گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در گزارش اخیر خود درباره برنامه هسته‌ای ایران با طرح ادعای همکاری نکردن ایران در مورد موضوع مطالعات ادعایی، مسیرها را برای اعمال فشار بیشتر غرب بر تهران باز نگه داشت،

روز گذشته از کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا خواست اسنادی را که براساس آنها ادعاهای خود علیه ایران را مطرح کرده‌اند به تهران نشان دهند.

محمد البرادعی که در افتتاحیه نشست فصلی شورای حکام سخن می‌گفت و ایسنا از آن خبر داد، از اعضای شورای حکام خواست تا اجازه دهند که بازرسان آژانس، اصل و یا کپی اسنادی را که به گفته وی به فعالیت‌های با کاربرد دوگانه مربوط می‌شود، در اختیار ایران قرار دهند.

مقام‌های آژانس پیش از این تنها تصویر مدارک مربوط به ادعاهای غرب را آن هم از روی صفحه لپ‌تاپ به مقام‌های ایرانی نشان داده‌اند و جالب آنکه تهران با استناد به همین تصویرهای محدود، 117‌صفحه پاسخ متقن در رد ادعاهای مذکور به آژانس ارائه کرده است.

البرادعی روز گذشته همچنین با بیان اینکه آژانس متأسفانه در روشن ساختن ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران پیشرفتی اساسی را حاصل نکرده است، این مسئله را موجب نگرانی جدی خواند.

واکنش ایران

در همین حال، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس با بیان اینکه اکنون برای شورای حکام مشخص شده است که اصل و حتی کپی اسنادی که درباره مطالعات ادعایی مطرح است، به آژانس داده نشده، افزود: آمریکا برای آژانس بن‌بست ایجاد کرده است‌.

به گزارش ایرنا، وی که در حاشیه نشست شورای حکام با خبرنگاران سخن می‌گفت، نسبت به این موضوع که ایران بدون دیدن اسناد مورد سؤال واقع شده است، ابراز تعجب کرد و گفت: آمریکا با ارائه نکردن اصل اسناد مورد ادعا در روند راستی‌آزمایی و فعالیت فنی دبیرخانه اختلال ایجاد کرده است.

محمد سعیدی، معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی هم دیروز تأکید کرد: چنانچه کشورهای مدعی مطالعات ادعایی، اصل اسناد ادعایی خود را در اختیار آژانس قرار دهند، این نهاد قادر است طبق قوانین به بررسی این موضوع که البته اصالت نیز ندارد، بپردازد.

وی افزود: متأسفانه تا این لحظه کشورهای خاصی از ارائه اصل اسناد ادعایی خودداری کرده‌اند و لذا مسئولیت موضوع و پیشرفت نکردن بررسی‌های آژانس به‌عهده این کشورهاست.

کشورهای غربی و به‌ویژه آژانس‌های جاسوسی آمریکا، اواخر سال گذشته پس از آنکه احساس کردند با پاسخ دادن ایران به همه ابهام‌های آژانس در قالب طرح مدالیتی، دیگر دستاویزی برای اعمال فشار بر ایران در اختیار ندارند، به ناگاه برخی ادعاهای واهی و ساختگی را مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران مطرح کردند، بدون اینکه هیچ مدرکی در این باره به ایران ارائه دهند.

شواهدی وجود ندارد

مدیر‌کل آژانس هم دیروز تصریح کرد که آژانس هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر استفاده از مواد هسته‌ای در ارتباط با مطالعات ادعایی در ایران نیافته است‌.

وی همچنین با یادآوری دوباره منحرف‌نشدن مواد هسته‌ای ایران به سمت اهداف ممنوعه گفت‌: با این حال ما باید از تمامی اطلاعاتی که می‌تواند استفاده نکردن ایران از مواد هسته‌ای برای مقاصد نظامی را تأیید کند، استفاده کنیم. 

البرادعی در عین حال با اشاره به سخنان چند روز قبل سلطانیه تأکید کرد که آژانس به‌دنبال آن نیست درباره سلاح‌ها و فعالیت‌های متعارف نظامی در ایران تجسس کند.

مدیرکل آژانس بار دیگر موضوع پروتکل الحاقی را پیش کشید و مدعی شد: تا زمانی که ایران پروتکل الحاقی را اجرا نکند، آژانس نمی‌تواند نسبت به فقدان مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران اطمینان خود را اعلام کند.

این در حالی است که بسیاری از کشورهای عضو آژانس تاکنون حتی برای امضای پروتکل الحاقی نیز اقدام نکرده‌اند. به گزارش ایرنا، قرار است موضوع هسته‌ای ایران فردا در نشست شورای حکام بررسی شود و رویترز به نقل از دیپلمات‌ها خاطرنشان کرد که حتی احتمال طرح یک قطعنامه نمادین علیه ایران هم در این نشست وجود ندارد.

نشست وزرای خارجه 1+5

از سوی دیگر، قرار است وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 پنجشنبه (پس‌فردا) در نیویورک درباره‌ برنامه هسته‌ای ایران مذاکره ‌کنند.

فردریک دزانیو، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ فرانسه هدف از برگزاری این جلسه را بررسی موضوع اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران اعلام کرد.  جمعه گذشته مدیران سیاسی وزرای امور خارجه 1+5 در واشنگتن با یکدیگر دیدار کرده بودند.

کد خبر 64032

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز