همشهری آنلاین: رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: روند آماده‌سازی بانک‌ها و بیمه ها به علت داشتن شرایط خاص خیلی طولانی شده است اما مراحل نهایی کار واگذاری را می‌گذراند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، غلامرضا حیدری کرد زنگنه افزود: برای واگذاری بانک ها و بیمه‌ها، دو سال کار شده که مهمترین این کارها اصلاح اساسنامه، تعیین تکلیف وضع حساب‌های بدهکاران و صندوق‎های بازنشستگی است.

وی با تشریح عملکرد دولت در خصوصی سازی گفت: صنایع بزرگی همچون فولاد ها از جمله فولاد مبارکه خوزستان، خراسان و صنایع مس، مخابرات وارد بورس شده اند و بیش از 70 درصد سهام صنایع فولادی به بخش خصوصی واگذار شده است.

معاون وزیر اقتصاد و دارائی ادامه داد: 81 و نیم درصد از سهام فولاد مبارکه ، 80 درصد از فولاد خوزستان و 80 درصد از صنایع مس واگذار شده است و در اینده نزدیک حدود 50 درصد از پالایشگاه اصفهان که از پالایشگاههای بزرگ کشور است به صورت بلوکی واگذار خواهد شد.

کرد زنگنه گفت: در بخش نفت هم تعدادی پتروشیمی‌های بزرگ و کشتیرانی واگذار شده است.

وی درباره رد دیون دولت در قالب واگذاری سهام اینکه خصوصی سازی محسوب می شود یاخیر گفت: این خصوصی سازی است زیرا صندوق های بازنشستگی در همه جای دنیا متعلق به کارکنان است و سرمایه آن بودجه دولت نیست و سرمایه این صندوق ها متعلق به مردم است و مشمول قوانین دولتی هم نیستند در نتیجه رد دیون دولت در قالب واگذاری سهام خصوصی سازی محسوب می شود.

رییس سازمان خصوصی سازی درباره نبود تعادل در واگذاری سهام به بخش خصوصی و سهام عدالت هم گفت : تا سال 1393 پایان برنامه خصوصی سازی کشور برای بخش خصوصی زمان در نظر گرفته ایم، اما برای سهام عدالت امسال آخرین سال واگذاری سهام عدالت است و طبیعی است که تعادل برقرار نباشد.

وی افزود: باید در یک برنامه زمانی کوتاه مدت 42 هزار میلیارد تومان سهم بخش تعاونی از سهام عدالت واگذار شود که 22 هزار میلیارد تومان واگذار شده است و امسال حدود 19 و نیم هزار میلیارد تومان دیگر باید سهام عدالت واگذار شود تا رقم 42 هزار میلیارد تومان قانون سیاست های اصل 44 محقق شود.

زنگنه گفت : سهم بخش تعاون که سهام عدالت است باید امسال پایان پذیرد اما بخش خصوصی تا سال 1393 برای واگذاری فرصت وجود دارد.

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت:‌ شرکت هایی که مشمول قانون اجرای سیاست های اصل 44 هستند ،در قانون بودجه سالانه "ستاره دار" می شوند.

کرد زنگنه افزود: این شرکت ها در هر مرحله از واگذاری ها که 51 درصد سهام انها واگذار می شود ،خود به خود از قانون بودجه سالانه دولت خارج می شوند.

وی اضافه کرد : امسال نیز این کار انجام شد و تا پایان سال هم هر شرکتی که واگذاری سهام ان به 51 درصد برسد ، از بودجه دولت خارج می شود.

کرد زنگنه گفت: دولت دیگر در این شرکت ها سرمایه گذاری نمی کند و حتی اگر این شرکت ها افزایش سرمایه دهند و 41 درصد سهام انها دراختیار دولت باشد، اراده دولت این است که به منظور افزایش سهم بخش خصوصی ، در افزایش سرمایه متناسب با سهم خود نیز مشارکت نکند.

معاون وزیر اقتصاد گفت: بیش از90 درصد واگذاری ها امسال به صورت بلوکی بوده و شرکت کارگزاری سهام عدالت نیز غیردولتی است و به وکالت از سهام داران در تعیین مدیریت شرکت های واگذار شده، حضور دارد.

کد خبر 66176

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز