همشهری آنلاین: شهردار تهران صبح روز دوشنبه 29 مهر، پس از بازدید از موزه صلح شهر هیروشیما به پرسش‌های خبرنگاران پیرامون جنگ و نتایج آن پاسخ گفت.

به گزارش سما از هیروشیما، ‌دکتر محمدباقر قالیباف ‌که در راس هیاتی به دعوت دولت ژاپن در این کشور به سر می‌برد در جمع نمایندگان رسانه‌های ‍ژاپنی جنگ افروزی را از بدترین و زشت‌ترین خصوصیات انسان‌های رشد نیافته و غیر متمدن توصیف و تصریح کرد‌: امروز یکی از تلخ‌ترین خاطرات عمرم را با دیدار از بخش‌های مختلف موزه هیروشیما تجربه کردم.

قالیباف گفت: آن چه ملت ژاپن به عنوان خاطره تلخ از جنگ افروزی و جنگ طلبی زورمداران در ذهن دارد را مردم کشور من هم دیده‌اند و طعم تلخ آن را چشیده‌اند.

شهردار تهران با اشاره به فجایع ناشی از بمباران شیمیایی شهرهای سردشت و حلبچه خاطر نشان کرد:‌ مشابه آن چه که شما در این موزه می‌بینید را ما هم در کشورمان داریم، ‌اکنون رقمی بالغ بر یکصد هزار مصدوم ناشی از بمباران شیمیایی فقط در شهر تهران زندگی می‌کنند و هر روز تعدادی از آن ها که آسیب بیشتری دیده‌اند جان خود را از دست می‌دهند.

شهردار تهران با تاکید بر این که بازدید از موزه صلح هیروشیما شاید برای من بیش از هر شخص دیگری معنا و مفهوم داشت خاطر نشان کرد: ‌من کسی بودم که در طول سال‌های جنگ تحمیلی علیه ایران طعم تلخ استفاده متجاوزین از سلاح‌های کشتار جمعی را کاملا می چشیدم و از این بابت متاسفم که گاهی به دست انسان‌ها چنین فجایعی روی می‌دهد.

قالیباف خاطر نشان کرد: تصاویری همچون تصاویر نقش شده بر در و دیوار موزه شما را ما هم داریم. آن جا که مادری کودکش را در آغوش گرفته و هر دو همزمان قربانی آن‌هایی می‌شوند که نام خودشان را انسان گذاشتند، در حالی که بویی از انسانیت نبرده اند.

شهردار تهران افزود: ‌حتما در مذاکرات رسمی با شهردار هیروشیما در جهت پیدا کردن راهکاری برای مقابله تمدن ها ،‌ شهرها و شهروندان با اثرات سلاح های کشتار جمعی صحبت خواهیم کرد.

قالیباف در پاسخ به سوالی پیرامون موضع ایران در برابر کشورهای تولید کننده سلاح های کشتار جمعی خاطر نشان کرد: ‌در فرهنگ و عقیده ما جنگ افروزی کاری کاملا نکوهیده و مذموم است، ‌بر همین اساس ما با هرگونه جنگی مخالفیم.

 ‌البته گاهی جنگ‌ها ناشی از جنگ طلبی زورمدارانی است که می خواهند کشورها و مردم آزاده را تحت سیطره خود در آورند و مقابله با آنان در تعریف ما دفاع است. طبعا هر انسانی مدافع آزادی و امنیت خود و جامعه اش خواهد بود. نمونه این مساله را هم شما و هم ما در مقابل اعمال سیاست‌مداران جنگ طلب آمریکایی مشاهده کرده ایم.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: ‌مردم تهران در کنار مردم هیروشیما تمامی تلاش خود را به کار می گیرند تا یاد و خاطره درگذشتگان استفاده زورمداران از سلاح های کشتار جمعی هیچ گاه ازاذهان مردم دنیا پاک نشود.

در ادامه شهردار تهران دکتر معصومه آباد را به خبرنگاران حاضر معرفی کرد.

قالیباف در این معرفی خاطر نشان کرد : ‌امروز مردم تهران شخصی را به نمایندگی خود در شورای شهر تهران برگزیده اند که خود از آسیب دیدگان سلاح های کشتارجمعی بوده و چهار سال از عمر خود را هم در سیاه چال های حکومت دست نشانده صدام گذرانده است. پس از معرفی دکتر آباد به خبرنگاران ،‌ وی نیز مورد سوال خبرنگاران قرار گرفت.

دکتر معصومه آباد در پاسخ به سوال پیرامون برداشتش از موزه صلح هیروشما گفت :‌طبیعتا هر انسان آزاده ای نمی تواند این صحنه ها را دیده و بر آن چه بر سر مردم هیروشیما آمده تاسف نخورد.

 آباد ، ‌زنان و کودکان را قربانیان نخست جنگ ها معرفی کرد و افزود : حتی اگر آن ها در جنگ جان خود را هم از دست ندهند باز هم کسانی هستند که به واسطه از دست دادن پدر و مادر یا همسر خود آسیب های فراوان متحمل شده و‌قربانی واقعی جنگ هستند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ابراز امیدواری کرد که با مشارکت تمامی مردم صلح طلب و اخلاق گرای دنیا ریشه تمام زشتی ها و خودخواهی های بشری از میان برداشته شود.

در این بازدید دکتر مسعود کرباسیان ، ‌معاون خدمات شهری شهردار تهران ،‌سید جعفر هاشمی تشکری معاون حمل و نقل و ترافیک و خانم دکتر مشیر مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران نیز حضور داشتند.

کد خبر 66269

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز