گروه اجتماعی – مینا شهنی: بیمه پایه درمان ایرانیان هنوز به سرانجام نرسیده‌است.

این نوع بیمه قرار بود تمامی کسانی را که از پوشش بیمه‌ای درمان برخوردار نیستند پوشش دهد.پس از آنکه وزیر رفاه و تامین اجتماعی در نخستین روزهای امسال، خبر از اجرای بیمه پایه درمان داد؛ انتظار گروهی از مردم برای استفاده از مزایای بیمه درمان شکل گرفت.

عبدالرضا مصری، وزیر رفاه، در مراسم افتتاح بانک اطلاعات ایرانیان در اردیبهشت ماه امسال، گفته بود: ۲۰ نوع خدمت جدید که سال گذشته در وزارت رفاه کلید خورده بود در سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

همچنین وی تاکید کرده بود که از هفته آینده، (آخرین هفته اردیبهشت)، فراخوان بیمه درمانی سازمان خدمات درمانی برای تمامی گروه‌هایی که از هیچ‌نوع بیمه‌ای برخوردار نیستند آغاز خواهد شد و در اجرای این طرح، کسانی که مایل هستند می‌توانند با پرداخت ۵۰ درصد حق بیمه، از خدمات سازمان بیمه خدمات درمانی بهره ببرند.

این سخنان وزیر سبب شد تا مخاطبان این خبر منتظر اجرای طرح بیمه پایه درمان از روز اول خرداد ماه امسال باشند؛ اما با نزدیک شدن به‌ روزهای نخست خرداد‌ماه این انتظار بی‌ثمر ماند.

پس از آن نیز با گذشت ماه‌ها، هر بار به‌دلیلی اجرای این طرح عقب و عقب‌تر رفت، تا آنجا که با ورود به نیمه دوم سال نیز این طرح هنوز به اجرا نرسیده‌است.

صادق رجایی، مدیرعامل سازمان خدمات درمانی که در آخرین گزارشی که از اجرای این بیمه داده، بر انتظار برای تصویب آیین‌نامه تاکید کرده است.

او که مدیریت سازمانی را دارد که بناست به‌عنوان مجری این طرح باشد در نخستین روزهایی که وزیر رفاه خبر از اجرای طرح بیمه پایه درمان داده ‌بود همواره در پاسخ به خبرنگاران نسبت به چگونگی اجرای طرح اظهار بی‌اطلاعی کرده و این اظهارات را تا مدت‌ها بعد نیز ادامه داد.

اما چندی پیش اعلام کرد که آیین‌نامه بیمه پایه ایرانیان آماده‌شده و برای بررسی به کمیته سه گانه‌ای  فرستاده شده‌است.

کمیته سه گانه متشکل از نمایندگان وزارت رفاه و تامین اجتماعی، وزارت بهداشت و درمان و نیز معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری است.

دور جدید انتظار

پس از انتشار این خبر انتظار برای اجرای بیمه پایه وارد چرخه جدیدی شد، این‌بار باید منتظر بود تا کمیته سه‌گانه نظرش را اعلام کند.

مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی از ایرانیانی که دفترچه بیمه درمانی ندارند و در انتظار اجرای این طرح هستند، خواسته، تا زمان صدور دفترچه‌ها صبر و تحمل داشته‌ باشند؛

اما هرگز از زمان احتمالی اجرای این طرح خبری منتشر نشده‌است و معلوم نیست افراد فاقد بیمه تا کی باید منتظر باشند.

برنامه توسعه را جدی بگیریم

برنامه چهارم توسعه نیز بر پوشش بیمه‌ای همه ایرانیان تأکید دارد. ماده ۹۶ این برنامه که سال‌ آخر اجرا را پشت سر می‌گذارد، پوشش کامل و ۱۰۰ درصدی از بیمه همگانی خدمات درمانی را پیش‌بینی کرده‌است.

در ماده ۱۰ ‌قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور نیز آمده است: حداقل شمول و سطح خدمات پزشکی و دارو شامل خدمات پزشکی اورژانس، عمومی و تخصصی (‌سرپایی و بستری) که انجام و ارائه‌آن در نظام بیمه خدمات درمانی به‌عهده سازمان‌های بیمه‌گر قرار می‌گیرد و فهرست خدمات فوق تخصصی که مشمول بیمه‌های مضاعف (‌مکمل)‌است، به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید شورای‌عالی و تصویب هیأت وزیران تعیین و اعلام می‌شود.

همین تبصره در ماده‌ای دیگر وزارت رفاه و تأمین‌ اجتماعی را ملزم به صدور دفترچه یا کارت بیمه پایه درمانی همگانی کرده‌است؛ اما قانون بودجه سال گذشته دولت را مکلف به اجرای بیمه پایه درمانی در کشور کرده‌است.

در بند ب از تبصره ۱۴ این قانون آمده است: به‌منظور ایجاد عدالت در برخورداری از خدمات بیمه‌ درمانی و دسترسی همگانی به خدمات درمانی در سال ۱۳۸۶ ، آحاد جمعیت کشور براساس مفاده ماده ۱۳ قانون بیمه همگانی تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار گیرند.

کد خبر 66933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز