گروه سیاسی: یک روز پس از نشست مدیران سیاسی وزرای امور خارجه 1+5 در پاریس که برای بحث و بررسی موضوع هسته‌ای ایران انجام شد

هماهنگ‌کننده سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا و نماینده 1+5 در روند مذاکره با ایران، تأکید کرد که احتمالا به‌زودی مذاکرات ایران و 1+5 از سر گرفته خواهد شد.
خاویر سولانا در حاشیه اجلاس اتحادیه اروپا و روسیه در فرانسه به رویترز گفت: احتمالا در آینده نزدیک نشست‌هایی همانند آنچه در تابستان گذشته میان معاونان من و سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران داشتیم، برگزار خواهد شد.

پس از مذاکره 29 تیرماه گذشته ایران و 1+5 در ژنو، معاونان جلیلی و سولانا در چند دور این گفت‌وگوها را ادامه دادند، اما این روند در نتیجه تصویب قطعنامه ضدایرانی 1835 شورای امنیت به تعویق افتاد.

سولانا همچنین خاطرنشان کرد: چنانچه مذاکرات ایران و اروپا به حل و فصل بیشتر ابهام‌ها بینجامد، این رایزنی‌ها ادامه خواهد یافت و امکان دیدار او و سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران بیشتر خواهد شد.

2 هفته قبل، سولانا در نامه‌ای خطاب به جلیلی تأکید کرده بود که سؤالات ایران نسبت به مجموعه پیشنهادهای 1+5 قابل درک است و این گروه از مذاکره با ایران حمایت می‌کند.

هماهنگ‌کننده سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا همچنین با اشاره به نشست پنجشنبه 1+5 در پاریس که به گفته خبرگزاری‌ها قرار بود در جریان آن، سؤالات ایران درباره پیشنهادهای 1+5 مورد بحث و بررسی قرار گیرد، تصریح کرد که تصمیم خاصی در این نشست اتخاذ نشده است.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز در پایان نشست 1+5 در بیانیه‌ای کوتاه خاطرنشان کرد: در جریان این رایزنی‌ها وضعیت فعلی بررسی شد و درباره مسیری که در پیش داریم، گفت‌وگوهایی انجام گرفت و 6 کشور در هفته‌های آینده به مشورت‌ با یکدیگر ادامه خواهند داد.

یک روز پیش از این نشست نیز برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه در مؤسسه بروکینگز واشنگتن گفته بود که گفت‌وگو با ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای‌ این کشور باید معنادار باشد و دولت جدید آمریکا پیش از هرگونه مذاکره احتمالی با ایران باید کشورهای اروپایی را در جریان این گفت‌وگوها قرار دهد.

مهر نیز به نقل از آسوشیتدپرس نوشت‌: در کنفرانسی که قرار است هفته آینده با موضوع آینده سیاست آمریکا در برابر ایران برگزار شود، کارشناسان به باراک اوباما خواهند گفت که با توجه به کارآمد نبودن تحریم‌ها علیه ایران، حمله نظامی ضد‌ایران نیز بدون شک شکست خواهد خورد.

در همین حال، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه که کشورش به تازگی به عضویت شورای امنیت درآمده است، در سخنرانی خود در دانشگاه کلمبیای نیویورک گفت: ترکیه از نزدیک، موضوع هسته‌ای ایران را تحت نظر دارد و مواضع خود را در این باره آشکارا اعلام کرده است.

به گزارش ایسنا، وی تأکید کرد: ما به صراحت از فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران حمایت کرده‌ایم، اما با سلاح هسته‌ای مخالفیم.

ترکیه پیش از این بارها برای میانجیگری میان ایران و غرب در مورد موضوع هسته‌ای اعلام آمادگی کرده است.

کد خبر 68326

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز