گروه شهری: تحلیل مسائل دیپلماتیک، موضوع فعالیت‌های هسته‌ای، تورم و مشکلات اقتصادی ایران و جهان و همچنین انتخابات آینده ریاست‌جمهوری از موضوعاتی بود که محمد باقر قالیباف در سومین روز سفر خود به ژاپن و در گفت‌و‌گو با 3 رسانه ملی این کشور به آنها پرداخت.

شهردار تهران روز با شبکه ملی تلویزیون ژاپن(NHK)، روزنامه یومیوری و خبرگزاری کیودو به گفت‌و‌گو پرداخت و علاوه بر سیاست‌های شهرداری تهران برای جذب سرمایه‌گذاری از خارج از کشور، به سؤالات متعدد در مورد مسائل مهم سیاسی روز نیز پاسخ گفت.

به گزارش مهر، محمدباقر قالیباف در گفت‌و‌گو با تلویزیون ملی ژاپن گفت: سیاستمدار خوب کسی است که کارهای بزرگ را با کمترین هزینه برای مردم انجام می‌دهد و توسعه را نیز با آرامش ملت به پیش می‌برد.  شهردار تهران در ادامه افزود: رفته‌رفته نسل جدیدی از سیاستمداران در کشورهای مختلف دنیا روی کار می‌آیند؛ سیاستمدارانی که با درک صحیح از واقعیت‌ها می‌توانند فضای ملتهب و نگران‌کننده میان کشورها را اصلاح کنند و کاری کنند که زندگی در قرن 21 برای مردم جهان پر از آرامش و امنیت باشد.

وی در بخش‌دیگر از گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی NHK با اشاره به زمینه های مناسب سرمایه گذاری درتهران اظهار داشت: ارزش افزوده سرمایه‌گذاری در تهران اساسا قابل مقایسه با نقاط دیگر دنیا نیست؛ یعنی سود بالای سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند عامل ترغیب کننده‌ای برای هر سرمایه‌گذاری تلقی شود.

وی در ادامه اظهار داشت: به هر حال در میان کشورهای خاورمیانه هم‌اکنون کشورها در بهترین شرایط امنیتی قرار دارند؛ منتهی مشکل فشار غیرمنطقی برخی از کشورها به شرکت‌های بزرگ را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

قالیباف 2 مسئله بسیار مهم در اقتصاد امروز ایران را خصوصی‌سازی با هدف کاهش هزینه‌ها و همچنین جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی برای اجرای طرح‌های مهم عنوان کرد و افزود: واقعیت این است که هم‌اکنون شرایط اقتصادی کشور مطلوب نیست و ما به‌دلیل تورم پدید آمده دچار مشکلاتی شده‌ایم، اما باید به این نکته مهم نیز توجه کرد که نسبت به بحران بزرگ اقتصادی این روزهای دنیا، کشور ایران آسیب کمتری داشته است.

پس در مقایسه با این بحران اقتصادی، به‌ویژه در غرب، وضعیت بهتر و پایدارتری داریم.وی در تشریح مزیت‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری در تهران و همچنین تدابیر اندیشیده شده برای تأثیر در اقتصاد شهری خاطر نشان کرد: هم‌اکنون شرایط حقوقی و قانونی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و تضمین امنیت سرمایه‌گذاری آنان در تهران فراهم شده، ضمن اینکه البته اعتقاد داریم باید تسهیلات قانونی بیش از اینها هم باشد.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه هم‌اکنون به واسطه شرایط اقتصادی پدید آمده در دنیا بهترین فرصت برای شرکت‌های بزرگ اقتصادی و صنعتی فراهم آمده تا خود را از سیطره کشورهای زورگو خلاص کرده و رأساً درخصوص سیاست‌های اقتصادی‌شان تصمیم‌گیری کنند، تصریح کرد: به هر حال این شرکت‌های اقتصادی که برخی از آنها بیشترین کمک را به کشور خود و برخی سیاستمداران می‌کنند باید بر این نکته نیز توجه ویژه داشته باشند که نباید استقلال یک مجموعه اقتصادی تحت‌تأثیر سیاست‌های غیرعقلانی قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با این شبکه تلویزیونی در پاسخ به سؤالی پیرامون موضوع هسته‌ای کشورمان و تأثیر این موضوع در زندگی عادی مردم توضیح داد: درخصوص حق دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای عموم ایرانیان با هر گرایش و سلیقه‌ای اتفاق نظر دارند و این یکی از مشکلات کشورهای مقابل است که نمی‌خواهند چنین واقعیتی را بپذیرند. آنها هم می‌دانند که این موضوع کاملاً ملی و مورد اجماع ایرانیان است.

شهردار تهران با اشاره به تأثیر برخی موضع‌گیری‌ها بر بعضی مسائل کلان و اساسی ادامه داد: به هر حال بعضی از دوستان در کشور ما اعتقاد دارند که دوستان ما در دولت گاهی به موضوعاتی وارد شده‌اند که چندان ضرورتی نداشته است. من هم معتقدم که اگر ما بتوانیم کار بزرگی را با کمترین هزینه انجام دهیم در واقع درست عمل کرده‌ایم.

گفت‌و‌گوی داغ با کیودو شهردار تهران که پس از گفت‌وگو با تلویزیون NHK با خبرگزاری کیودو به گفت‌و‌گو پرداخت در پاسخ به اصرار خبرنگار کیودو مبنی بر اینکه فارغ از پاسخ‌هایی دیپلماتیک و سیاسی بگویید آیا در عرصه انتخابات حاضر خواهید شد یا خیر، جواب داد: تمام احساس من این است که این روزها مردم به آرامش و کشور به توسعه نیاز دارد. هر کس که بتواند این شرایط را تضمین کند شایسته رئیس‌جمهوری بودن است.

طبیعتاً اگر کسی احساس کند که می‌تواند به این اهداف جامه عمل بپوشاند، وظیفه‌اش حضور در انتخابات است. این تمام حرف دل من بود و در موضوعی به این مهمی که با سرنوشت ملتم مرتبط است، سیاسی سخن نمی‌گویم.

دکتر محمدباقر قالیباف دیروز در سومین بخش دیدارهای رسانه‌ای خود با جمعی از خبرنگاران رسانه‌های مختلف ژاپنی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در جریان این دیدار نیز به تشریح نظرات خود درخصوص مسائلی همچون فناوری هسته‌ای، مشکلات اقتصادی، توسعه ایران و همچنین انتخابات ریاست‌جمهوری در کشورهای آمریکا و جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

در جریان این کنفرانس مطبوعاتی، شهردار تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه یومیوری درباره شرکت یا شرکت نکردن در انتخابات دهمین ریاست‌جمهوری اسلامی ایران افزود: تا انتخابات هنوز فرصت زیادی مانده و من گمان می‌کنم که در این فضای متغیر باید کماکان منتظر اتفاقات جدید باشیم. من هم در طول ماه‌های آینده شرایط سیاسی را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهم و سپس براساس آن تصمیم‌گیری خواهم کرد.

همکاری برای کاهش آلودگی هوا

معاون ترافیک شهردار تهران که در هیأتی به ریاست شهردار تهران در ژاپن به سر می‌برد، از همکاری توکیو در کاهش آلودگی هوا و کنترل ترافیک تهران خبر داد. به گزارش همشهری، سید جعفر تشکری هاشمی، معاون شهردار تهران با اشاره به تجارب همکاری با ژاپن در زمینه مطالعات آلودگی هوای پایتخت کشورمان، گفت: استفاده از توانمندی‌های موجود و مشارکت توکیو در کاهش آلودگی هوای تهران با توجه به تجربه قبلی، از جمله زمینه‌های مشترک همکاری طرفین به شمار می‌آید.

کد خبر 66201

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز