دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۷ - ۰۸:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاحیه پنجمین همایش بین‌المللی روابط عمومی‌های ایران گفت: روابط عمومی با گسترش اطلاعات در جامعه زمینه مداخله دانش مدار مردم را در توسعه ایجاد می‌کند.

شهردار تهران با بیان این که افزایش میزان امید به زندگی و ایجاد آرامش عمومی از دستاوردهای روابط عمومی توسعه محور است گفت: اعتماد مخاطب بالاترین سرمایه برای روابط عمومی‌ها بوده و صداقت بهترین راهبرد برای کسب و تقویت اعتماد ملی و همچنین اخلاق‌گرایی و التزام به شفافیت در کسب اخبار و اطلاع رسانی و تدوین نظام نامه اخلاق و پایبندی به آن از دیگر ویژگی های آن است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، محمد باقر قالیباف در پنجمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با اشاره به موضوع توسعه و نقش روابط عمومی در آن گفت: در تعریفی قدیمی روابط عمومی را چشم، گوش و زبان سازمان می‌دانستند اما امروزه از روابط عمومی‌ها به عنوان مغز سازمان یاد می‌شود.

وی افزود: نگرش نسل جدید نسبت به روابط عمومی نگرشی تازه و بدیع است و این بدان معنی است که روابط عمومی هنر برقراری ارتباط با مردم را با هدف جلب رضایت آن‌ها که منجر به اهمیت یافتن حقوق شهروندی است انجام می‌دهد.

محمد باقر قالیباف در ادامه گفت: امروزه روابط عمومی‌ها به عنوان عناصری قوی در ارزیابی و تقویت برنامه‌ها و پیشبرد اهداف سازمان‌ها تلقی می‌شوند و بخشی از سازمان هستند که وظیفه تجزیه و تحلیل افکار عمومی، یافتن نقاط ضعف و قوت، شناخت فرصت‌ها و تهدید‌ها را داشته و به دنبال آن هستند تا با در نظر گرفتن محدودیت‌ها بهترین روش استفاده از فرصت‌ها را برای سازمان طراحی کنند.

شهردار تهران روابط عمومی را یک وظیفه و کار مدیریتی دانست که به ایجاد و حفظ خطوط دوجانبه ارتباطی و همکاری متقابل میان سازمان و عموم مردم کمک می‌کند و افزود: روابط عمومی پیوسته از نظرات عموم آگاه و نسبت به آنها پاسخگو و مسئولیت مدیر را برای خدمت در جهت منافع عموم تعریف می‌کند و به آن یاری می‌دهد تا با شجاعت تغییرات سازمانی را پذیرفته و به نحوی موثر آن را به خدمت بگیرد و به عنوان یک سیستم هشدار اولیه و حس‌گر قوی کار کند.

قالیباف افزود: در چنین مسیر توسعه‌ای، روابط عمومی نقش و جایگاه ویژه‌ای یافته و نه تنها زمینه ساز توسعه بلکه کلید ورود به توسعه است.

شهردار تهران با بیان این که روابط عمومی توسعه محور با هدف کمک به رفع مشکلات سازمان‌ها و گروه‌های اجتماعی مرتبط با آن‌ها، به گونه‌ای عمل می‌کند که منافع هر دو طرف به طور همتراز تامین شود، افزود : متخصصان روابط عمومی می‌توانند با استفاده از توانایی‌های خود، مردم را به سمت رشد، پیشرفت و توسعه رهنمون سازند و از وظابف مهم روابط عمومی در برنامه‌های توسعه، رساندن اطلاعات به همه بخش‌های جامعه است تا همگی آنها فرصت مداخله و مشارکت در توسعه را داشته باشند.

قالیباف خاطر نشان کرد: نوعی از آگاهی که محصول گفتگوی متقابل میان مدیران و جامعه با یکدیگر و در درون خود و در یک فضای آزاد، متوازن و برابر است که بی‌تردید در ان هر دو طرف، حق اظهار نظر داشته و معیار پذیرش دیدگاههای طرفین باشد، عقلانیت و منطق است.

شهردار تهران افزود : روابط عمومی توسعه محور بایستی نقش ایده پردازی، برقراری ارتباط و نقادی را بر عهده گرفته و منعکس کننده خواست‌ها، نیازها و واکنش‌های بیرونی سازمان به داخل جامعه باشد و به  عنصری توجیه کننده برای سازمان بدل نشود.

به گفته قالیباف، روابط عمومی به عنوان مهندس توافق و تفاهم، نقش راهبردی در سازمان‌ها و موسسات دارد به طوری که یک روابط عمومی کارآمد، تخصصی و کارشناسی می‌تواند سازمان یا موسسه خود را در جامعه مورد اقبال و محبوبیت و رضایت افکار عمومی قرار دهد و در صورت نداشتن چنین ویژگی‌هایی، جامعه از سازمان مربوط رویگردان شده و با افزایش انتقادها ، شکایت‌ها و بی‌تفاوتی‌های مردم که نتیجه‌ای جز ورشکستگی و بی‌اعتباری نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه توسعه به معنای رشد تدریجی برای پیشرفته‌تر شدن، قدرتمند شدن و حتی بزرگتر شدن است تصریح کرد: توسعه کوششی است برای ایجاد تعادلی تحقق نیافته یا راه حلی برای رفع فشارها و مشکلاتی که پیوسته بین بخش‌های مختلف زندگی اجتماعی و انسانی وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: توسعه جریانی است که در خود، تجدید سازمان و سمت‌گیری متفاوت کل نظام اقتصادی، اجتماعی را به همراه دارد.

به گفته شهردار تهران توسعه به معنای بازسازی جامعه بر اساس اندیشه‌ها و بصیرت‌های تازه است و امکان دسترسی مردم به فرصت‌های مناسب و پایدار را برای ارتقای سطح زندگی خود و دیگران معنی می‌کند.

قالیباف تاکید کرد: توسعه صرفا به معنای بهبود زندگی مادی نیست بلکه توسعه کامل زمانی اتفاق می‌افتد که انسان بتواند در مسیر کمال و تعالی قدم برداشته و تفکر کند و در تصمیم‌گیری‌های موثر فرصت مشارکت پیداکند ، مشارکتی که نه تنها نخبگان بلکه مردم عادی را نیز در بر گیرد و مبتنی بر آگاهی همه جانبه باشد که مشارکت عمومی را به مشارکت معنا دار آنها ارتقا می‌دهد و نتیجه آن رقم زدن زندگی جدیدی است که موجب حرکت به سمت حیات طیبه اسلامی را فراهم می‌کند.

وی ورزیده کردن جامعه را از نشانه های روابط عمومی توسعه محور دانست که با کنش و واکنش متقابل با مردم، تمرین انتقادپذیری به آنها، نگاه به خود، توجه به محدودیت‌ها و تنظیم خواسته‌ها موجب می‌شود تا در صورت بروز بحران و یا کاستی‌های معمول آحاد جامعه از خود ظرفیت و انعطاف نشان داده و با همدردی و همدلی کردن با مسئولان برای حل مشکلات گام برداشته و خود را در اداره کشور سهیم بدانند.

شهردار تهران با بیان اینکه افزایش میزان امید به زندگی و ایجاد آرامش عمومی از دیگر دستاوردهای روابط عمومی توسعه محور است گفت: اعتماد مخاطب بالاترین سرمایه برای روابط عمومی‌ها بوده و صداقت بهترین راهبرد برای کسب و تقویت اعتماد ملی و همچنین اخلاق گرایی و التزام به شفافیت در کسب اخبار و اطلاع رسانی و تدوین نظام نامه اخلاق و پایبندی به آن از دیگر ویژگی‌های آن است.

وی با بیان اینکه توجه به اثر گذاری و روشن کردن حقیقت برای جامعه دو عامل تعیین کننده در روابط عمومی‌ها است گفت: به فرموده مقام معظم رهبری " گاهی انسان توضیح هم می‌دهد، بیان هم می‌کند اما بی‌فایده چون نوع بیان اثر گذار و باور برانگیز نیست و حقیقت را درست روشن نمی‌کند" . و این از آسیب‌های جدی موجود در این عرصه است.

دکتر قالیباف در ادامه گفت: در یک جامعه اسلامی و یک نظام دینی همه مردم حاکم هستند و همه هم می‌توانند بازخواست و نظارت کنند و هیچ کس از دایره مشارکت و دخالت در امور عمومی ممنوع یا محدود نیست و در چنین جامعه‌ای به روابط عمومی به عنوان کانون تفکر نگریسته می‌شود.

وی تصریح کرد: نوع آوری و خلاقیت، واهمه نداشتن و به پیشواز دگرگونی‌ها رفتن و استفاده از فناوری‌های روز در زمینه تبادل اطلاعات، ایجاد روابط عمومی‌های الکترونیک، استفاده از همه ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه و انجام کار حرفه‌ای و نه کار سیاسی و عوام پسندانه، رجوع به آداب و رسوم ملی و مذهبی توجه به آموزش و پژهش در حوزه ارتباطات از خصوصیات دیگر روابط عمومی است.

وی هنر روابط عمومی را یافتن رمز نفوذ توامان در افکار و در دل ها دانست و گفت: در چنین وضعیتی است که می توان به کمک روابط عمومی برای دست یابی به توسعه ای همه جانبه اقدام کرد با این شرط که دست اندرکاران روابط عمومی نیز در استفاده از شیوه ها و تکنیک هایی که از طریق آنها در پی کمک به فرآیند توسعه هستند ، اهداف و نتایج توسعه را مئ نظر داشته باشند.

بر اساس این گزارش لوح تفدیر و تندیس پنجمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران به دکتر محمد باقر قالیباف، به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا اهدا شد .

در این کنفرانس ، تبادل نامه همکاری بین موسسه کارگزار روابط عمومی، انجمن روابط عمومی اندونزی و اکادمی بین‌المللی ارتباطات بازاریابی کره جنوبی رد و بدل شد.

همچنین در این کنفرانس، از چهره‌های ماندگار، حامیان روابط عمومی و همچنین پیشکسوتان عرصه روابط عمومی تجلیل شد.

کد خبر 67346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز