چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۷ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی عصر روز سه شنبه 23 مهر در حاشیه صد و نوزدهمین نشست اتحادیه بین‌المجالس در ژنو در نشستی خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، خبرنگاری از خبرگزاری کویت نخستین شخصی بود که از علی لاریجانی درباره گسترش روابط ایران با اتحادیه پارلمان‌های عرب سوال کرد که لاریجانی در پاسخ گفت: با آقای جاسم الصقر رئیس پارلمان عرب دیدار داشتیم که وی پیشنهادی در این زمینه مطرح کرد.

وی افزود: ما اصولا با گسترش روابط موافقیم چون می‌تواند به تفاهمات منطقه‌ای کمک کند، اما شما مطلعید که در دنیای عرب صداهای مختلف و مواضع گوناگون وجود دارد.

رئیس مجلس ادامه داد: هر چند نمی‌توان گفت عرب و دیگران، ولی در عین حال ما اصل این گونه گفت‌وگوها را سازنده می‌دانیم.

خبرنگاری درباره نقش آمریکا در بحران مالی دنیا از لاریجانی سؤال کرد که وی پاسخ داد: شما اطلاع دارید در یکی دو دهه اخیر آمریکایی‌ها معتقد به نوعی مدیریت جهانی واحد بوده‌اند، کاری نداریم که این ادعا چقدر واقعیت دارد، ولی کسی که مدعی چنین مدیریتی است باید پاسخگو باشد.

وی افزود: از نظر ما اشتباهات آمریکا در سال‌های اخیر سهم بالایی از این مشکلات را به وجود آورده است و کشورهای دیگر نباید تاوان اشتباهات آمریکا را بپردازند؛ هزینه لشکرکشی‌های آمریکا را که نباید دیگران بدهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به کارنامه آمریکا در عراق و افغانستان گفت: آنها به افغانستان رفتند تا بن لادن را دستگیر و با تروریسم مبارزه کنند و مواد مخدر را از بین ببرند؛ حالا ببیند چه اتفاقی افتاده است؟

لاریجانی به گزارش بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد درباره وضع مواد مخدر در افغانستان اشاره کرد و گفت: بنا بر این گزارش، تعداد عملیات ضدامنیتی در افغانستان از سال 2001 تا سال جاری میلادی، 441 برابر شده است؛ بن لادن را هم که ظاهراً دستگیر نکرده‌اند، مواد مخدر هم از 200 تن در سال 2001 به 9000 تن در سال 2008 رسیده است؛ این وضع افغانستان و آمریکا را نشان می‌دهد.

خبرنگاری درباره ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران از رئیس مجلس شورای اسلامی سؤال کرد و اینکه آیا به نظر او مذاکره بهتر است یا خشونت، که لاریجانی در پاسخ گفت: قطعاً دیپلماسی بهتر از هر راهکار دیگری است، آنها در عرصه موضوعات سیاسی و بین المللی درک شما را ندارند و سال‌هاست که با زبان زور صحبت می‌کنند.

وی افزود: مذاکرات اخیر در موضوع هسته‌ای راه‌هایی را برای حل مسئله نشان می‌داد و البته برای ما تعجب آور بود که یک دفعه میز مذاکره را ترک کردند.

لاریجانی محتوای قطعنامه اخیر علیه ایران را تا حد زیادی مبتذل دانست و گفت: شاید خواستند با این کارشان بگویند بعد از بحران‌های اخیر بین المللی، همچنان با هم پیوند دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: پنج به علاوه یک هنوز هست و زنده است ولی با این کارها به حیثیت شورای امنیت ضربه می‌زند، در عین حال فکر می‌کنم هنوز می‌توانند ادامه دهند.

خبرنگار دیگری پرسید: آقای لاریجانی، شما به عنوان رئیس مجلس آیا تاکنون با نمایندگان پارلمان آمریکا دیدار کرده‌اید؟ که وی در پاسخ گفت: تا به حال صحبتی نکرده‌ایم ولی چندی پیش چند نامه از سوی نمایندگان آمریکا برای ما ارسال شد، بعضی شخصیت‌های سطح بالا و سناتورها تقاضاهایی برای گفتگو داشتند؛ ما هنوز بررسی می‌کنیم ولی مذاکره‌ای انجام نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود ارائه پاسخ ایران به بسته 1+5 این گروه هنوز پاسخ بسته پیشنهادی ایران را نداده است گفت: البته این دو نوع پاسخ، مشترکات زیادی دارد، باید بنشینند دور میز و مذاکره کنند تا به نتیجه برسند؛ دیپلماسی با نامه نگاری انجام نمی‌شود، باید پشت میز مذاکره نکات مشترکشان را امضا کنند؛ این وضع موجود است.

لاریجانی افزود: البته اینکه آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها عجله داشتند علیه ایران قطعنامه صادر کنند سوء تفاهم‌هایی را برای ایران به وجود آورده است؛ اینکه ما هر کاری می‌کنیم آن‌ها سیاست اشتباه چماق و هویج را اجرا می‌کنند، که البته اثری هم ندارد.

خبرنگار دیگری پرسید: از آنجا که آمریکا ابرقدرت است و از نظر اقتصادی شکست خورده است، آیا فکر می کنید در موضوع مبارزه با تروریسم هم شکست خورده است؟

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ گفت: اگر اطلاعات دقیق از صحنه به شما برسد و آمریکایی‌ها سانسور اطلاعاتی نکنند، می‌دانید که وضع مبارزه با تروریسم بحرانی تر از وضع اقتصادی‌شان است.

وی افزود: وضع کنونی عراق و افغانستان نشان می‌دهد که آن‌ها چقدر موفقیت داشته‌اند! الان 21 استان از کنترل ناتو خارج است، چطور این اتفاق افتاده است؟ ساده‌تر اینکه تعدادی از اعضای ناتو در حال مذاکره با این گروه‌ها هستند.

لاریجانی اضافه کرد: 320 لابراتوار مواد مخدر در افغانستان وجود دارد که در فاصله هشت سال اشغال تجهیزاتشان مدرن شده است و جالب اینکه اکثر مواد مخدر از طریق فرودگاهی در کابل منتقل می‌شود که در اختیار امریکایی‌هاست.

وی گفت: البته برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز در این ماجرا کم نقش ندارند.

خبرنگاری پرسید: آیا مواد مخدر توطئه آمریکایی‌ها برای به خطر انداختن اروپاست؟ که لاریجانی جواب داد: قطعاً سهل انگاری ساده نیست و مواد مخدر از 200 تن به 9 هزار تن رسیده است؛ یا پشت قضیه خودشان هدایت‌گر هستند یا اینکه مدیریتشان افتضاح است.

خبرنگاری درباره نتیجه دیدار و مذاکره لاریجانی با وزیر امور خارجه سوئیس سوال کرد که وی پاسخ داد: در این دیدار درباره همکاری‌های دو جانبه و اقتصادی و به خصوص درباره طرح انتقال گاز به سوئیس بحث شد که یک طرح راهبردی است و می‌تواند ثبات انرژی سوئیس را درپی داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر امور خارجه سوئیس در این زمینه نقش زیادی دارد و فعالانه عمل می‌کند.

وی ادامه داد: درباره مسئله هسته‌ای ایران هم صحبت شد؛ سوئیس همیشه در جریان موضوع هسته‌ای ما بوده و همواره موضوع را دنبال می‌کرده است؛ دیدگاه‌های مختلفی را در این دیدار بررسی کردیم.

لاریجانی گفت: همچنین درباره موضوعات منطقه‌ای مثل عراق، افغانستان و لبنان،و درخصوص مسائل حقوق بشر در ایران و سوئیس بحث شد؛ چون نگرانی‌هایی هم در سوئیس هست که ما مطرح کردیم.

خبرنگاری پرسید: آیا در انتخابات آینده ریاست جمهوری شرکت می‌کنید که لاریجانی در پاسخ گفت: برنامه‌ای برای شرکت در انتخابات ندارم.

خبرنگاری دیگری سوال کرد: بحران اقتصادی چه تاثیری بر کشورهای در حال توسعه دارد که لاریجانی گفت: البته وضع کشورهای در حال توسعه با کشورهای اروپایی فرق می‌کند؛ این بحران در کشورهای اروپایی تاثیرات عمیقی گذاشته است؛ به دلیل به هم تنیدگی و همسویی اقتصاد آن‌ها با امریکا بحران بر آنها سرازیر شد.

وی افزود: درباره کشورهای در حال توسعه موضوع متفاوت است برخی کشورهای در حال توسعه اقتصاد بادکنکی وابسته دارند که مشکلاتی برای آنها ایجاد کرده است برخی کشورها هم روی اقتصاد ملی متمرکز شده‌اند.

لاریجانی ادامه داد: هر چند در دنیای امروز باید روابط بین المللی داشت ولی باید با ملاحظه حرکت کرد و بحران اقتصادی روی این گروه ها تاثیر زیادی نگذاشته است بنابراین ما در این اجلاس پیشنهاد کردیم ضمن اینکه کشورهای در حال توسعه با اقتصاد جهانی ارتباط داشته باشند ولی با آرامش این ارتباط را دنبال کنند.

خبرنگاری پرسید: بحران مالی دنیا در انتخابات آینده ایران چه تاثیری خواهد گذاشت؟

لاریجانی گفت: تاثیر خیلی فاحشی نخواهد داشت چون حس رقابت‌های انتخاباتی در ایران متفاوت است؛ من هم حدس می‌زنم انتخابات آینده پرشور و متفاوت باشد اما تاثیر این موضوع برایم خیلی عمیق نیست.

خبرنگاری به لاریجانی گفت: یکی از دو نامزد انتخابات آمریکا درباره ایران معتقد به حمله نظامی است.

رئیس مجلس گفت: البته ما مخالف شعرخوانی آن‌ها نیستیم و از اینکه آنها با این حال خوش حرف می زنند مخالف نیستیم، ولی اگر چنین اشتباهی کنند ما با حالت بدی از خواب بیدارشان می‌کنیم و این حال خوش آنها زود از میان می‌رود، خیلی اهمیتی برای ما ندارد آن‌ها هم نمی‌توانند در این باره نقش قوی داشته باشند.

وی افزود: چندی پیش فرماندهان نظامی‌شان توصیه‌هایی به آن‌ها کرده بودند و حتی تعدادی از آنها تهدید به استعفا کردند، این از آن ماجراجویی‌های ساده نیست ممکن است شروع کنند ولی خاتمه دادن به این ماجراجویی به دست آنها نیست؛ فکر می کنم مختصر عقلی برایشان باقی مانده باشد که چنین اشتباهی نکنند.

خبرنگاری پرسید: چه چیزی موجب می‌شود که ایران به مذاکرات هسته‌ای بازگردد؟ آیا با برداشتن پیش شرط تعلیق غنی سازی ممکن است شما دوباره حاضر به مذاکره شوید؟

لاریجانی در پاسخ گفت: ما پشت میز مذاکره هستیم، آنها میز مذاکره را ترک کرده‌اند و شرط و شروط بدون وجهه‌ای گذاشتند و حالا فهمیده‌اند فایده‌ای ندارد؛ هر وقت خواستند می‌توانند بر سر میز مذاکره بنشینند.

خبرنگاری پرسید: آیا جهان غرب و آمریکا وجود یک ایران هسته‌ای را تحمل می‌کند؟ آیا برای شما اهمیت دارد که آن‌ها این موضوع را بپذیرند یا نه؟

رئیس مجلس شورای اسلامی پاسخ داد: ما خودمان دنبال بمب اتمی نیستیم اما دانش هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز را دنبال می‌کنیم.

کد خبر 65855

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز