۰۵:۱۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه نشست سالانه ماه سپتامبر خود را در وین آغاز می‌کند

در این نشست شورا نیز همانند نشست‌های قبلی پرونده هسته‌یی ایران یکی از موضوعات گفت‌وگوها خواهد بود.

به گزارش ایسنا در این نشست همچنین وضعیت تحقیقات آژانس درباره سوریه نیزمطرح خواهد شد.

مساله سوریه که آمریکا آن را به ساخت پنهانی یک تاسیسات هسته‌یی (که سال گذشته به واسطه حمله هوایی رژیم صهیونیستی نابود شد) متهم کرده است به طور رسمی در برنامه کار آژانس قرار ندارد.

با این حال انتظار می‌رود محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنرانی مراسم افتتاحیه این اجلاس (که به گفته برخی دیپلمات‌ها ممکن است روز چهارشنبه به پایان برسد) 35 عضو شورای حکام را در جریان وضعیت تحقیقات آژانس در این باره قرار دهد.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه،اعضای شورا در نهایت درباره جدیدترین گزارش البرادعی درباره لیبی که در سال 2003 یک برنامه هسته‌یی تسلیحاتی را کنار گذاشته و از آن پس در پاسخگویی به سوالات باقی مانده با آژانس همکاری آشکار و باز داشته است، صحبت خواهد کرد.

اما در حالیکه ایران بارها بر ساختگی و بی‌اساس بودن مطالعات ادعایی تاکید کرده است، کشورهای غربی همچنان انتظار دارند توضیحات بیشتری را در این زمینه از تهران دریافت کنند.

دیپلمات‌هایی که هفته گذشته در یک جلسه فنی ویژه شرکت داشتند مدعی هستند که هرمن ناکرتز، رییس بازرسی‌های آژنس در منطقه خاورمیانه در آن جلسه اسناد و عکس‌هایی را به آنها نشان داد که به ادعای این دیپلمات‌ها نشان دهنده فعالیت‌های ایران بر مخروط موشکی است.

گرگوری شولتی،‌ نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان این جلسه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که «ناکرتز» مدعی است این اطلاعات معتبر بوده و آنها از ایران خواسته‌اند پاسخ اساسی به آنها بدهد.

اما علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس با بیان اینکه ایران تحت فشار قرار گرفته است تا با افشای اطلاعاتی که برای امنیت ملی‌اش حیاتی است دروغین بودن ادعاهای غرب را اثبات کند، گفت: « هیچ کشوری درباره فعالیت‌های نظامی متعارف خود اطلاعات ارایه نمی‌کند.»

وی افزود:« من در این جلسه گفتم: "چه کسی باور می‌کند که مرکز اطلاعات جاسوسی آمریکا مجموعه‌ای از اسناد کاملا محرمانه را درباره یک برنامه هسته‌ای از نوع پروژه منهاتان در ایران پیدا کند و هیچ یک از آن اسناد آرم "کاملا محرمانه" یا "پنهانی" را نداشته باشد!؟»

سلطانیه در ادامه گفت:« تاجایی که به ما مربوط می‌شود، این مساله تمام شده است.»

در نشست شورای احکام آژانس مساله جانشینی البرادعی نیز به بحث گذاشته خواهد شد؛ وی اعلام کرده است که پس از پایان دوره مدیریتش در 30 نوامبر سال 2009 برای بار چهارم نامزد مدیر کلی آژانس نخواهد شد.

مساله هسته‌یی ایران روز جمعه گذشته نیز موضوع نشست دیپلمات‌های پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل (انگلیس، چین، روسیه، فرانسه و آمریکا) و آلمان بود.

نمایندگان این کشورها در محل وزارت امور خارجه‌ آمریکا با یکدیگر ملاقات کردند تا درخصوص چگونگی پیشروی درخصوص مساله‌ی هسته‌یی ایران مذاکره کنند، اما قادر نشدند درخصوص دور جدید تحریم‌ها علیه تهران به اجماع نظر دست یابند.

رابرت وود، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت:« در طول مذاکرات نمایندگان بار دیگر بر تعهدشان برای دنبال کردن استراتژی دوسویه تاکید کردند.»

بر اساس این استراتژی ایران با پیشنهاد دریافت مشوق‌ها در ازای توقف غنی‌سازی و نیز تهدید به تحریم در صورت عدم پایبندی به این درخواست‌ها روبه‌رو می‌شود.

با این حال «وود» درباره‌ی تحریم‌ها فقط توانست این را بگوید که این دیپلمات‌ها "هم‌چنان به بررسی اقدامات احتمالی بیشتر در مسیر دوم متعهدند".

آمریکا و متحدین اروپایی‌اش برای تصویب سریع قطعنامه چهارم تحریم علیه ایران اعمال فشار سیاسی می‌کنند تا وانمود شود که اراده جامعه‌ بین‌المللی مبتنی بر عدم اجازه‌ تولید سلاح هسته‌یی به ایران است. اما روسیه و چین مخالف این اعمال فشارها هستند و انتظار می‌رود تلاش کنند تا این روند را آهسته کنند، کاری که در گذشته و درخصوص قطعنامه‌های قبلی انجام داده‌اند.

وزارت امور خارجه‌ی روسیه در بیانیه‌ای با تاکید بر مخالفتش با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران تداوم تلاش‌ها برای حل این مساله از طریق مذاکرات را خواستار شد.

اداره‌ی مطبوعات و اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه روسیه در این بیانیه‌ اعلام کرد که روسیه "در این مرحله مخالف تنظیم تدابیر جدید علیه ایران است" و معتقد است که باید "تلاش‌ها برای احیای مذاکرات سازنده با تهران با هدف پیشبردن روند مذاکرات ادامه یابد."

در این بیانیه آمده است: ما مخالفت خود را در مرحله کنونی با اتخاذ و تنظیم تدابیر جدید از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کردیم. طرف روسی بر لزوم تداوم تلاش‌ها برای احیای مذاکرات سازنده با تهران با هدف پیشبرد روند مذاکراتی تاکید کرد.

در این بیانیه گفته شده است که شرکت‌کنندگان این دیدار بر پیروی خود از حل سیاسی ـ دیپلماتیک این مساله بر اساس بسته‌ پیشنهادی مشوق های جدید که در ماه ژوئن سال جاری به ایران ارائه شد و هم‌چنین همکاری شفاف ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای روشن شدن کلیه مسایل برنامه‌ی هسته‌یی تهران تاکید کردند.

ظاهرا به جز روسیه و چین آلمان نیز با ایده اعمال تحریم‌ها سرد برخورد کرده است.

ینس پلوتنر، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آلمان روز جمعه گفت: پیشنهاد اساسی اتحادیه اروپا هم‌چنان بر روی میز است. ما هنوز با ایران برای دریافت پاسخی ملموس در حال گفت‌وگو هستیم و امیدواریم پاسخ مثبتی را به این پیشنهاد دریافت کنیم.

 

کد خبر 63979

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز