همشهری آنلاین: کمک هزینه بارداری در صورتی به زنان بیمه شده پرداخت می‌شود که یک سال پیش از زایمان، حق بیمه 60روز کار را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده باشند.

احمدپایور - رییس اداره بیمه بی‌کاری و تعهدات کوتاه مدت سازمان تامین اجتماعی - با اشاره به شرایط پرداخت کمک هزینه بارداری، به ایسنا گفت: این زنان در مدت استراحت ایام بارداری نباید به کار اشتغال داشته و در مدت استراحت ایام بارداری، مزد یا حقوقی از کارفرما دریافت نکرده باشند.

وی ادامه داد: همچنین این افراد روز قبل از شروع استراحت، مشغول به کار باشند و یا در مرخصی استحقاقی به سر برند و زایمان آن‌ها مربوط به فرزند چهارم نباشد، مگر آن که فرزندان قبلی آن‌ها فوت کرده باشد.

رییس اداره بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه مدت تامین اجتماعی، در رابطه با مدت دریافت کمک هزینه بارداری، اظهار کرد: در ایام بارداری، بر خلاف ایام بیماری که برای 3 روز اول استراحت سرپایی بیمه شده، غرامت دستمزد پرداخت نمی‌شود، حتی در صورتی که استراحت بیمه شده سرپایی باشد و وی در بیمارستان بستری نشود، کمک هزینه بارداری از اولین روز شروع استراحت، محاسبه و پرداخت می‌شود.

وی مدت مرخصی زایمان برای مادرانی که فرزندانشان را از شیر خود تغذیه می‌کنند، در زایمان‌های یک قلو و دو قلو را 6 ماه و برای زایمان‌های 3 قلو و بیشتر را یک‌سال اعلام کرد که حداقل 3 ماه از غرامت دستمزد متعلقه بابت استراحت پزشکی بعد از تاریخ زایمان، قابل پرداخت است.

وی درباره میزان کمک هزینه بارداری گفت: میزان غرامت دستمزد ایام بارداری، معادل دوسوم آخرین مزد یا حقوق بیمه شده است که حداکثر برای 6 ماه بدون کسر 3 روز اول پرداخت می‌شود.

پایور ادامه داد: نحوه محاسبه آخرین مزد یا حقوق بیمه شده نیز به این ترتیب است که کل مبالغی که بیمه شده در آخرین 90 روز قبل از استراحت دریافت کرده است، با هم جمع و بر روزهای کارکرد بیمه شده در این مدت تقسیم می‌شود.

وی یادآورشد: زنان مشمول قانون تامین اجتماعی می‌توانند، برای انجام تمام مراقبت‌های پزشکی پیش از زایمان، هنگام زایمان و پس از آن، به مراکز درمانی تامین اجتماعی مراجعه و بدون پرداخت هیچ‌گونه وجهی از خدمات این مراکز استفاده کنند.

رییس اداره بیمه بی‌کاری و تعهدات کوتاه مدت تامین اجتماعی افزود: همچنین این دسته از زنان می‌توانند، برای انجام مراقبت‌های خاص دوران بارداری و زایمان به پزشکان و مراکز پزشکی طرف قرارداد مراجعه و با پرداخت درصد ناچیزی از نرخ خدمات، تحت عنوان فرانشیز از خدمات برخوردار شوند.

وی تاکید کرد: غرامت دست‌مزد ایام بارداری با ارائه گواهی پزشک معالج و یا بیمارستان و تصویر گواهی ولادت و یا شناسنامه فرزند، از شعب تامین اجتماعی قابل وصول است و مدت دریافت کمک بارداری جزو سوابق بیمه‌ای بیمه‌شدگان زن محاسبه می‌شود.

کد خبر 62799

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز