شهردار تهران با نمایندگان پارلمان ژاپن و مسئولان وزارت امور خارجه و استاندار توکیو و برخی دیگر از مقامات سیاسی این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد

محمد باقر قالیباف به دعوت رسمی دولت ژاپن به این کشور سفر کرده‌است تا ضمن بررسی مدیریت شهری در این کشور، زمینه‌ای برای سرمایه‌گذاری این کشور در تهران را فراهم آورد.

به گزارش مهر، قالیباف در پایان دیدارش با مسئولان دولتی ژاپن در یک نشست خبری و در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گفت: مهم‌تر از اینکه من نامزد یا برنده انتخابات ریاست‌جمهوری شوم، این است که هر کس بیاید باید مسائلی چون اقتصاد، کنترل تورم، آرامش ملت و دیپلماسی فعال را برای پیشرفت ایران سرلوحه کار خود قرار دهد و به فکر آرامش و پیشرفت مردم ایران باشد. [کنفراس خبری قالیباف در توکیو ]

وی دستاوردش از این سفر را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: گمان می‌کنم ظرفیت‌های فراوانی برای روابط میان تهران و توکیو وجود دارد و از این منظر می‌توان برای تعامل گسترده شهروندان 2شهر،  دور نمای مناسب‌تری پیش‌بینی کرد. وی مواردی همچون نحوه مواجهه با زلزله، مبارزه با گسترش آلودگی هوا و  توسعه شبکه عمومی حمل‌ونقل  را از جمله فصل‌های مشترک همکاری شهرهای تهران و توکیو معرفی کرد.

شهردار تهران همچنین با بیان این مطلب که امروز بسیاری از کلانشهرهای دنیا دچار مشکلات مشترکی شده و می‌بایست با یک تفکر جمعی نسبت به حل آنها اقدام کرد، خاطرنشان ساخت: به‌خصوص در شرایط اقتصادی خاصی که امروز بر دنیا حاکم شده ما باید بیش از پیش مراقب تصمیم‌گیری‌ها و اقداماتمان باشیم. قالیباف در  ادامه  اظهار داشت: هم‌اکنون خاورمیانه یکی از تاثیر گذارترین مناطق دنیاست و در مسائل مهم دنیا همچون اقتصاد، سیاست و امنیت تاثیر‌گذار است و مشارکت جدی ایران برای کسب آرامش و حرکت در توسعه این منطقه ضروری است.

اشتراکات فرهنگی مردم 2شهر

قائم مقام وزیر امور خارجه ژاپن که روز جمعه با شهردار تهران در کاخ وزارت امور خارجه دیدار کرد، گفت: خوشحالیم که میزبان یکی از برترین‌ شهرداران جهان در سال 2008 هستیم.
یابوناکا افزود: بسیار خرسندم که در سخنان شما مطالب جالب توجهی را پیرامون اشتراکات فرهنگی مردم توکیو و تهران و همچنین ضرورت توجه به توسعه روابط 2شهر شنیده‌ام.

یابو ناکا با بیان این مطلب که دولت ژاپن مایل به توسعه فضای مذاکره و دیپلماسی در مسئله هسته‌ای ایران است خاطرنشان کرد: ایران کشور قدرتمندی است و ما هم به شیوه مذاکره، اعتقاد داریم.  در ادامه این دیدار قالیباف با بیان این موضوع که ویژگی‌های رفتاری مردم ژاپن همچون نظم، کار و تلاش بی‌وقفه، علاقه‌مندی وی را به اجابت دعوت دولت ژاپن دو چندان کرد، خاطر نشان ساخت: امیدوارم این سفر نتایج خوبی در روند توسعه همکاری‌های 2کشور به همراه داشته باشد و بر این اساس مایلم زمینه‌های سرمایه‌گذاری میان 2کشور به‌طور کامل فراهم شود.

شهردار تهران در بخش دیگری از این گفت‌وگو مواضع دوگانه آمریکا در قبال فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان را مورد انتقاد قرار داد و با اشاره به دیدار چند روز قبل خود با کوفی عنان در تهران تصریح کرد: آقای عنان هم بر این مسئله تاکید داشت که در مقام دبیر کلی سازمان ملل متحد نیز کاری از وی برای حل این موضوع بر نیامد.

گسترش رابطه تهران و توکیو

شهردار تهران در صبحانه کاری که به دعوت اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و ژاپن برگزار شد حضور یافت و درخصوص مسائل دو جانبه و بین‌المللی به‌ویژه راهکارهای گسترش روابط کلانشهرهای تهران و توکیو گفت‌وگو کرد.

به گزارش سما از توکیو، ابتدای این دیدار رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ژاپن در سخنانی ضمن تقدیر و تشکر از پاسخ مثبت شهردار تهران به درخواست نمایندگان پارلمان ژاپن برای حضور در این دیدار، گفت: این دیدار می‌تواند فصل جدیدی از همکاری‌های دوجانبه میان ایران و ژاپن باشد. 

وی با اشاره به پیشرفت‌های پایتخت جمهوری اسلامی ایران در 3 سال گذشته تصریح کرد: اعتقاد داریم که مجموعه فعالیت‌های صورت گرفته در تهران می‌تواند سرآغاز قابل توجهی برای حرکت سریع کشور شما به سمت توسعه باشد. در ادامه این دیدار، شهردار تهران طی سخنانی با اشاره به توانمندی‌های موجود در شهر توکیو خصوصا پیرامون مسائلی چون مقابله با آلودگی هوا و خطرات زلزله و همچنین توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی اظهار داشت: کلانشهرهای بزرگ دنیا بیش از هر زمان دیگری برای مقابله با مشکلات نیازمند افزایش کیفیت زندگی شهروندان خود هستند. شهردار تهران در پایان این دیدار  از گروه دوستی پارلمانی ایران و ژاپن برای بازدید از تهران دعوت کرد.

دیدار از متروی توکیو

شهردار تهران که به همراه معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری در توکیو به سر می‌برد پس از دیدار با اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و ژاپن از مرکز مدیریت حمل‌ونقل ریلی شهر توکیو بازدید کردند.

به گزارش مهر‌، در جریان این بازدید شهردار تهران از خط مونوریل 15 کیلومتری توکیو نیز دیدن کرد و از نزدیک کارکردهای عملی این وسیله حمل‌ونقل شهری را بررسی کرد. یوری کامومه، معاون فنی شرکت مونوریل توکیو در این بازدید به تشریح مشخصات خط مونوریل پایتخت ژاپن پرداخت و گفت: هزینه ساخت هر کیلومتر مونوریل تقریبا برابر با نصف همان مسافت در خطوط زیرزمینی (مترو) است اما باید به این نکته توجه داشت که با مترو می‌توان روزانه 500 هزار نفر مسافر را در همین مسافت و با همین تعداد قطار جا به جا کرد.

در ادامه این بازدید شهردار تهران با نماینده وزیر راه و ترابری دولت ژاپن دیدار و گفت‌وگو کرد.
این مقام مسئول دولت ژاپن ضمن ابلاغ پیام خوشامد وزیر راه این کشور، ابراز امیدواری کرد دولت ژاپن بتواند در زمینه توسعه خطوط حمل‌ونقلی با شهرداری تهران مشارکت کند.

همکاری برای رفع آلودگی هوا

شهردار تهران عصر روز پنجشنبه 25 مهر با شنتارو ایشی‌هارا استاندار توکیو دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار قالیباف و ایشی‌هارا در مورد مسائل مورد علاقه طرفین گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. در این دیدار ایشی‌هارا، استاندار توکیو  به دوبار دیدار خود از ایران اشاره کرد و برای همکاری با تهران در زمینه مسائل مختلف شهری اعلام آمادگی کرد.

شهردار تهران در این دیدار از استاندار توکیو برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی شهرداران کلانشهرها که قرار است در ماه آینده میلادی (نوامبر) به میزبانی شهرداری تهران برگزار شود، دعوت کرد.  ایشی‌هارا نیز ضمن تشکر گفت: در جریان دیدار اینوسه، معاونش از تهران به همین منظور، وی با مقامات شهرداری تهران در زمینه همکاری مشترک درخصوص مقابله با آلودگی‌های زیست‌محیطی و ترافیک گفت‌وگو و تبادل نظر خواهد کرد.

کد خبر 65994

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز