شناسایی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی که به دلایلی همچون بیماری و ناتوانی، قادر به مراجعه به مراکز درمانی این سازمان نیستند، در قالب طرح جدید «ویزیت رایگان بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در منزل» در دستور کار قرار گرفته و این دسته از افراد خدمات درمانی را در منزل دریافت می‌کنند

به گزارش ایسنا، این طرح در مرحله اول، تنها در 5 استان یزد، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین و کرمانشاه به‌صورت آزمایشی در حال اجراست.

ارائه خدمت بهتر و بیشتر به بیمه شدگان، ایجاد اشتغال برای تعدادی از پزشکان (حدود 260 پزشک)، واگذاری قسمتی از وظایف به بخش خصوصی و حذف مشکلات مراکز در رابطه با حضور اینگونه افراد از جمله اهداف این طرح است.

طبق آنچه در مورد جزئیات بیشتر طرح ویزیت در منزل بیمه‌شدگان منتشر شده است، گروه هدف مرحله اول طرح را بیمه‌شدگان جانباز، سالمند، بیمار و معلولی تشکیل می‌دهند که قادر به مراجعه به مراکز ملکی تامین اجتماعی نیستند یا آنکه این کار برای آنها با مشکلاتی همراه است.

البته، جامعه هدف دیگری نیز در مرحله اول طرح، به چشم می‌خورد و آن پدران و مادران شهدا هستند که این دسته نیز می‌توانند، متقاضی حضور پزشک تامین اجتماعی در منزل باشند.

به گفته دکتر عبدالرحیم بنکدار،  معاون نظارت و هماهنگی وزیر رفاه،  شناسایی و احصای بیمه‌شدگان واجد شرایط برای حضور در طرح ویزیت در منزل می‌تواند از طریق فراخوان و ثبت‌نام اینترنتی، تلفنی یا مراجعه آنها صورت گیرد.

وی در مورد تعداد پزشکان این طرح به نسبت بیمه‌شدگان گفت: چنانچه جمعیت جامعه هدف هر استانی به حد نصاب معین یعنی وجود 200 بیمار به ازای یک پزشک برسد، طرح ویزیت در منزل، به‌صورت رسمی در آن استان اجرا می‌شود.

هر چند طرح ویزیت در منزل، از نیمه دوم مرداد ماه جاری تنها در 5استان
یاد شده، به‌صورت پایلوت اجرا شده است، اما مسئولان وزارت رفاه، امید بسیاری دارند، تا پس از احصای افراد شناسایی شده، از آن به‌عنوان طرحی ملی برای بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در سراسر کشور استفاده کنند.

بنکدار با بیان اینکه طرح مذکور، طرحی «سلامت محور» است، اظهار کرد: پزشکان در طرح ویزیت در منزل، بیماران معمولی را هر «2ماه یکبار» و افرادی که دارای بیماری‌های خاصی باشند را «ماهی یکبار» ویزیت می‌کنند و شرایط آنها را در پرونده سلامت ، ثبت می‌کنند.

براساس این طرح، یک سوم، بیمه‌شدگان بر مبنای شرایط بیماری و غیره به‌صورت دوره‌ای ‌هر ماه یکبار و دو سوم، بیمه‌شده‌ها به‌صورت دوره‌ای هر 2ماه یکبار و با فرض بیمار شدن یک چهارم بیمه‌شده‌ها در هر ماه، ویزیت می‌شوند.

بنابراین طرح، چنانچه بیماران، نیازمند دریافت اقدامات درمانی درمانی ـ پاراکلینیکی باشند، جهت اخذ دارو یا انجام درمان پاراکلینیکی به مراکز ملکی تامین اجتماعی ارجاع داده می‌شوند.

همچنین چنانچه بیماران، نیازمند خدمات تخصصی باشند، توسط پزشک به متخصص ارجاع داده  می شوند و درصورت لزوم، اقدامات درمانی تخصصی ـ دارویی و بستری انجام و در نهایت، اقدامات صورت گرفته، در پرونده سلامت بیمار درج می‌شود.

براساس مندرجات طرح ویزیت در منزل، تعداد ویزیت روزانه هر یک از پزشکان مشمول، 9 مورد است که 2ویزیت موردی و مابقی ویزیت‌های دوره‌ای خواهند بود.

همچنین پزشکان طرح یاد شده، ملزم می‌شوند، ضمن رعایت کیفیت در خدمات درمانی سرپایی، زمان ویزیت هر بیمار یعنی 15 دقیقه را رعایت کنند.

تعداد افراد تحت پوشش هر پزشک در طرح ویزیت در منزل 250 نفر ذکر شده است که این تعداد براساس ویزیت روزانه (9 نفر در یک روز) در 25 روز کاری بوده و پزشک باید ماهانه 225 نفر را ویزیت کند.

بنابر اظهارات معاون وزیر رفاه، تمامی خدمات این طرح برای بیمه‌شدگان رایگان است و آنها هیچگونه فرانشیزی حتی در سطح دوم خدمات درمانی (تخصصی) نمی‌پردازند

کد خبر 63766

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز